Struerbo debuterer i Yokohama 1600 Challenge

Steffan Jusjong er 26 år gammel og driver til dagligt Jusjong Auto i hjembyen Struer.

Teamet består primært af Steffan, men han får også hjælp fra kæresten samt familien og venner.

I tenageårene kørte han lidt gokart på hobby plan, men det blev aldrig til det helt store.

I 2010 blev der igen købt en gokart, hvor det så blev til lidt kørsel på Thy gokartbane. Men endnu engang blev de planer lagt på hylden.

Men interessen for motorsporten er der stadig, så da mulighden i vinteren 2014-2015 bød sig, valgte han at købe en Suzuki Swift Sport af Kasper Nybo, og så er planen at køre Yokohama 1600 Challenge i den.

Steffan Jusjong
Foto: Steffan Jusjong

Bilen er blevet tjekket igennem fra ende til anden, så den er helt klar forud for sæsonen.

Den 6.-7. april var det tid til licenskurset på Padborg Park, som blev bestået, så nu venter teamet bare på sæsonstarten 26.-27. april på FDM Jyllandsringen.

Målet for teamet er at gennemføre alle 7 weekender samt lære bilen og banerne at kende.

Steffan Jusjong kører i Yokohama 1600 Challenge 2015 med startnummer 16.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Struerbo debuterer i Yokohama 1600 Challenge

Nakskovit tændt forud for 2015 sæsonen

Jimmy Bob Søgaard Jensen, Racing Team Marielund, er 51 år og bor ved Nakskov.

Teamet består udover Jimmy af samleveren Pernille Maria Hansen, der hjælper til ved alle løbsweekenderne, samt datter og svigersøn, når det kan lade sig gøre.

Jimmys interesse for motorsport har gjort sig gældende i mange år. Efter flere sæsoner i folkeræs og rallycross, bestemte han sig for at der skulle ske noget nyt i 2009.

Derfor blev hans Suzuki Swift 1,3 bygget om til baneræser, hvorefter han valgte at deltage i Yokohama 1600 Challenge.

Debutsæsonen blev dog lidt besværliggjort af teknikken af og til drillede. Især bremserne havde det med at overophede, så det gik forrygende de første omgange af løbet, mens den sidste halvdel gik i modsatte retning.

IMG_5279

Foto: CNPhoto.dk

Efter 2 sæsoner med den bestemte teamet derfor at bygge en Peugeot 106 Rallye til 2011 sæsonen.

Herefter gik det straks meget bedre resultatmæssigt. Sæsonens højdepunkt var en kvalifikation som 11’er og en 9. plads i et heat.

I 2012 rakte det endda til en 6. plads. Formkurven var stigende da slutplaceringerne i mesterskabet gik fra 38’er, via 28 og til 18’er og 19’er i mesterskabet.

2013 sæsonen blev dog kun en halv en af slagsen, da han efter en uheldig episode med en official i 2012 ikke måtte deltage i første halvdel af 2013 sæsonen. Til gengæld var der god fart i bilen, da den endelig kom tilbage på banen. Med en rigtig god pointhøst lykkedes det at slutte på 26. pladsen ud af 40 biler i mesterskabet, så teamet var fortrøstningsfuld forud for 2014.

IMG_6255

Foto: CNPhoto.dk
Starten på 2014 var dog meget op ad bakke. Tekniske problemer spøgte i bilen de første par weekender, men da der så først kom styr på dem efter sommerferien, viste teamet at der stadig var masser af fart i bilen.

I Oldboysmesterskabet blev der på trods af den lidt mislykkede sæsonstart, kæmpet med omkring Bronzemedaljen, og da sæsonen var slut, var det en meget tilfreds kører som kunne stige op på podiet og modtage denne.

I det generelle DIF Danmarksmesterskab blev det til en 17. plads, som også er karrierens hidtil bedste.

Målet for 2015 er endnu engang at komme på podiet, når pointene i Oldboysmesterskabet er talt sammen ved slutningen af sæsonen.

