Optræk til meget spændende efterårssæson.

Der er optræk til, at vi står foran en meget spændende efterårssæson i Yokohama 1600 Challenge.

Hvis man tager afsæt i forårssæsonen, så står vi foran den mest overraskende og varierede sæson siden 2011, hvor 4 kørere kæmpede med om mesterskabet, helt frem til sæsonens allersidste løb.

Og hvorfor skulle det ikke ske igen i år 2015?

IMG_3177
Foto: CNPhoto.dk
Steffan Jusjong har brugt sommerpausen på at få bilen repareret, efter hans uheldige exit i sidste heat før sommerferien.

Sæsonens første 3 afdelinger, med i alt 6 løb, har haft 3 forskellige kørere, der var hurtigst i kvalifikationen – og ikke mindst 5 forskellige sejrherrer. Kun Niklas Voetmann har, som eneste mand, kørt 2 heatsejre hjem, mens Jonas Nielsen, Jonas Lynge, Mads Hedegaard Frederiksen og Mikkel Gregernsen har taget en hver.

Det er derimod Andreas Top Jensen, som har lagt sig i front af DIF Danmarksmesterskabet, foran Carsten Rasmussen, Brian Johannesen, Niklas Voetmann, Jonas Nielsen, Søren Lyck, Steffen Larsen og Mads Hedegaard Frederiksen. Disse 8 kørere ligger stadig indenfor 22 point, hvilket er mindre end 1 heatsejr i forskel.

I Oldboysmesterskabet fører Carsten Rasmussen foran Michael Scharstein, Jan Jespersen og Jimmy Bob Søgaard Jensen.

Rookiemesterskabet føres an af Jonas Nielsen, mens Mike Hansen, Jan Jespersen og Steffan Jusjong følger efter.

IMG_4112
Foto: CNPhoto.dk
Carsten Rasmussen er ved at finde sig godt til rette i den hvide Peugeot 208, og sniger sig ligeså langsomt mod toppen af mesterskabsstilingen, samt konsoliderer sig i front af Oldboysmesterskabet.

23 kørere er klar til weekendens løb,

Når man kigger på succesballast til denne weekends løb, så bliver Mikkel Gregersen tungeste mand med 80kg, Jonas Nielsen skal have 60kg med, Mads Hedegaard Frederiksen 50kg, Andreas Top Jensen og Carsten Rasmussen 40kg hver, Carsten Lorenzen 20kg og slutteligt Jonas Lynge 10kg.

Men klassen får også besøg af nogle nye kørere, der derved også skal have 30kg succesballast med i bilen, da de deltager i klassen for første gang i denne sæson, efter 1. august.

Mikkel Jespersen vender tilbage til klassen i en Peugeot 207, som teamet har gennemrenoveret henover vinteren og foråret. Ham har vi også set de seneste sæsoner i Yokohama 1600 Challenge, men han har vekslet lidt frem og tilbage mellem asfaltbanesporten og rallycrossbanerne. Nu er det så tid til ren asfalt igen.

2 andre gengangere er brødrene Henrik og Peter Sørensen. Henrik vandt Oldboysmesterskabet i klassen i 2013, men begge har sidenhen primært koncentreret sig om at drive bilforretningen hjemme i Helsinge. De kommer i hver deres Suzuki Swift Sport.

Mikkel Njor er helt ny kører i klassen. Han er 16 år gammel, og har købt en Peugeot 106 GTI som tidligere er blevet kørt af bl.a. Michael Blom og Poul Erik Jensen.

Med baggrund på de ballaster kan vi måske endnu engang forvente at se store ting denne weekend fra Steffen Larsen. Ring Djursland er hans favoritbane, og med en bil helt uden succesballast, bliver der helt sikkert fart på den sorte Peugeot 106 GTI. Men også Brian Johannesen møder op helt uden vægt i bilen, så han bejler også til at tage mindst 1 podieplads denne weekend. Og så er der selvfølgelig den dobbelte løbsvinder i år, Niklas Voetmann. Fordobler han antallet af sejre denne weekend?

Men man skal jo aldrig afskrive de andre kørere, selvom der er lidt vægt i bilerne. Alt kan lade sig gøre i racerløb.
IMG_3615

Foto: CNPhoto.dk
Jimmy Bob Søgaard Jensen har haft en god forårssæson, hvor der er kommet masser af point på kontoen i både DIF Danmarksmesterskabet, men også i Oldboysmesterskabet.

