Kaffemanden brygger på noget nyt

Søren Lyck, Lyck Motorsport, er hjemmehørende i Esbjerg, hvor han til dagligt arbejder som ”Kaffe-tekniker” ved Cafax.

Lyck Motorsport består som udgangspunkt kun af Søren, men teamet arbejder også tæt sammen med Omotorsport, hvilket har været et godt samarbejde gennem de seneste mange sæsoner.

Sørens tid i motorsporten strækker sig mange sæsoner tilbage. I 1999 startede han med at køre folkeræs, hvor han bl.a. tog en bronzemedalje i mesterskabet.

I 2004 skulle der dog ske noget andet, og amibitionsniveauet var steget lidt.

Søren byggede en helt ny Rallycross bil til klasse 1, hvor han i 2006 opnåede en 6. plads i mesterskabet som det bedste resultat i de 3 sæsoner.

Til den efterfølgende sæson blev der bygget en ny bil til Gruppe N 0-1600. Der var også stor resultatmæssig fremgang at spore her, og resultaterne blev kun bedre og bedre for hver sæson.

IMG_5324
Foto: CNPhoto.dk

I 2007 rakte det til en 5. plads i mesterskabet, inden bronzen blev hentet hjem i 2008.

Sæsonen 2009 blev kronen endelig sat på værket med mesterskabstitlen, bl.a. ved hjælp af at være fast deltager på podiet ved hver eneste afdeling i sæsonen.

Efter en halv sæson i Division 1a og herefter yderligere 2 fulde sæsoner i Gruppe N, følte Lyck at der skulle ske noget nyt.

Valget faldt på asfaltbanesporten og Yokohama 1600 Challenge. Efter at have kørt i Honda Civic i mange år, blev der nu bygget en VW Polo 4 GTI.

En lidt drilsk start på sæsonen grundet motorproblemer betød at Søren ikke så let kunne fokusere på at få udviklet bilen og finde mere fart. Men da der kom styr på motoren, kom farten også stille og roligt. De manglende point fra første halvdel af sæsonen kostede dog dyrt på pointkontoen, men alligevel rakte det til en 5. plads i Rookiemesterskabet for nye asfaltbanekørere.

2014 sæsonen var der positive takter allerede fra første weekend. Bilen kørte nu mere efter kørerens smag, men desværre var økonomien ikke til at køre en fuld sæson. Derfor blev det kun til 4 løbsweekender i 2014.

Asfaltbanekarrierens klart største højdepunkt kom ved Septemberløbet på Padborg Park, hvor det på en regnvåd bane blev til en imponerende 4. plads i den lille sorte Polo.

Inden det løb var det dog allerede bestemt, at det skulle blive sidste weekend i bilen. I stedet havde Lyck Motorsport andre planer til 2015 sæsonen.

image
Foto: Lyck Motorsport

Vinteren igennem har Søren Lyck opbygget en Peugeot 207, som forhåbentlig er klar til at kæmpe med helt oppe i front af feltet gennem hele sæsonen. Budgettet skulle være på plads til en fuld sæson, så han er meget fortrøstningsfuld forud for sæsonen.

Målet for 2015 er at gentage succesen fra tidligere sæsoner, og få bilen så langt frem i feltet som muligt, samt vise at det kan lade sig gøre på et ydmygt budget og på brugte dæk.

Søren Lyck fortsætter med det samme startnummer, som han har holdt fast i gennem mange år – nummer 49.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Kaffemanden brygger på noget nyt

Rookie 3’er går efter DIF Danmarksmesterskabet

Brian Johannesen, Omotorsport, er 36 år gammel og bor til dagligt i Låsby.

Teamet består af Brian samt hjælperne Finn Johannesen, Bo Brixen, Brian Heins, og ikke mindst teamchefen Karsten Olsen.

Brian har altid været bidt af motorsporten. Det kan også tydeligt ses, når man ser pokalhylden i hjemmet.