Jimmy Bob Søgaard Jensen deltager endnu engang i Yokohama 1600 Challenge i 2015 med startnummer 29.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Nakskovit tændt forud for 2015 sæsonen

Automekanikeren fra Kjellerup satser på medaljer

Tue Nielsen, Flex Motorsport, er 27 år gammel, og bor til dagligt i nærheden af Kjellerup, sammen med sin forlovede Mian (som også kører med i Yokohama 1600 Challenge i år) og deres 3 børn, Malias, Malika og Elliot. Den unge automekaniker driver til dagligt sit eget værksted, Flex Auto, i Kjellerup.

Interessen for biler og motorsport har altid været der hos Tue.

I ungdomsårene startede han med at køre cross og prøvede så senere også lidt folkeræs.

I 2010 startede han med at køre klubrally i en VW Scirocco, hvor det blev til en samlet 2. plads i det Jysk/Fynske mesterskab, med en masse pokaler undervejs.

Året efter skulle der ske noget nyt. En Peugeot 206 blev købt, og så tog han banelicens, så han kunne deltage på asfaltbanerne. Bilen havde tidligere kørt 1600 Challenge, så det var naturligt at fortsætte i den klasse.

IMG_0580
Foto: CNPhoto.dk

Det blev til en rigtig god debutsæson med flere top-10 placeringer i løbene samt en flot 2. plads i Rookiemesterskabet for nye kørere.

2012 gik endnu bedre, og her skulle de første podiepladser også blive kørt hjem på Padborg Park. Ved sommerferien lå han ret godt til i mesterskabet, men efterårssæsonen blev en katastrofe pointmæssig, så der forduftede enhver chance for et godt resultat.

Teamet gik i stedet i gang med at forberede sig på 2013. Her var det egentlig planen at der skulle have været skiftet til en anden klasse, men det blev alligevel til genvalg til Yokohama 1600 Challenge. Teamet havde ikke det fornødne budget til at kunne kæmpe med i toppen af det mesterskab alligevel, så beslutningen blev at blive hvor de allerede var, og så være med i front.

Den beslutning blev dog taget så sent at det ikke lykkedes at komme med til den 1. afdeling på Ring Djursland, men den hvide Citroen Saxo VTS var i stedet med fra den 2. afdeling på FDM Jyllandsringen. Allerede her kørte det nye makkerpar i top 10, og efter nogle finjusteringer lykkedes det også at køre podiepladser hjem til Grand Prix Danmark. Sæsonens helt klare højdepunkt kom ved 6. afdeling på FDM Jyllandsringen. Helt sensationelt tog Tue en dobbeltsejr – og det vel og mærke i en bil fra 1998 i kamp mod folk med meget nyere materiel.

IMG_6263
Foto: CNPhoto.dk

Alt i alt blev det til en flot 5. plads i DIF Danmarksmesterskabet – flot taget i betragtning af at han ikke deltog ved sæsonens første afdeling og derved havde en masse point der skulle hentes på konkurrenterne.

2014 sæsonen blev en meget blandet en. Teamet startede ud i en anden Citroen Saxo VTS men efter den 2. afdeling blev det bestemt at der skulle ske noget helt nyt. Derfor blev en Citroen C4 Coupe klargjort hvorefter sæsonen blev fuldført i denne.

Den ville ikke altid som Tue ville, og i starten døjede han lidt med manglende hestekræfter til den lidt tunge bil. Men det kom der styr på senere på sæsonen, så han ved Grand Prix Danmark kunne tage en pokal med hjem til hylden. Slutplaceringen i mesterskabet blev en 6. plads.

Henover vinteren valgte teamet at ligge en dieselmotor i bilen, for at prøve noget nyt, da reglementet i Yokohama 1600 Challenge nu tillader både trykladet diesel- og benzinbiler. Men allerede efter få omgange på den første testdag kunne teamet konstatere at det ikke ville komme til at fungere optimalt.

Derfor er den kendte benzinmotor tilbage i bilen og helt klar til at kæmpe med i front af feltet igen.

Målet for 2015 er at forbedre slutplaceringen i DIF Danmarksmesterskabet. 2 sæsoner med tekniske smådrillerier, men trods alt en slutplacering lige uden for medaljepladserne, giver blod på tanden, og håb om endnu mere.