Tidsplanen for den kommende weekend er følgende:

Lørdag 15. august
Træning         08.25-08.45
Kvalifikation     12.45-13.05

Søndag 16. august
Løb 1        08.55-09.15     15 min. + 1 omgang
Løb 2         12.55-13.15    15 min. + 1 omgang

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Optræk til meget spændende efterårssæson.

Fra grus til asfalt til grus – og nu asfalt igen

Mikkel Jespersen, Jespersen Motorsport, er 22 år gammel, og bor til dagligt i Nibe.

Mekanikerteamet består af far Finn, Mads Meier samt brormand og Yokohama 1600 Challenge Danmarksmester 2014 Morten.

Mikkel startede med motorsport i 2007, hvor han begyndte at køre Crosskart i 125ccm klassen. Det blev allerede til mesterskabssejr i debutsæsonen, så det var naturligt at skifte op i 250ccm til den efterfølgende sæson.

Her blev så endnu en mesterskabstitel kørt hjem, inden at han måtte se sig slået i samme klasse i 2009.

I 2010 stod den på Rallycross i Gruppe N 0-1600. Her tog han 4 ud af 6 mulige sejre og sluttede af med at tage mesterskabet.

Efter 4 sæsoner som aktiv på banerne, valgte han at holde en lille pause i 2011 inden at han i 2012 besluttede sig for at ville prøve noget nyt.

Mikkel Jespersen 1
Foto: CNPhoto.dk

I stedet for en blanding mellem grus og asfalt, ville han nu prøve udelukkende at køre på asfalt. En Peugeot 106 Rallye blev indkøbt, hvorefter han var klar til at stille op i Yokohama 1600 Challenge.

Debutten gik dog langt fra som ventet, da mekanikken ikke helt ville som han ønskede. Derfor gik han i tænkeboks til efter sommerferien, hvor han så igen hoppede i kørerdragten, men denne gang i en Peugeot 106 GTI, mens han overlog Rallye’en til storebror.

Det blev til en helt forrygende afslutning på sæsonen med fire top-10 placeringer ud af 4 mulige. Det blev endda til en flot 5. plads i finaleheatet på FDM Jyllandsringen. Her kom erfaringen fra grusbanerne, og med ikke altid at have lige meget vejgreb til hjælp, ham virkelig til gode på en regnvåd bane på slicks.

I 2013 blev materiellet opgraderet til en Suzuki Swift Sport, hvilket forhåbentlig skulle bringe ham med helt i front af feltet til hvert løb.

Der var rimelig god fart i bilen, men det endte desværre ofte med at han blev indblandet i noget tumult i feltet, så det ikke var muligt at køre topplaceringer hjem. Efter en halv sæson blev bilen derfor solgt og planen var herefter at vende tilbage til de kendte grusbaner i 2014.

Her blev en tidligere mesterskabsvindende Renault Clio 2 bygget op til Rallycross Super2000. Her så det længe ud til at han kunne blande sig helt i toppen af mesterskabet med 3 ud af 7 podiepladser. Der var dog en enkelt afdeling som forblev helt pointløs, og den kom til at koste rigtig dyrt i mesterskabet, som blev afsluttet på en 4. plads – kun 1 point fra Bronzen.

Mikkel Jespersen 2
Foto: Jespersen Motorsport

Lysten til asfaltbaneræs havde dog meldt sig igen, og til DM Finalen på FDM Jyllandsringen stillede han endnu engang op i Yokohama 1600 Challenge, men nu i en Citroen Saxo VTS.

En lidt drilsk gearkasse i kvalifikationen gav en startplads som 11’er, hvilket også blev slutresultatet i heat 1.

Ved starten på heat 2 drillede en varm kobling lidt, så han var en af de sidste til at trille mod første sving, efter at de røde lamper var slukket. Med en imponerende opkørsel gennem feltet, sluttede han på 9. pladsen, så hvis bare han var kommet godt af sted…

I vinterens løb har teamet valgte at skifte Saxo’en ud med en noget nyere Peugeot 207 VTI. Så den er der gået nogle timer med at få klartgjort, så den er helt kampklar til den lidt forsinkede sæsonstart på Ring Djursland i forbindelse med Augustløbet.

Planen er at køre sæsonens sidste 4 løb, og forhåbentlig kunne kæmpe med om pokaler i de enkelte weekender.