I midten af 90’erne kørte de 2 lærlinge, ham og Karsten Olsen, folkeræs i weekenderne. Mens Karsten blev på grusbanerne, valgte Brian at skifte over til at køre manøvreprøver i stedet, hvilket ofte er første skridt for dem der gerne vil køre rally.

Efter et par sæsoner her fik Brian mod på lidt mere og begyndte at køre specialprøver. Teamet havde en Opel Ascona i Gruppe H, hvilket var en rigtig god bil til bred kørsel, og blev derved hurtig en favorit blandt tilskuerne. I 2000 snuppede makkerparet DM guldet men valgte herefter at sætte motorsporten på pause.

I 2008 blev der startet lidt op for det igen, da han startede med at køre Quad Motard. Det var en helt anden form for motorsport, men alligevel blev til en flot 3. plads ved Supercross i Herning i 2010.

Herefter blev de næste par år primært brugt på hans store hobby – Harley Davidson motorcykler.
IMG_0649
Foto: CNPhoto.dk

Men det kriblede alligevel i fingrene med hensyn til motorsporten, så i 2013 tog han med Karsten Olsen som mekaniker, da den sidstnævnte startede i Yokohama 1600 Challenge i en Peugeot 207.

Her blev gnisten for motorsport virkelig antændt igen, og sidst på sæsonen stod det klart at Brian Johannesen selv var at finde bag rattet igen i 2014 i Yokohama 1600 Challenge.

En Citroen Saxo VTS, som tidligere var blevet kørt af Tue Nielsen, blev indkøbt hvorefter den blev skilt ad fra ende til anden, så den var 100 % klar, da sæsonen startede i april måned.

Efter at have taget racerlicens i marts måned, blev det endelig tid til debutten i slutningen af april på FDM Jyllandsringen.

Men en startplads som 11’er viste teamet at der var masser af fart i dem fra første meter. Dette blev fulgt op af en 9. plads i første heat og en 8. plads i heat 2. Så en helt fenomænal første weekend.

Dette blev fulgt op af en lidt mere drilsk 2. weekend på Ring Djursland, hvor mekanikken drillede, og det derved kun blev til 1 heat, og en næsten ligeså drilsk 3. weekend, hvor det dog lykkedes at gennemføre begge løb.

Til gengæld blev efterårssæsonen skudt i gang på allerbedste måde. 4. startposition efterfulgt af en 5. plads i heat 1 og kørerens første generelle podie i heat 2. Alt dette i hans 4. weekend på asfaltbanerne.

Med de gode resultater fulgte også succesballast, og så fik den lille Citroen Saxo VTS det lidt sværre. Alligevel blev der samlet masser af point resten af sæsonen, så det blev til en generel 7. plads i DIF Danmarksmesterskabet.

Men hvad endnu vigtigere var, en flot 3. plads i Rookiemesterskabet, kun 1 point fra 2. pladsen, efter en tæt duel gennem hele sæsonen.

IMG_0202
Foto: Omotorsport

I 2015 opruster teamet gevaltigt. Den anden kører i Omotorsport, Karsten Olsen, holder en pause fra motorsporten, og i stedet overtager Brian Johannesen hans Peugeot 207, som blev 4’er i mesterskabet i 2014.

Teamet er i skrivende stund til at gennemgå bilen fra ende til anden, så den er helt klar, når sæsonen bliver skudt i gang 25.-26. april på FDM Jyllandsringen.

Målet for 2015 er at være med helt forrest i feltet og få et godt samarbejde med sponsorerne samt folk i og omkring teamet.

Brian Johannesen fortsætter i Yokohama 1600 Challenge 2015 med startnummer 66.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Rookie 3’er går efter DIF Danmarksmesterskabet

Oldboysmesteren klar til at forsvare titlen

Michael Scharstein, Team Scharstein, bor til daligt i Hillerød sammen med sin kone Gitte. Derudover består teamet af Finn Hansen og Thomas Sørensen som mekanikere, mens Ina Jørgensen hjælper Gitte med mad og andre praktiske gøremål i løbet af weekenden.