Tue Nielsen deltager i Yokohama 1600 Challenge 2015 med startnummer 5.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Automekanikeren fra Kjellerup satser på medaljer

Kronjyde håber på mere held i 2015

Andreas Albers, Albers Racing, er 17 år gammel og bor til dagligt i Randers sammen med sine forældre.

Udover Andreas består teamet også af hans far Thomas, der hjælper til med mekanikken ved løbsweekenderne samt nogle bekendte, som hjælper til mellem løbene.

Teamet startede i gokartsporten i 2006, hvor den i de første sæsoner stod på Cadetti klassen – den klasse som i dag kendes som Cadett Mini.

Efter 2 gode sæsoner her, valgte teamet at skifte op i Cadett Junior klassen til 2008 sæsonen. Her blev det til flere top 10 placeringer ved både DM samt JFM på de Jyske baner.

I 2011 var det tid til endnu et skifte, hvor valget faldt på Rotax Mini. Det var også her at det bedste løbsresultatet skulle komme, med en 4. plads med NM i Ikast.

Sidenhen hoppede Andreas over i en Rotax Junior, inden at han i 2014 valgte nye udfordringer i en racerbil på asfaltbanerne.

IMG_7867
Foto: CNPhoto.dk

En Peugeot 106 GTI blev indkøbt, hvorefter banelicensen blev taget forud for sæsonstart.

Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen blev en god og stabil weekend, hvor der kom mere og mere fart i bilen, og som en bonus kom der også point på kontoen på både det generelle DIF Danmarksmesterskab samt i Rookiemesterskabet for nye kørere.

Til gengæld var den 2. løbsweekend en ren nedtur. Motoren valgte at stå af allerede under træningen, og derfor var det ikke muligt at køre mere den weekend.

Med nymonteret motor mødte teamet fortrøstningsfuldt op på Padborg Park ved sæsonens 3. weekend. Teknikken spillede dog ikke helt med, hvilket teamet ærgede sig rigtig meget over op til den lange sommerferie.

Med nyvundet forhåbning var teamet klar efter sommerferien på Ring Djursland, hvor det blev til sæsonens bedste resultat med masser af point i heat 2 i både det generelle samt Rookiemesterskabet.

Det momentum blev taget med til resten af efterårssæsonen, hvor der blev scoret point i alle de resterende heats.

IMG_8132
Foto: CNPhoto.dk

Slutresultatet blev en for teamet noget skuffende 25. plads i DIF Danmarksmesterskabet, og en 8. plads i Rookiemesterskabet. Desværre blev der sat mange point til i forårssæsonen, hvilket kostede dem dyrt i efterårssæsonen.

Forud for 2015 sæsonen er bilen blevet tjekket igennem, så der kan blive bygget videre på den fart Andreas viste sidst på sæsonen.

Målet for 2015 er at slutte i top-15 i det generelle DIF Danmarksmesterskab, samt snuppe nogle top-10 placeringer i løbet af sæsonen.

Andreas Albers beholder hans startnummer fra sidste sæson – nemlig startnummer 30 i Yokohama 1600 Challenge 2015.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Kronjyde håber på mere held i 2015

Den blå Rallye vil endelig i top 10

Jens Jensen, Jens Jensen Racing, er 28 år gammel, og kommer fra landsbyen Stouby, men har siden 2010 boet i Vejle. Teamet består udover Jens af hans kone Jeanny, samt hans forældre Vivi og Niels Kristian.

Jens har altid været interesseret i motorsport, men det var først i 2007, at han tog racerlicensen.

Der skulle dog gå 2 år inden at han gjorde brug af den. Debutten kom i Danish Endurance Championship hvor han deltog sammen med Team Low Budget i deres Citroen AX.

IMG_0581

Foto: CNPhoto.dk
Helt sensationelt sluttede teamet på 3. pladsen i deres klasse allerede ved først løb, og det på trods af 2 debutanter i bilen. Næste løb blev sluttet på samme position. Til 3. løb var Jens til gengæld eneste mand tilbage i bilen som havde kørt hele sæsonen, og da også det løb blev fuldført på podiet, var han pludselig mesterskabskandidat – og chancerne for det ikke blev mindre af at teamet også tog 4. podieplacering ud af 4 mulige få uger efter. Ved finaleløbet blev en holdkammerat desværre påkørt og teamet måtte udgå. Derved forduftede alle mesterskabsmulighederne, og han sluttede i stedet på den utaknemmelige 4. plads.