Mikkel Jespersens startnummer i Yokohama 1600 Challenge 2015 bliver endnu engang nummer 28.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Fra grus til asfalt til grus – og nu asfalt igen

Japansk weekend på Ring Djursland

Yokohama 1600 Challenge fik en Japansk weekend på Ring Djursland.

19 biler var klar til at deltage i den 3. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet skulle køres på den kuperede bane nær Tirstrup.

Inden weekenden lå Steffen Larsen og Brian Johannesen på en delt 1. plads, men Niklas Voetmann og Andreas Top Jensen lå kun få point bagved.

IMG_3711
Foto: CNPhoto.dk
Lokale Poul Busk var ude og lufte sin Peugeot 106 GTI for første gang i 1½ år, med point i begge heats til følge. Planen er at tage et par løb mere i efterårssæsonen.

I Oldboysmesterskabet for kørere over 45år, havde Carsten Rasmussen opbygget en god føring foran Michael Scharstein, Jimmy Bob Søgaard Jensen og Jan Jespersen.

Mike Hansen førte an i Rookiemesterskabet, som er for helt nye asfaltbanekørere, mens Jonas Nielsen, Jan Jespersen og Steffan Jusjong fulgte efter.

Lørdag formiddag startede en travl dag med træningen allerede klokken 9.10. Mikkel Gregersen i Honda CRX var hurtigste mand foran Andreas Top Jensen og Carsten Rasmussen.

IMG_4678
Foto: CNPhoto.dk
Mikkel Gregersen (23) i det gule lyn lå stilen an allerede i træningen – her foran Jonas Nielsen (48), Brian Johannesen (66) og Carsten Rasmussen (8).

Allerede 2 timer efter afslutningen af træningen, var det tid til kvalifikationen. Her blev det endnu engang bevist hvor tæt en klasse Yokohama 1600 Challenge er. De første 7 kørere sluttede indenfor 0,3 sekund, hvorefter de næste 7 kørere sluttede indenfor 1 sekund af hinanden. Mads Hedegaard Frederiksen var manden der tog Pole Position, med sin Suzuki Swift Sport. Det var endda også hans allerførste startposition helt i front, i asfaltbanesporten. Niklas Voetmann og Andreas Top Jensen fulgte efter, mens trænings-etteren Mikkel Gregersen tog 4. startposition.

Lørdag eftermiddag klokken 14.05 gik de 5 røde lamper ud og starten på første heat var gået. Mikkel Gregersen og Niklas Voetmann kørte lige lidt før lamperne var slukkede, så de blev præmieret med en strafbane. Men ude foran fik Mads Hedegaard Frederiksen en god start og havde herefter en løbslang dyst med Andreas Top Jensen. Det endte også med at de 2 kørte i mål i den rækkefølge, og derved var Mads Hedegaard Frederiksens første sejr i hus.

Bagved var der dog større kamp om tingene. Jonas Nielsen lå længe på 3. pladsen, men Mikkel Gregersen kom tilbage efter sin strafbane og kæmpede sig forbi Nielsen og indtog derved den sidste podieplads.

IMG_3879
Foto: CNPhoto.dk
Mads Hedegaard Frederiksen (44) holdt føringen ind i sving 1 i heat 1.

Der var drama for den mesterskabsførende Steffen Larsen. På løbets anden omgang knækkede gearkasseophænget på hans Peugeot 106 GTI, hvorefter gearkassen og trækakslen gik i stykker, og han måtte parkerede ved siden af banen, med et oliespor bag bilen. Teamet fik dog bilen klar igen til heat 2.

I Rookiemesterskabet tog Jonas Nielsen overbevisende sejren foran Steffan Jusjong, Mike Hansen og Jan Jespersen.

IMG_4180
Foto: CNPhoto.dk
Mads Hedegaard Frederiksen tog sin debutsejr i heat 1 foran Andreas Top Jensen og Mikkel Gregersen.

Blandt Oldboyskørerne var det endnu engang Carsten Rasmussen, der tog sejren foran Michael Scharstein og Jan Jespersen.

Herefter var der masser af tid inden at heat 2 skulle køres søndag formiddag 11.15.
Man vender som bekendt top 8 resultatet fra heat 1 til heat 2, så Brian Johannesen holdt i Pole Position foran Carsten Lorenzen og Niklas Voetmann. Johannesen kom rigtig fint afsted, men bag ham fik Jonas Nielsen en super start og var fra 5. startposition helt oppe på 2. pladsen efter 1. omgang.