Michael har snart 30 års jubilæum indenfor motorsport. I hans unge dage kørte han gokart, men skiftede så de 4 hjul ud med 2. I 17 år kørte han nemlig speedway for Slangerup.

Herefter vendte han tilbage til gokartbanerne, og i 2006 blev der taget banelicens og en Citroen Saxo blev indkøbt til Citroen Saxo Cup. Efter kun 1 sæson for Michael i den klasse, lukkede klassen desværre ned, hvorefter den gule Saxo var at finde i 1600 Challenge.

Det må have været et rigtig godt valgt, som Michael traf dengang, for han er den eneste kører, der har deltaget i hver eneste sæson i den klasse, som vi i dag kender som Yokohama 1600 Challenge.

IMG_9146
Foto: CNPhoto.dk

Det blev til 3 rigtig gode sæsoner i træk, hvilket kulminerede i en 3. plads i mesterskabet i 2009. 2010 blev til gengæld et sandt mareridt, hvor problemerne begyndte allerede første weekend, hvor han var involveret i et massesammenstød. Resten af sæsonen var heller ikke ret pointgivende, så sæsonen efter stillede teamet op med en ny Citroen Saxo.

Resultaterne blev også bedre, men teamet valgte at skifte de ellers velkendte Citroen Saxo’er ud med en helt ny Peugeot 207, hvilket har været hans bil lige siden.

Med det samme var der bedre resultater at spore med en 4. plads i Yokohama 1600 Challenge mesterskabet 2012.

I 2013 blev der også oprettet et Oldboysmesterskab for kørere på minimum 45 år, så det skulle der selvfølgelig også deltages i. Her blev det til en 2. plads samt en 6. plads i DIF Danmarksmesterskabet.

I sidste sæson, skulle det imidlertid blive Scharsteins sæson. Hurtig og stabil kørsel gennem hele sæsonen, men også hele tiden med Oldboysmesterskabet i tankerne, kæmpede Nordsjællænderen sig Oldboystitlen efter en tæt dyst gennem hele sæsonen.

IMG_0814
Foto: CNPhoto.dk

I det generelle DIF Danmarksmesterskab blev det til en 10. plads, men det var heller ikke det primære mål i 2014 sæsonen.

I 2015 skal Oldboystitlen forsvares, og samtidig vil teamet også forsøge at kravle højere op i det generelle mesterskab.

Michael Scharstein fortsætter i den gule Peugeot 207 med nummer 58 på sideruden.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Oldboysmesteren klar til at forsvare titlen

Voetmann vil indtage podiet

Niklas Voetmann, Voetmann Racing, er 18 år gammel og bor til dagligt med familien i Gjern.

Teamet består udover Niklas, af hans far Claus Voetmann, der fungerer som både teamchef og mekaniker, derudover også 3. generation Niels Voetmann, som er udvikler, samt Finn Nielsen coach/mekanikker

Niklas startede i 2009, hvor han begyndte at køre gokart i Rotax Challenge. Der blev allerede kørt en masse pokaler hjem i første sæson, og i 2010 blev det til en flot 3. plads i klubmesterskabet.

I 2011 blev der skiftet op Rotax Junior klassen, hvilket skulle blive et svært skifte. Men når alting flaskede sig, viste Niklas også rigtig god fart.

IMG_5888
Foto: CNPhoto.dk

2012 sæsonen blev ikke nogen god sæson, da et forkert valg af chassismærke gjorde teamet ukampdygtige i front af feltet. Det blev der til gengæld rettet op på inden 2013, hvor det blev til et klubmesterskab samt Kart Cup Nord mesterskabet. Derudover blev det til en rigtig flot 4. plads i det Nordiske mesterskab samt flere topplaceringer i Rotax Junior DM.

Efter 5 gode sæsoner i gokartsporten, skulle der ske noget nyt i 2014. Teamet havde købt en Suzuki Swift Sport til Yokohama 1600 Challenge, hvor planen var at kæmpe med i toppen af Rookiemesterskabet.

Der blev taget banelicens og et par testdage inden sæsonstarten, og teamet var meget fortrøstningsfulde for en god sæson.