I 2010 skulle der ske noget nyt, så her lejede han en nybygget Peugeot 106 Rallye af Team Low Budget og deltog i 4 løbsweekender i 1600 Challenge. Allerede året inden havde han dog haft en enkelt start i den klasse, så han viste hvad han gik ind til. Der gik lidt tid inden at makkerparret for alvor fandt hinanden, men der kom mere og mere fart hver eneste gang at de var ude på banen, så der var klart fremgang at spore.

Grundet økonomi blev det kun til en enkelt start i 2011 og 2 starter i 2012, inden at 2013 skulle blve den første fulde sæson i Yokohama 1600 Challenge.

Der var der for alvor kommet fart i makkerparret. Ved sæsonens anden løbsweekend lykkedes det at kvalificere sig i top-10 på godt brugte dæk, og senere på sæsonen var teamet lige oppe omkring top-8 i et af løbene og snuse rundt. Desværre endte de altid lige uden for top 10, når målflaget faldt efter hvert heat.

Derfor var målet i 2014 endeligt at få et top-10 løbsresultat. Det var tæt på ved sæsonens 3. afdeling, men en påkørsel fra en konkurrent sendte ham fra 10. pladsen ned på næstsidstepladsen. En efterårssæson plaget af regnvejr drillede også køreren, så da sæsonen var slut, var det et lidt skuffet team som kunne notere en 16. plads i mesterskabet.

IMG_9052

Foto: CNPhoto.dk
Målet i 2015 er at komme i top-10 i løbene. Det har været tæt på mange gange, så nu skal det forhåbentlig være. Teamet har flere gange bevist at de kan køre fra flere af de andre teams som bruger langt flere penge på nye dæk samt testdage og ikke mindst i meget nyere biler. Så derfor håber de at kunne fortsætte de gode takter gennem 2015 sæsonen. Pt er det lidt usikkert om teamet kører fuld sæson, men de første løbsweekender i sæsonen er helt sikre.

Startnummeret bliver endnu engang Jens Jensen’s fødselsår – 86

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Den blå Rallye vil endelig i top 10

Stenhuggeren sætter tryk på

Rudi Larsen, også kaldet Stenhuggeren, bor til dagligt i Gadstrup, hvor han driver familiefirmaet Rudi Larsen Stenhuggeri.

Teamet består af Rudi og mekaniker Kaj. Til nogle løb kommer Kaj med, når han ikke skal ud og være mekanikker for sin søn Lasse der kører Gokart. Rudi er heldig at stå i team med Blom Motorsport, som er et rigtigt dejligt og hjælpsomt team, med alletiders madmor i Karina Bøje, der sørger godt for teamet.

Rudi er en kendt person på de danske motorbaner. Tilbage i 1964 var han en af kørerne som var med til at indvie Københavns Gokartbane. Sidenhen har han deltaget på det Danske Landshold i Gokart og har kørt med om både EM og VM.

Efter nogle gode år i motorsporten, måtte han sætte karrieren på pause i 1972, da han efter hans fars dødsfald måtte overtage firmaet.

Men gnisten og interessen for motorsport brændte stadig inde i ham, så da tiden og muligheden for at komme bag rattet i en racerbil bød sig i 2002, valgte han at gribe den med det samme.

Her blev det til 5 sæsoner i Citroen Saxo Cup’en indtil denne lukkede efter 2006 sæsonen.

IMG_8519
Foto: CNPhoto.dk

Herefter blev Saxo’en solgt og en Suzuki Swift Sport indkøbt i stedet, og valget faldt på 1600 Challenge. Bilen var dog først færdig halvvejs igennem 2007 sæsonen, men alligevel lykkedes det ham at tage 3 sejre ud af 8 mulige! Derfor var der også forhåbninger om endnu bedre resultater i 2008, hvad angik mesterskabsplaceringen.

Mesterskabsføringen lå og bølgede frem og tilbage flere gange i løbet af sæsonen, og da finaleløbet var kørt, var nærmeste konkurrent desværre nogle få point foran, så det kun blev til en sølvmedalje.