IMG_4200
Foto: CNPhoto.dk
Rookiepodiet efter heat 1 – Jonas Nielsen foran Steffan Jusjong.  

Herefter skete der virkelig ting og sager. Andreas Top Jensen spandt oppe i depotsvinget og senere på omgangen var Niklas Voetmann og Steffan Jusjong involveret i noget tumult, hvilket kostede Jusjong den videre deltagelse i heatet, mens Voetmann faldt langt tilbage i feltet.

På løbets 5. omgang havde løbets førende, Brian Johannesen og 2’eren Jonas Nielsen kontakt under en nedbremsning, hvilket Mikkel Gregersen udnyttede til fulde og smuttede forbi dem begge 2. Mens Jonas Nielsen kunne køre videre på 2. pladsen faldt Brian Johannesen langsomt tilbage gennem feltet og sluttede løbet på en 8. plads, på grund af blandt andet et skævt styretøj efter kontakten.

IMG_3772
Foto: CNPhoto.dk
Jonas Nielsen har føringen i Rookiemesterskabet efter 3 ud af 7 afdelinger.

Steffen Larsen fik sig kæmpet frem fra sidste startposition, på grund af gearkasseproblemet i løb 1, til en flot 6. plads.

Mikkel Gregersen i den gule Honda CRX var til gengæld allerførste mand til at passere målflaget, og snuppede derved sin debutsejr i asfaltbanesporten. Jonas Nielsen i Suzuki Swift Sport kom hjem på 2. pladsen mens Carsten Rasmussen i Peugeot 208 tog den sidste plads på podiet. De blev efterfulgt Carsten Lorenzen i Peugeot 307, Jonas Lynge i Peugeot 207 og Steffen Larsen i Peugeot 106 GTI. Dermed var der 6 forskellige bilmodeller blandt de 6 første kørere.

IMG_4850
Foto: CNPhoto.dk
Det generelle podie efter heat 2 – Mikkel Gregersen foran Jonas Nielsen og Carsten Rasmussen.

Dermed blev det en ren Japansk weekend på Ring Djursland, med biler fra Solens Rige der var de hurtigste bil gennem hele weekenden, i træning, kvalifikation, løb 1 og løb 2 – endda også med hurtigste omgang i begge løb.

I Oldboysmesterskabet tog Carsten Rasmussen endnu engang den store pokal med hjem, mens Michael Scharstein fik den næststørste og Jimmy Bob Søgaard den mindste.

IMG_4908
Foto: CNPhoto.dk
Oldboyspodiet efter heat 2 – Carsten Rasmussen foran Michael Scharstein og Jimmy Bob Søgaard Jensen.

Det rakte ikke til en pokal for Jan Jespersen i Oldboysmesterskabet, men til gengæld tog han så 3. pladsen i Rookiemesterskabet bag Mike Hansen på 2. pladsen mens Jonas Nielsen tog sejren.

IMG_4878
Foto: CNPhoto.dk
Rookiepodiet efter heat 2 – Jonas Nielsen foran Mike Hansen og Jan Jespersen.

Når man kigger på pointstillingen i DIF Danmarksmesterskabet, så blev kortene blandet godt og grundigt rundt endnu engang.

Andreas Top Jensen indtager føringen, mens Carsten Rasmussen har arbejdet sig helt op på 2. pladsen. Brian Johannesen faldt tilbage på 3. pladsen forfulgt af Niklas Voetmann, Jonas Nielsen, Søren Lyck, Steffen Larsen og Mads Hedegaard Frederiksen. Der er stadig mindre en 1 heatsejrs pointforskel mellem alle kørerne i top 8, og vi har netop set denne weekend hvor hurtigt at der kan blive vendt op og ned på tingene.

IMG_3569
Foto: CNPhoto.dk
Carsten Lorenzen havde sin bedste weekend nogensinde i Yokohama 1600 Challenge. Nu håber han, at farten fortsætter i efteråret.

I Oldboysmesterskabet trak Carsten Rasmussen lidt længere fra Michael Scharstein, men der er stadig intet afgjort mellem de 2. Så er der et lille pointmæssigt hop ned til Jan Jespersen og Jimmy Bob Søgaard Jensen, der ligger i kamp om 3. pladsen. Men selv Mark Backhausen og Rudi Larsen har stadig muligheder for at snakke med om den plads.