Det blev også til en rigtig god sæsonstart med 9. startplacering i hans allerførste kvalifikation samt en 10. og en 12. plads i de 2 løb ved Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen.

Den 2. løbsweekend på Ring Djursland blev plaget af en lidt drilsk ABS føler som gjorde at ABS’en slog til og fra vilkårligt, hvilket gjorde nedbremsninger meget besværlige. Det resulterede desværre i flere snurreture i løbet af weekenden, og en meget mager pointhøst.

Weekenden efter var der dog masser af point på kontoen igen, inden at Ring Djursland efter sommerferien blev en helt pointløs affære.
IMG_1048
Foto: CNPhoto.dk

Grand Prix Danmark blev sæsonens pointmæssige højdepunkt med masser af point i både det generelle mesterskab og Rookiemesterskabet.

Sæsonen blev afsluttet på fornem vis med en generel 4. plads på Padborg Park, efter at have ført løbet flere omgange, mens Finaleløbet på FDM Jyllandsringen blev en rigtig god sæsonafslutning, på trods af succesballast i bilen.

En debutsæson som blev afsluttet på en generel 11. plads og et Rookiemesterskab som blev afsluttet på en 4. plads, var en lidt blandet fornemmelse. Hvis de 2 næsten pointløse weekender havde givet point på kontoen, ville der helt sikkert have været en højere slutplacering i begge mesterskaber.

Men Team Voetmann vælger at tage alle de positive takter i slutningen af sæsonen med til 2015 sæsonen, så den hvide Suzuki Swift Sport kører med helt i front af DIF Danmarksmesterskabet i Yokohama 1600 Challenge.

Målet i 2015 er at ligge i top 5 og bygge videre på den erfaring teamet har fået i 2014.

Niklas Voetmann fortsætter med hans mangeårige startnummer 46.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Voetmann vil indtage podiet

Backhausen vil fremad!

Mark Backhausen er 49 år gammel og bor til dagligt i Vangede.

Teamet består udover Mark af Glenn Thomsen og Michael Melhedegaard, som hjælper til med mekanikken, hvis den driller.

Mark har haft interesse siden 1979, hvor han var til Formel 1 for første gang på Silverstone.

Der var dog ikke tid til selv at dyrke motorsport før i 2004, hvor den første af mange gokarts blev købt.

Der er blevet prøvet kræfter med flere forskellige klasser, men det var først i 2011 at det virkelig klikkede og topresultaterne begyndte at komme. Her var Mark blevet en del af Team Teckart, som deltog i KF2. Her blev der også indledt et samarbejde med Nanna Thomsen som senere blev Danmarksmester. Nanna fungerede som driver coach, hvilket resulterede i en flot 3. plads i Oldboysmesterskabet i KF2 National.

IMG_1044
Foto: CNPhoto.dk

Mark har også taget flere forskellige official kurser i gokart, hvilket bl.a gør at han nu kan fungere som løbsleder. Dermed skulle næste generation af officials gerne være sikret, når de nuværende stopper.

Efter mange år som kører i gokartklasserne, kunne Mark godt tænke sig lidt nye (og billigere) udfordringer. Derfor købte han i efteråret 2013 en Peugeot 106 GTI, som han i første omgang tog asfaltbanelicens i.

Den 26.-27. april holdt han klar på FDM Jyllandsringen til Åbningsløbet i Yokohama 1600 Challenge.

Det blev dog en lidt drisk weekend, hvor bilen ikke altid ville som teamet gerne ville. Alligevel blev omgangstiderne forbedret hver gang at han var på banen. Med to 4. pladser i Oldboysmesterskabet måtte det siges at være en godkendt weekend.

Grundet arbejde var teamet først tilbage på banen 2 måneder senere på Padborg Park. Her valgte gearkassen så at give kvaler, så det ikke helt blev til de ønskede resultater.

IMG_1232
Foto: CNPhoto.dk

Alligevel kæmpede teamet videre, og det blev også til point i begge de resterende weekender som teamet deltog i.