I 2009 skulle ikke blive helt så god som de 2 foregående sæsoner, og i 2010 valgte teamet at søge nye udfordringer i den nyoprettede Suzuki Swift Challenge.

Her blev det til 2 rigtig gode sæsoner med henholdsvis en 3. og en 4. plads i mesterskabet.

I 2012 skulle der igen boller på suppen. Det faste makkerpar siden 2007 skiftede tilbage til Yokohama 1600 Challenge, hvor det blev til en lidt drilsk comeback sæson, hvor det rakte til en 14. plads i mesterskabet.

2013 sæsonen var slet ikke noget at skrive hjem omkring det generelle mesterskab. Tilgengæld kæmpede han rigtig godt med i det nyoprettede Oldboysmesterskab for kørere over 45år. Symptomatisk for denne sæson var dog at han desværre kun sjældent havde 2 pointgivende løb samme weekend. Ved både Åbningsløbet og 2. løb måtte han udgå efter sammenstød mens motorproblemer drillede til Grand Prix Danmark. Til finaleløbet valgte motoren så at lukke en kæmpe røgfane ud, og dermed var den sæson og mulige medalje i Oldboysmesterskabet helt forduftet.

Teamet var derfor meget opsatte på at give den fuld gas i 2014. Her blev sæsonen også lagt ud med at slutte på podiet i de første 3 heats. Den 3. weekend på Padborg Park var en kæmpe skuffelse for teamet, men til gengæld blev det til dobbeltsejr i Oldboysmesterskabet på Ring Djursland efter sommerferien. Moralen var derfor høj igen til Grand Prix Danmark, hvor det blev til endnu en podieplads. Efter den weekend lå han på en solid 3. plads i Oldboysmesterskabet. Den 6. og næstsidste afdeling blev et sandt mareridt.  En afkørsel i heat 1 betød 0 point i det heat, og da heat 2 skulle til at starte, var bilen ikke helt enig i at den ville starte – altså dobbelt 0 point den weekend.

Derfor vidste han at der skulle gives fuldt gas til Finaleløbet, da et 6 points forspring var blevet vendt til et 6 points underskud. Der blev også givet gas fra første meter i heat 1 hvor det blev til en flot 3. plads fulgt op af en endnu bedre 2. plads i heat 2. Uheldigvis for Rudi sluttede nærmeste forfølger lige bag ham i heat 2, og kunne derved snuppe bronzemedaljen fra Stenhuggeren med kun 1 points forspring.

2. sæson i træk med en iriterrende 2. plads – og så endda for 2. sæson i træk med kun 1 enkelt point op til bronzemedaljen.

500abarth
Foto: Abarth-uk.com
Den nye bil er først klar kort før sæsonstart, så her er et billede af bilmodellen fra fabrikanten.

Derfor har teamet valgt at der skulle ske noget nyt i 2015. Trykladede biler er blevet tilladt i Yokohama 1600 Challenge, og som Klasserepræsentant for klassen måtte han springe på den nye teknologi – både for at prøve det af og hjælpe klassen med at få forholdet mellem sugebiler og de trykladede kørt ind, men også for at, ligesom i 2007, komme med allernyeste materiel i klassen, og forhåbentlig give konkurrenterne kamp til stregen i både det generelle DIF Danmarksmesterskab, og ikke mindst Oldboysmesterskabet.

Teamet er i skrivende stund ved at få bygget en ny Fiat 500 Abarth hos VHA Trim på Fyn. Den har en 1,4 liters Trykladet Benzinmotor, og er også kendt fra de udenlandske racerbaner, hvor bilmodellen faktisk har haft sin egen løbsserie.

Målet for 2015 er at ligge i top-5 i DIF Danmarksmesterskabet samt at vinde Oldboysmesterskabet.

Rudi Larsens startnummer bliver traditionen tro skiftet forud for hver sæson, så den altid følger hans alder – og denne sæson er vi nået op til startnummer 69.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Stenhuggeren sætter tryk på

Gokartmester skifter til Yokohama 1600 Challenge

Jonas Nielsen, Engroshjul Motorsport, er 14 år gammel og kommer fra Aabenraa, hvor han til dagligt går i folkeskole samt bor hos sine forældre.