I Rookiemesterskabet skiftede føringen til Jonas Nielsen, der trak 4 point foran Mike Hansen, mens Jan Jespersen og Steffan Jusjong ligger i tæt kamp om 3. pladsen i nævnte rækkefølge.

IMG_3567
Foto: CNPhoto.dk
Andreas Top Jensen går på sommerferie som mesterskabsførende i Yokohama 1600 Challenge.

Nu holder Yokohama 1600 Challenge sommerferie indtil 15.-16. august, hvor efterårssæsonen skydes i gang på Ring Djursland, i forbindelse med 50 års Jubilæumsløbet. Her er DTC blandt andet også en af de deltagende klasser, og derved kommer der igen tvdækning af Yokohama 1600 Challenge.

Vi ønsker alle en god sommer, og håber at se jer på Ring Djursland i august.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Japansk weekend på Ring Djursland

Posen rystet forud for Ring Djursland

Posen er blevet godt og grundigt rystet i Yokohama 1600 Challenge forud for Ring Djursland.

De 19 kørere, der er klar til den 3. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet på den kuperede bane, går en spændende og kompakt weekend i møde.

Ved det seneste løb på Padborg Park viste Steffen Larsen at de lidt ældre biler også kan være med helt i front. I en af feltets ældste biler, en Peugeot 106 GTI fra 1998, tog han nemlig Pole Position samt ikke mindst mesterskabsføringen ved imponerende kørsel både lørdag og søndag. Brian Johannesen ligger dog på samme pointantal i sin noget nyere Peugeot 207. De 2 bliver forfulgt af Suzuki Swift Sport duoen Niklas Voetmann og Andreas Top Jensen.
IMG_1603
Foto: CNPhoto.dk
Mike Hansen indtager føringen i Rookiemesterskabet i sin Citroen Saxo VTS.

I Oldboysmesterskabet for kørere over 45år, har Carsten Rasmussen udbygget føringen mens Michael Scharstein og Jimmy Bob Søgaard Jensen følger efter. Rasmussen tog en dobbeltsejr i Padborg Park og trak derfor fra forfølgerne.

I Rookiemesterskabet, som er for nye kørere der ikke tidligere har kørt asfaltbanesport, ligger den tidligere gokartkører Mike Hansen i front foran en anden gokartkører, Jonas Nielsen. Herefter følger Jan Jespersen og Steffan Jusjong. Jusjong havde en fantastisk debutweekend i Padborg, hvor han snuppede den store pokal i Rookiemesterskabet i begge heats.

Som altid bliver der kørt med succesballast i Yokohama 1600 Challenge. Denne ballast bliver uddelt som følge af forrige løbsweekends top 5 resultater i hvert heat. 3 kørere skal have 50 kg med, nemlig Niklas Voetmann, Jonas Lynge, og Steffen Larsen. Brian Johannesen, Søren Lyck, og Carsten Rasmussen skal hver have 40kg i passagersædet, mens Andreas Top Jensen kan slippe med 30kg.

IMG_2026
Foto: CNPhoto.dk
Andreas Top Jensen tog sin første podieplads i asfaltbanesporten sidste år på Ring Djursland. Skal han på podiet for 3 weekend i træk i 2015?

På den baggrund bliver der med stor sansynlighed byttet lidt rundt i feltet igen. Både Jonas Nielsen, Tue Nielsen og Mads Hedegaard Frederiksen, der ellers lå på de 3 første pladser i mesterskabet efter den første afdeling, faldt langt tilbage i feltet på Padborg Park. Men disse 3 kørere skal køre helt uden vægt denne weekend, så mon ikke at de er at finde helt fremme igen.

Derudover viste Mikkel Gregersen rigtig god fart på Padborg Park, indtil han måtte udgå med tekniske problemer. Men når bilen fungerer som den skal, blander han sig ofte i top 8. Måske dukker der en helt uventet kører op i toppen, ligesom det er sket ved nogle af de tidligere løb i den tætte klasse.

Derudover kommer der også en ny, gammel kending tilbage til klassen. Lokale Poul Busk fra Grenaa kigger efter halvandet års pause nemlig forbi i sin Peugeot 106 GTI. Han har ikke kørt så mange løb i klassen, men han har vist ret god fart efterhånden som han blev mere og mere dus med bilen.