Da det kun blev til deltagelse i 4 ud af 7 løbsweekender var hverken den generelle eller Oldboysmesterskabsstillingen noget at skrive hjem om.

Men med konstant forbedrede omgangstider gennem hele sæsonen, og derved og rykkede længere og længere frem i rækkerne, er teamet helt klar på at vende tilbage i 2015.

Målet i 2015 er at kæmpe med om podiepladserne i Oldboysmesterskabet. Teamet ærgrer sig over ikke allerede at kunne snuppe pokaler i 2014, men håber på at kunne rette op på det i den kommende sæson. Gearkasseproblemerne fra 2014 skulle også gerne være løst, så der er ekstra fart i den sorte Peugeot 106 GTI.

Startnummeret for Mark Backhausen i Yokohama 1600 Challenge 2015 bliver 27 – samme nummer som hans store helt siden Formel 1 i 1979 på Silverstone – Gilles Villeneuve.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Backhausen vil fremad!

Top-Racing klar til at kæmpe med i toppen

Andreas Top Jensen, Top-Racing, er 17 år gammel og bor til dagligt i Toftlund sammen med sine forældre.

Teamet består udover Andreas, af lillebror Jeppe Top Jensen og deres far Rene Jensen.

Andreas startede med at køre gokart som 8 årig, hvor han først startede i Cadett Mini, inden at teamet i 2009 skiftede op til Cadett Junior klassen de næste par år.

Efter en sæson i KF3, faldt valget på Rotax Junior, hvor han i 2012 vandt Kart-Cup Syd.

2013 skulle blive den indtil videre sidste sæson i gokartsporten, hvor det lykkedes at køre en 3. plads hjem ved det Jysk-Fynske mesterskab i Vojens samt samlet 2’er i Kart-Cup Syd i Rotax Senior.

IMG_8052
Foto: CNPhoto.dk

I 2014 skulle der sker noget nyt. Teamet købte en Suzuki Swift Sport, hvor planen så var at deltage i Yokohama 1600 Challenge.

Banelicensen blev taget, hvorefter det stod på et par testdage inden at sæsonen startede.

Det blev til en helt forrygende debutweekend på FDM Jyllandsringen, med en 7. plads i det første heat.

De positive takter fortsatte gennem hele sæsonen, hvor næsten alle gennemførte heats resulterede i top-10 placeringer.

Sæsonens højdepunkter var Augustløbet på Ring Djursland, hvor det blev til en flot 3. plads på en regnvåd bane, hvilket dog blev overgået af en 2. plads en måned senere på Padborg Park. I DIF Danmarksmesterskabet blev det til en fin 8. plads, foran flere af de erfarende kørere.

Men også i Rookiemesterskabet, for nye asfaltbanesportskørere, blev det til topresultater. 9 podiepladser ud af 14 mulige, heriblandt 2 sejre. Gennem hele sæsonen blev der kæmpet hårdt i toppen af det mesterskab, hvor det lykkedes at snuppe 2. pladsen.

IMG_5933
Foto: CNPhoto.dk

Teamet er meget fortrøstningsfulde forud for 2015 sæsonen. Efter sæson 2014 fandt teamet nemlig en defekt på den bil, som Andreas havde kørt med det meste af sæsonen. Teamet havde bare ikke opdaget det – og den fejl har i teorien kostet tid ude på banen.

Målet for 2015 er at slutte DIF Danmarksmesterskabet i Top-5, og på vej til dette tage en masse podiepladser.

Andreas Top Jensen holder fast i samme startnummer 84, når han skal deltage i Yokohama 1600 Challenge 2015.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Top-Racing klar til at kæmpe med i toppen

Corolla’en fra Frederikssund klar til 2015

Brian Jakobsen, Blom Motorsport, er 35 år gammel og bor i Frederikssund, hvor han til dagligt arbejder som mekaniker.

Teamet består udover Brian af Michael Blom, der hjælper til som mekaniker, samt Karina Bøje, som bl.a. står for maden i teamet.

Brian har haft sin gang i Yokohama 1600 Challenge gennem mange sæsoner. Først som mekaniker, men fra 2008 som fører af egen racerbil.