Teamet består udover Jonas af hans far Dennis, storebror Nicolai, Jørn Andersen, Emil Andersen samt det gode catering hold, som står for bespisning af teamet.

Allerede i en ung alder begyndte Jonas, blandt de udenlandske gokartvenner også kaldet Jones, at køre gokart.

Som 10 årig i 2010 blev det til en flot 7. plads i Danmarksmesterskab samt en 11. plads i det Jyske Mesterskab i Rotax Mini.

48-JonasNielsen
Foto: Engroshjul Motorsport

I 2011 vandt Jonas JM i Rotax Mini i en Tony Kart, mens det blev til en 2. plads i DM.

Sæsonen efter blev resultaterne byttet, så han vandt Danmarksmesterskabet i Rotax Mini i en Kosmic Kart, og snuppede 2. pladsen i Det Jyske Mesterskab.

I 2013 skiftede teamet op i KF Junior klassen, hvor der i 2014 blev indledt et samarbejde med en af Verdens bedste gokartteam, Ricky Flynn Motorsport. Det bedste resultat i den klasse blev til en flot 5. plads i et meget stærkt felt.

Der skal dog ske noget helt nyt i 2015. Jonas skifter over til asfaltbanesporten, hvor Engroshjul Motorsport deltager i Yokohama 1600 Challenge.

En Suzuki Swift Sport, som blev kørt til DM Sølv i klassen af Ole Petersen i sidste sæson, er blevet indkøbt, så teamet er meget fortrøstningsfulde forud for sæsonen.

IMG_6935
Foto: Engroshjul Motorsport

Målet for 2015 er at samle en masse erfaring i asfaltbanesporten og i rigtige biler. Men teamet håber helt klart også at kunne blande sig i toppen af feltet.

Teamet har allerede erfaring fra klassen, da storebror Nicolai deltog i klassen i 2013, hvor han sensationelt tog DIF Danmarksmesterskabet i hans Rookiesæson. Så forhåbentlig kan Jonas også drage nytte af hans erfaring og tips omkring kørsel på banerne.

Jonas Nielsen deltager i Yokohama 1600 Challenge 2015 med startnummer 48.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Gokartmester skifter til Yokohama 1600 Challenge

Kaffemanden brygger på noget nyt

Søren Lyck, Lyck Motorsport, er hjemmehørende i Esbjerg, hvor han til dagligt arbejder som ”Kaffe-tekniker” ved Cafax.

Lyck Motorsport består som udgangspunkt kun af Søren, men teamet arbejder også tæt sammen med Omotorsport, hvilket har været et godt samarbejde gennem de seneste mange sæsoner.

Sørens tid i motorsporten strækker sig mange sæsoner tilbage. I 1999 startede han med at køre folkeræs, hvor han bl.a. tog en bronzemedalje i mesterskabet.

I 2004 skulle der dog ske noget andet, og amibitionsniveauet var steget lidt.

Søren byggede en helt ny Rallycross bil til klasse 1, hvor han i 2006 opnåede en 6. plads i mesterskabet som det bedste resultat i de 3 sæsoner.

Til den efterfølgende sæson blev der bygget en ny bil til Gruppe N 0-1600. Der var også stor resultatmæssig fremgang at spore her, og resultaterne blev kun bedre og bedre for hver sæson.

IMG_5324
Foto: CNPhoto.dk

I 2007 rakte det til en 5. plads i mesterskabet, inden bronzen blev hentet hjem i 2008.

Sæsonen 2009 blev kronen endelig sat på værket med mesterskabstitlen, bl.a. ved hjælp af at være fast deltager på podiet ved hver eneste afdeling i sæsonen.

Efter en halv sæson i Division 1a og herefter yderligere 2 fulde sæsoner i Gruppe N, følte Lyck at der skulle ske noget nyt.

Valget faldt på asfaltbanesporten og Yokohama 1600 Challenge. Efter at have kørt i Honda Civic i mange år, blev der nu bygget en VW Polo 4 GTI.

En lidt drilsk start på sæsonen grundet motorproblemer betød at Søren ikke så let kunne fokusere på at få udviklet bilen og finde mere fart. Men da der kom styr på motoren, kom farten også stille og roligt. De manglende point fra første halvdel af sæsonen kostede dog dyrt på pointkontoen, men alligevel rakte det til en 5. plads i Rookiemesterskabet for nye asfaltbanekørere.