IMG_2055
Foto: CNPhoto.dk
Brian Johannesen var også en af dem som snuppede sit debutpodie på Ring Djursland sidste år. I år er han med helt i toppen af DIF Danmarksmesterskabet, og har allerede prøvet at indtage 2. og 3. pladsen på podiet – så vil han afprøve det allerøverste trin denne gang?

Tidsplanen for den kommende weekend er følgende:

Lørdag 20. juni
Træning 09.10-09.30
Kvalifikation 11.40-12.00
Løb 1 14.05-14.25 15 min. + 1 omgang

Søndag 21. juni
Løb 2 11.15-11.35 15 min. + 1 omgang

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Posen rystet forud for Ring Djursland

Højdramatisk weekend for Yokohama 1600 Challenge

Det blev en højdramatisk weekend for Yokohama 1600 Challenge, da den 2. afdeling blev kørt på Padborg Park.

Den 1. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet på FDM Jyllandsringen havde allerede vist at der ville være hård kamp om pladserne i toppen, hvor debutanten Jonas Nielsen havde lagt sig i føring af mesterskabet, bl.a. på grund af sejren i heat 2, mens den noget mere erfarende Tue Nielsen indtog 2. pladsen foran Mads Hedegaard Frederiksen.

I Oldboysmesterskabet havde Carsten Rasmussen lagt sig i føring foran Torben Jørgensen, der ikke stillede op til den 2. afdeling, efterfulgt af Mark Backhausen og Michael Scharstein.

I Rookiemesterskabet førte Jonas Nielsen foran Mike Hansen, Jan Jespersen og Steffan Jusjong.

IMG_2630
Foto: CNPhoto.dk
Bernth Stott Jørgensen var tilbage i Yokohama 1600 Challenge. Det blev til placeringer i top 10 i både kvalifikationen samt begge løb.

Yokohama 1600 Challenge leverede, med 24 kørere på Padborg Park, weekendens allerstørste felt af alle klasserne der stillede op, så der var masser af action for tilskuerne.

Første gang at bilerne var på banen var lørdag eftermiddag, hvor træningen skulle køres.

Her viste Jonas Nielsen endnu engang imponerende fart i sin Suzuki Swift Sport, mens Andreas Top Jensen og Carsten Rasmussen fulgte lige efter.

Men allerede i træningen startede dramatikken. Brian Jakobsens motor valgte at give op, så den lukkede en kæmpe røgsky ud på tværs af hele banen og pitområdet. Heldigvis havde han en ekstra til at stå på Nordsjælland, så familien måtte i al hast af sted med den. Herefter var hele teamet på overarbejde resten af aftenen og natten, så den nye motor var sat i lidt over midnat. Men han blev klar og kørte hele søndagen uden yderligere problemer.

IMG_1433
Foto: CNPhoto.dk
Der var gået lidt valgkamp i den for Kenneth Jerkel – men sådan er det jo når ens mor stiller op til folketinget.

Senere lørdag eftermiddag var det blevet tid til de 20 minutters kvalifikation.

Her tog den tidligere dobbelte mester i klassen Steffen Larsen fusen på alle og snuppede Pole Position i sin Peugeot 106 GTI fra 1998, foran Niklas Voetmann og Andreas Top Jensen, der begge kører i hver deres Suzuki Swift Sport af noget nyere dato.

Jimmy Bob Søgaard Jensen havde en afkørsel, hvorefter der måtte sættes en Safety Car ind for at få ham trukket ud af sandkassen.

Kvalifikationen blev en ren nedtur for den mesterskabsførende Jonas Nielsen. Efter kun få omgange gik bremseslangen i stykker, og han kørte af for enden af langsiden med meget høj fart. Heldigvis ramte han ikke noget men gravede sig godt ned i sandet. Yderemere havde han passeret en konkurrent under gul flagzone, og det takserede dommeren til en udelukkelse fra kvalifikationen. Derved skulle han starte allerbagerst i heat 1.

IMG_2643
Foto: CNPhoto.dk
Steffan Jusjong og den sort/blå Suzuki Swift Sport havde en fantastisk weekend i Yokohama 1600 Challenge.

Da starten gik på heat 1 søndag formiddag, kom Steffen Larsen rigtig godt af sted fra Pole Position, men han var tæt forfulgt af Niklas Voetmann. De to trak stille væk fra Søren Lyck og Andreas Top Jensen, der havde en tæt kamp om 3. pladsen.