Teamet startede i en Toyota Corolla GT, hvor der blev kørt en 16. plads hjem i mesterskabet.

2009 sæsonen startede i samme bil, men midt på sæsonen blev den opgraderet til en nyere Toyota Corolla E12. Den nye bil drillede dog en del, så det rakte desværre kun til en 17. plads i mesterskabet.

IMG_8028
Foto: CNPhoto.dk

I 2010 blev det den værst tænkelige start. Et stort sammenstød i første sving i løb 1 satte en stopper for videre deltagelse den weekend for Brian, men efter 3 hektiske uger på værkstedet, var en helt ny bil klar til den 2. afdeling af mesterskabet. Der var dog ikke helt så meget fart i den nye bil, så sæsonen blev afsluttet på en skuffende 29. plads.

Inden 2011 sæsonen blev der brugt rigtig mange timer på værkstedet for at få bilen forbedret, og det viste sig også hurtigt ved Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen. Her blev det til kørerens bedste resultat siden efteråret 2009. Desværre blev der sat en brat stopper for resten af sæsonen weekenden efter på Padborg Park, hvor han endte i autoværnet med ca. 150 km/t efter et sammenstød med en konkurrent. Bilen var så skadet, at det ikke lykkedes at få den gjort klar inden sæsonen var slut.

2012 sæsonen blev en markant bedre sæson, hvor det lykkedes at komme i top 10 to gange i løbet af sæsonen. Teknikken drillede dog også flere gange, så det det blev til en 23. plads i mesterskabet. Så det gik den rigtige vej igen.

Sæsonen 2013 var der endelig fremgang at spore. 13 ud af 14 heat blev gennemført og det rakte til en fin 18. plads i mesterskabet.

IMG_5236
Foto: CNPhoto.dk

I 2014 blev det til endnu en god sæson, med point i 11 ud af 14 heats og kun 1 heat, som ikke blev fuldført. Ved Augustløbet på Ring Djursland blev en flot 9. plads kørt hjem i regnvejret. Den Japansk/Nordsjællandske kombination har altid vist fantastisk kørsel ligeså snart regnen begynder at falde, og det gjorde sig endnu engang bemærket ved netop dette arrangement. Faktisk var han ikke ret langt fra 8. pladsen, hvilket kunne have givet Pole Position til løb 2. Men det må så være et af målene for 2015.

Der er ikke de store resultatmæssige mål for 2015. Men det som teamet vil fokusere på, er at få bilen til at styre meget bedre ude på banerne – uanset om det er regnvejr eller tørvejr. Når det lykkes, så kommer omgangstiderne og resultaterne helt sikkert også med det samme.

Teamet fortsætter med den hvid/grønne Toyota Corolla E12, samt det velkendte startnummer 79, hvilket også er Brian Jakobsens fødselsår.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Corolla’en fra Frederikssund klar til 2015

Team Jerkel Racing klar til at give gas i 2015

Kenneth Jerkel, Team Jerkel Racing, er 24 år gammel, og bor til dagligt i Greve.

Kenneths interesse for motorsport strækker sig mange år tilbage. Både som aktiv i gokartsporten, men også som følger af Dansk og International motorsport.

Gennem mange år har han gået med overvejelserne omkring at tage en banelicens.

I efteråret 2013 blev det endelig til noget, og herefter lejede han en Peugeot 106 GTI til finaleløbet i Yokohama 1600 Challenge på Padborg Park.

Det blev en lærerig weekend, som dog også var plaget af tekniske problemer, som ikke gjorde det muligt at opnå de helt store resultater.

Alligevel havde det givet så meget blod på tanden at teamet købte en helt nybygget Suzuki Swift Sport til 2014 sæsonen, hvorefter at det var planen med en fuld sæson.

IMG_6473
Foto: CN Photo

Sæsonstarten blev dog lidt hektisk, da bilen først var færdig i allersidste øjeblik, og de sidste detaljer blev klargjort på banen ved Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen.