2014 sæsonen var der positive takter allerede fra første weekend. Bilen kørte nu mere efter kørerens smag, men desværre var økonomien ikke til at køre en fuld sæson. Derfor blev det kun til 4 løbsweekender i 2014.

Asfaltbanekarrierens klart største højdepunkt kom ved Septemberløbet på Padborg Park, hvor det på en regnvåd bane blev til en imponerende 4. plads i den lille sorte Polo.

Inden det løb var det dog allerede bestemt, at det skulle blive sidste weekend i bilen. I stedet havde Lyck Motorsport andre planer til 2015 sæsonen.

image
Foto: Lyck Motorsport

Vinteren igennem har Søren Lyck opbygget en Peugeot 207, som forhåbentlig er klar til at kæmpe med helt oppe i front af feltet gennem hele sæsonen. Budgettet skulle være på plads til en fuld sæson, så han er meget fortrøstningsfuld forud for sæsonen.

Målet for 2015 er at gentage succesen fra tidligere sæsoner, og få bilen så langt frem i feltet som muligt, samt vise at det kan lade sig gøre på et ydmygt budget og på brugte dæk.

Søren Lyck fortsætter med det samme startnummer, som han har holdt fast i gennem mange år – nummer 49.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Kaffemanden brygger på noget nyt

Rookie 3’er går efter DIF Danmarksmesterskabet

Brian Johannesen, Omotorsport, er 36 år gammel og bor til dagligt i Låsby.

Teamet består af Brian samt hjælperne Finn Johannesen, Bo Brixen, Brian Heins, og ikke mindst teamchefen Karsten Olsen.

Brian har altid været bidt af motorsporten. Det kan også tydeligt ses, når man ser pokalhylden i hjemmet.

I midten af 90’erne kørte de 2 lærlinge, ham og Karsten Olsen, folkeræs i weekenderne. Mens Karsten blev på grusbanerne, valgte Brian at skifte over til at køre manøvreprøver i stedet, hvilket ofte er første skridt for dem der gerne vil køre rally.

Efter et par sæsoner her fik Brian mod på lidt mere og begyndte at køre specialprøver. Teamet havde en Opel Ascona i Gruppe H, hvilket var en rigtig god bil til bred kørsel, og blev derved hurtig en favorit blandt tilskuerne. I 2000 snuppede makkerparet DM guldet men valgte herefter at sætte motorsporten på pause.

I 2008 blev der startet lidt op for det igen, da han startede med at køre Quad Motard. Det var en helt anden form for motorsport, men alligevel blev til en flot 3. plads ved Supercross i Herning i 2010.

Herefter blev de næste par år primært brugt på hans store hobby – Harley Davidson motorcykler.
IMG_0649
Foto: CNPhoto.dk

Men det kriblede alligevel i fingrene med hensyn til motorsporten, så i 2013 tog han med Karsten Olsen som mekaniker, da den sidstnævnte startede i Yokohama 1600 Challenge i en Peugeot 207.

Her blev gnisten for motorsport virkelig antændt igen, og sidst på sæsonen stod det klart at Brian Johannesen selv var at finde bag rattet igen i 2014 i Yokohama 1600 Challenge.

En Citroen Saxo VTS, som tidligere var blevet kørt af Tue Nielsen, blev indkøbt hvorefter den blev skilt ad fra ende til anden, så den var 100 % klar, da sæsonen startede i april måned.

Efter at have taget racerlicens i marts måned, blev det endelig tid til debutten i slutningen af april på FDM Jyllandsringen.

Men en startplads som 11’er viste teamet at der var masser af fart i dem fra første meter. Dette blev fulgt op af en 9. plads i første heat og en 8. plads i heat 2. Så en helt fenomænal første weekend.

Dette blev fulgt op af en lidt mere drilsk 2. weekend på Ring Djursland, hvor mekanikken drillede, og det derved kun blev til 1 heat, og en næsten ligeså drilsk 3. weekend, hvor det dog lykkedes at gennemføre begge løb.