Midt i heatet havde Niklas Voetmann fået bremset sig forbi Steffen Larsen, men der var dramatik helt indtil næstsidste sving, da Voetmann kom lidt for langt ud på vej ud på langsiden og måtte en tur gennem sandet med det ene hjulpar. På nøjagtig samme tid kiksede Steffen Larsen et gearskifte, så positionerne forblev uændret – men det var tæt på. Derved kunne Niklas Voetmann tage sæsonens anden sejr, med Steffen Larsen på andenpladsen. Andreas Top Jensen havde overhalet Søren Lyck få omgange før mål, og tog sig derfor af 3. pladsen, mens Carsten Rasmussen kørte en 5. plads hjem.

I Rookiemesterskabet tog Steffen Jusjong sin debutsejr i sin allerførste start i klassen! Debutweekenden på FDM Jyllandsringen var ikke rigtig blevet til noget, da teknikken drillede allerede i træningen, men det tog han fuld revance for her. Mike Hansen tog 2. pladsen mens Jan Jespersen var på 3. pladsen. Jonas Nielsen sluttede desværre for ham pointløs i både det generelle og Rookiemesterskabet, da han for enden af langsiden havde endnu en afkørsel ud i sandfanget. Heldigvis skulle der kun en rengøring af bilen til, inden at han var klar til løb 2.

IMG_1897
Foto: CNPhoto.dk
Rudi Larsen (69) og teamet har lidt af en opgave foran sig, inden at de stiller op til løb næste gang. Her ses han i kamp med Mike Hansen (98).

Carsten Rasmussen tog sejren i Oldboysmesterskabet foran Michael Scharsten og Rudi Larsen, mens Jimmy Bob Søgaard Jensen og Jan Jespersen også snuppede point.

Heat 2 havde Jonas Lynge på Pole Position med Brian Johannesen i 2. startposition. Mens Jonas Lynge fik en rigtig god start, lykkedes det Mikkel Gregersen fra 3. startposition, at smutte forbi Johannesen.

IMG_3150
Foto: CNPhoto.dk
Oldboyspodiet i heat 1 – Carsten Rasmussen foran Michael Scharstein.

Løbets 2. omgang blev meget dramatisk da Rudi Larsen og Andreas Albers stødte sammen ved indgangen til Big Mag svinget. Kollisionen sendte Larsen ud på en rulletur, så den ellers fine Fiat 500 Abarth ikke længere ser ligeså pæn ud, som da den kom ud fra fabrikken. Faktisk så snød tvbillederne på TV2 Sport, der ellers ikke viste de store skader på bilen. Der er stort set kun motorhjelmen som ikke har ændret form på en eller anden måde – så der står et længere opretningsarbejde på programmet. Det lå dog allerede inden weekenden fast, at han ikke skal køre den næste afdeling på Ring Djursland, så teamet har godt 2 måneder til at få den klar til efter sommerferien.

IMG_2537
Foto: CNPhoto.dk
Starten på heat 2 – Jonas Lynge (56), Mikkel Gregersen (23), Brian Johannesen (66), Søren Lyck (49), Carsten Rasmussen (8) – og mange mange flere.

Andreas Albers fik bl.a. en skade på venstre side af bilen, og teamet er i skrivende stund i tvivl om de kan nå at få bilen klar til om 14 dage på Ring Djursland.

Men den bedste nyhed er at begge kørere ikke er kommet noget til, på trods af det voldsomme sammenstød. Men derfor har de nok alligevel lidt ømme muskler bagefter.

Efter en længere Safety Car periode, på grund af det førnævnte uheld, så var der kun godt 4 minutters tilbage med ræs. Men hvilke 4 minutter at det skulle blive. Mikkel Gregersen måtte desværre trække i pit med tekniske problemer, men det startede så bare en intens kamp mellem Jonas Lynge og Brian Johannesen om løbets 1. plads. Johannesen var flere gange helt oppe på siden af Lynge, men det lykkedes alligevel DM 3’eren fra sidste år at afvise Johannesen gang på gang, så den unge kører fra Nibe kunne tage sin første sejr i asfaltbanesporten.

IMG_1880
Foto: CNPhoto.dk
Mikkel Gregersen (23) havde en rigtig god weekend, indtil teknikken drillede i heat 2. Her ses han foran heat 2 vinderen Jonas Lynge (56) og Brian Johannesen (66).

Carsten Rasmussen lå og åndede Søren Lyck i nakken i det meste af løbet, og 2 omgange før målflaget lykkedes det ham at komme forbi og tage den sidste podieplads.