Alligevel blev det til en god weekend med point på kontoen.

Næste weekend på Ring Djursland gik bedre, men der var stadig meget nyt at lære på bilen, samt ikke mindst en ny bane.

Ved Midsommerløbet på Padborg Park var teamet endelig tilbage på en kendt bane, og det kunne også aflæses på resultaterne, ligesom det efterfølgende løb på Ring Djursland, hvor det blev til de første omgange i regnvejr.

Heller ikke det gav de store problemer, og Kenneth blev stille og roligt mere og mere fortrolig med bilen.

Til Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen havde teamet nogle forbedringer med i ærmet. Uheldigvis blev det kun til 8 omgange i træningen, inden at motoren stod af.

Det markerede desværre også afslutningen på 2014 sæsonen, og teamet valgte i stedet at rette fokus mod 2015.

IMG_8112
Foto: CN Photo

Teamet har erhvervet en ny Suzuki Swift Sport, som tidligere er blevet kørt af Rudi Larsen. Derudover står 2014 bilen også standby som reservebil hjemme i garagen, i tilfælde af nedbrud på den primære bil.

Målet for 2015 er at slutte i top 10 i DIF Danmarksmesterskabet. Teamet ved at det ikke bliver nogen let opgave, men de vil gøre alt hvad de kan for at opnå målet.

Kenneth Jerkel fortsætter i Yokohama 1600 Challenge 2015 med hans sædvanlige startnummer – 21.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Team Jerkel Racing klar til at give gas i 2015

Trommeslageren klar til at slå til i 2015

Carsten Lorenzen, Miccar Racing, er 38 år gammel og bor i Starup ved Haderslev.

Teamet består også af de 3 medhjælpere Mads Bjerregaard, Søren Stenger og Brian Wind Pedersen, samt Carstens storebror Micki, der selv kører Legend Car.

I dagligdagen er han værkstedsfaglig medarbejder hos Kolding Kommune, og i fritiden er han trommeslager i bandet ”HPDH”. Bandet har snart spillet sammen i 15 år og har udover koncerter i Danmark også spillet i Norge og Tyskland. Faktisk skal de til Tyskland igen i 2015.

I folkeskoletiden kørte han lidt motocross i ungdomsskolen, men det blev aldrig rigtig til mere pga. økonomien.

Men ligesom brormand har der altid været lidt benzin i blodet, så da muligheden bød sig i efteråret 2012, valgte han at bide på og købe en Peugeot 206 til Yokohama 1600 Challenge.

Efter en bestået licensprøve og en testdag var han klar til Åbningsløbet på Ring Djursland.

IMG_2956
Foto: CNPhoto

For hver omgang han kørte i bilen, kom der mere og mere fart på. Sæsonens højdepunkt var til Grand Prix Danmark, hvor han opnåede en 2. plads i Rookiemesterskabet, men også ved det næstsidste løb på FDM Jyllandsringen, hvor han opnåede en generel 12. plads.

Forud for sæsonens sidste løb tog han testdag, som dog skulle vise sig at blive en ret dyr en af slagsen. Han var nemlig så uheldig at køre af banen og skade Peugeot’en så meget, at det ikke var muligt at få den klar til finaleløbet.

Med stor hjælp fra sponsorer, familie og venner lykkedes det dog at leje en Peugeot 307, så teamet også kunne deltage i finaleløbet på Padborg Park.

Efterfølgende blev bilen købt, hvorefter den har været hans tro følgesvend gennem hele 2014 og nu også den kommende 2015 sæson.

2014 sæsonen blev en meget blandet en af slagsen resultatmæssigt, men weekend for weekend blev han mere og mere dus med bilen og forbedrede omgangstiderne løbende.

IMG_6187
Foto: CNPhoto

Sæsonens højdepunkt var til finaleløbet på FDM Jyllandsringen, hvor det lykkedes at køre en flot 10. plads hjem.

I mesterskabet rakte det til en 15. plads, hvilket var en klar forbedring i forhold til den foregående sæsons 22. plads.