Til gengæld blev efterårssæsonen skudt i gang på allerbedste måde. 4. startposition efterfulgt af en 5. plads i heat 1 og kørerens første generelle podie i heat 2. Alt dette i hans 4. weekend på asfaltbanerne.

Med de gode resultater fulgte også succesballast, og så fik den lille Citroen Saxo VTS det lidt sværre. Alligevel blev der samlet masser af point resten af sæsonen, så det blev til en generel 7. plads i DIF Danmarksmesterskabet.

Men hvad endnu vigtigere var, en flot 3. plads i Rookiemesterskabet, kun 1 point fra 2. pladsen, efter en tæt duel gennem hele sæsonen.

IMG_0202
Foto: Omotorsport

I 2015 opruster teamet gevaltigt. Den anden kører i Omotorsport, Karsten Olsen, holder en pause fra motorsporten, og i stedet overtager Brian Johannesen hans Peugeot 207, som blev 4’er i mesterskabet i 2014.

Teamet er i skrivende stund til at gennemgå bilen fra ende til anden, så den er helt klar, når sæsonen bliver skudt i gang 25.-26. april på FDM Jyllandsringen.

Målet for 2015 er at være med helt forrest i feltet og få et godt samarbejde med sponsorerne samt folk i og omkring teamet.

Brian Johannesen fortsætter i Yokohama 1600 Challenge 2015 med startnummer 66.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Rookie 3’er går efter DIF Danmarksmesterskabet

Oldboysmesteren klar til at forsvare titlen

Michael Scharstein, Team Scharstein, bor til daligt i Hillerød sammen med sin kone Gitte. Derudover består teamet af Finn Hansen og Thomas Sørensen som mekanikere, mens Ina Jørgensen hjælper Gitte med mad og andre praktiske gøremål i løbet af weekenden.

Michael har snart 30 års jubilæum indenfor motorsport. I hans unge dage kørte han gokart, men skiftede så de 4 hjul ud med 2. I 17 år kørte han nemlig speedway for Slangerup.

Herefter vendte han tilbage til gokartbanerne, og i 2006 blev der taget banelicens og en Citroen Saxo blev indkøbt til Citroen Saxo Cup. Efter kun 1 sæson for Michael i den klasse, lukkede klassen desværre ned, hvorefter den gule Saxo var at finde i 1600 Challenge.

Det må have været et rigtig godt valgt, som Michael traf dengang, for han er den eneste kører, der har deltaget i hver eneste sæson i den klasse, som vi i dag kender som Yokohama 1600 Challenge.

IMG_9146
Foto: CNPhoto.dk

Det blev til 3 rigtig gode sæsoner i træk, hvilket kulminerede i en 3. plads i mesterskabet i 2009. 2010 blev til gengæld et sandt mareridt, hvor problemerne begyndte allerede første weekend, hvor han var involveret i et massesammenstød. Resten af sæsonen var heller ikke ret pointgivende, så sæsonen efter stillede teamet op med en ny Citroen Saxo.

Resultaterne blev også bedre, men teamet valgte at skifte de ellers velkendte Citroen Saxo’er ud med en helt ny Peugeot 207, hvilket har været hans bil lige siden.

Med det samme var der bedre resultater at spore med en 4. plads i Yokohama 1600 Challenge mesterskabet 2012.

I 2013 blev der også oprettet et Oldboysmesterskab for kørere på minimum 45 år, så det skulle der selvfølgelig også deltages i. Her blev det til en 2. plads samt en 6. plads i DIF Danmarksmesterskabet.

I sidste sæson, skulle det imidlertid blive Scharsteins sæson. Hurtig og stabil kørsel gennem hele sæsonen, men også hele tiden med Oldboysmesterskabet i tankerne, kæmpede Nordsjællænderen sig Oldboystitlen efter en tæt dyst gennem hele sæsonen.

IMG_0814
Foto: CNPhoto.dk

I det generelle DIF Danmarksmesterskab blev det til en 10. plads, men det var heller ikke det primære mål i 2014 sæsonen.

I 2015 skal Oldboystitlen forsvares, og samtidig vil teamet også forsøge at kravle højere op i det generelle mesterskab.

Michael Scharstein fortsætter i den gule Peugeot 207 med nummer 58 på sideruden.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Oldboysmesteren klar til at forsvare titlen