I 2015 er planen at køre fuld sæson, og fokusere 100 % på Yokohama 1600 Challenge, hvilket også betyder at han må springe over et par koncerter med ”HPDH”.

Målet for 2015 er at kunne blande sig i top 10.

Carsten Lorenzen fortsætter i Yokohama 1600 Challenge 2015 med startnummer 7.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Trommeslageren klar til at slå til i 2015

Ole Petersen vinder af DASUs talentpris 2014

Ole Petersen har vundet DASUs talentpris 2014 for hans imponerende præstationer i Yokohama 1600 Challenge.

Prisen er netop blev overrakt i forbindelse med Dansk Motorsport Award showet i Cirkusbygningen i København.

Dermed kommer han i fornemt selskab med flere andre Danske topkørere, så som Lasse Sørensen, Nicolai Sylvest og Michelle Gatting, som er de seneste 3 års vindere.

Den 17 årige racerkører fra Bredebro var gennem hele 2014 sæsonen med helt fremme, og kæmpede med om DIF Danmarksmesterskabet helt frem til sæsonens allersidste heat. Derudover vandt han Rookiemesterskabet i overlegen stil efter 11 ud 14 heats. Mesterskabet er for asfaltbanesports debutanter, som ikke har tidligere har kørt eller max har kørt 2 asfaltbanearrangementer.

01-14_DMA_ole_petersen_banesport
Foto: DASU

Dog tog han allerede et lille kig på klassen i 2013, da han stillede op ved finaleløbet på Padborg Park. Allerede her viste han imponerende fart i den blå Suzuki Swift Sport, og snuppede 3. startposition i hans første asfaltbaneløb nogensinde! Indtil da havde han kørt mange topresultater hjem på gokartbanerne.

Ved Åbningsløbet 2014 på FDM Jyllandsringen stod den unge Sønderjyde allerede på podiet i allerførste heat. Ved 3. løbsweekend på Padborg Park tog han både hans første Pole Position samt hans første heatsejr.

I løbet af efteråret 2014 fortsatte han den imponerende kørsel, og tog yderligere 2 Pole Positions og 3 Sejre. Ydermere satte han løbets hurtigste omgang i 8 ud af sæsonens 14 heats, og satte derved både andre unge kørere, og ikke mindst langt mere erfarende kørere til vægs.

Teamet har efter DIF Danmarksmesterskabs sølvet valgt at skifte op til Supertourisme klassen, hvor der nok ikke er nok ikke er nogen tvivl om, at han også vil kæmpe med helt i front.

IMG_0640
Foto: CN Photo

Yokohama 1600 Challenge og Kørerforeningen Gr. N har dermed endnu engang bevist at det er rette sted for unge talenter. Udover at være udnævt til ungdomsklasse under DASU, så er klassen fra og med 2015 sæsonen eneste asfaltbanesportsklasse, bortset fra Formel Ford, hvor man kan deltage allerede som 14 årig, så længe at man bare fylder 15 år i løbet af året. Alle andre klasser skal man minimum være fyldt 16 år for at må deltage i.

Mange store navne har, hvis ikke trådt deres racer-barnesko i klassen, så i hvert fald kigget forbi klassen siden Kørerforenignen blev dannet i 1982.

De tidligere DTC kørere Jørgen Weinreich, Michael Schröter, og Michael Carlsen har alle vundet et eller flere mesterskaber i den kendte Gruppe N klasse.

I nyere tid har den nuværende DTC kører og nybagt Dubai 24 timers vinder Anders Fjordbach vundet løb i klassen, men også kommende Supertourisme kørere Frederik Vodder og Frederik Mortensen inledte deres asfaltbanekarriere i Yokohama 1600 Challenge.

Og så Ole Petersen.

Alle i Kørerforeningen Gr. N og Yokohama 1600 Challenge vil gerne ønske Ole Petersen et stort tillykke med prisen, og held og lykke fremtiden.

Og selvfølgelig er du velkommen tilbage, hvis du får lyst til lidt ultratæt Gruppe N kørsel igen.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Ole Petersen vinder af DASUs talentpris 2014