I Rookiemesterskabet lavede Steffen Jusjong dobbelt op, og tog weekendens anden sejr. En imponerende debut, da det kun er 2 måneder siden at han tog banelicensen, og han inden da kun havde kørt lidt gokart på hobbyplan. Jusjong vandt denne gang foran Jonas Nielsen, Mike Hansen og Jan Jespersen.

IMG_3135
Foto: CNPhoto.dk
Podiet i heat 2 – Jonas Lynge foran Brian Johannesen og Carsten Rasmussen, som lidt for sent opdagede at de 2 andre havde gang i at åbne champagnen.

Oldboyssejren gik til Carsten Rasmussen foran Michael Scharstein med Jimmy Bob Søgaard Jensen, Mark Backhausen og Jan Jespersen på de efterfølgende pladser.

I det generelle DIF Danmarksmesterskab er Steffen Larsen nu i føring, mens Brian Johannesen ligger med samme pointantal på 2. pladsen, kun grundet bedre resultater til Larsen. Niklas Voetmann er 3’er tæt forfulgt af Andreas Top Jensen, Søren Lyck, Tue Nielsen og Carsten Rasmussen. Faktisk er top 7 kun adskilt af 9 point, og top 9 af 18. Så det er utrolig tæt i toppen af mesterskabet.

IMG_3165
Foto: CNPhoto.dk
Oldboyspodiet i heat 2 – Carsten Rasmussen, Michael Scharstein og Jimmy Bob Søgaard Jensen.

I Oldboysmesterskabet trak Carsten Rasmussen lidt fra forfølgerne, men Michael Scharstein, Jimmy Bob Søgaard Jensen, Mark Backhausen, Rudi Larsen, Torben Jørgensen og Jan Jespersen kommer på de efterfølgende pladser.

Mike Hansen har overtaget føringen i Rookiemesterskabet, men ligger kun 2 point foran Jonas Nielsen. Jan Jespersen mangler kun 7 point op til føringen, mens Steffan Jusjong er yderligere 3 point bagude. Så her er det alt for tidligt at udråbe nogen åbenlys titelkandidat – for alle er stadig med i kampen.

IMG_1731
Foto: CNPhoto.dk
Steffen Larsen indtager, 11 år efter han senest vandt mesterskabet i klassen, endnu engang føringen i mesterskabet.

Den næste afdeling af Yokohama 1600 Challenge skal køres på Ring Djursland den 20.-21. juni sammen med bl.a. Legend, Formel Ford og Supertourisme.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Højdramatisk weekend for Yokohama 1600 Challenge

Kampen fortsætter i det Sønderjyske

Yokohama 1600 Challenge er klar til at fortsætte de tætte kampe i det Sønderjyske.

23 kørere er klar, når den 2. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet skal køres på Padborg Park nær den Dansk/Tyske grænse, og hvis denne weekend bare bliver lidt i samme retning som Åbningsløbet var, så er der virkelig lagt op til et tæt og uforudsigeligt arrangement.

I de 2 løb på var hele 6 forskellige kørere på podiet, og intet var afgjort før alle havde krydset flaget, hvilket Niklas Voetmann desværre måtte sande, da han udgik fra weekendens potentielle 2. podieplads samt mesterskabsføring, på allesidste omgang i heat 2, med en teknisk defekt!

IMG_5683
Foto: CNPhoto.dk
Den forsvarende Oldboysmester, Michael Scharstein håber at få en masse point til mesterskaberne, efter han kun scorede point i 1. heat til Åbningsløbet.

I stedet er det debutant og Åbningsløbsvinder Jonas Nielsen, der fører an i det generelle mesterskab, mens den noget mere erfarende Tue Nielsen indtager 2. pladsen foran Mads Hedegaard Frederiksen, Andreas Top Jensen og Brian Johannesen.

I Rookiemesterskabet er det også Jonas Nielsen der fører an, mens Mike Hansen og Jan Jespersen kommer på de efterfølgende pladser.

Carsten Rasmussen fører Oldboysmesterskabet foran Torben Jørgensen, der i skrivende stund ikke er tilmeldt løbet, med Mark Backhausen og Michael Scharstein som 3’er og 4’er.

Hvis man kigger på succesballast på bilerne, så bliver Jonas Nielsen og Tue Nielsen de tungeste med hver 60kg, mens Niklas Voetmann skal have 50kg med, Andreas Top Jensen og Mads Hedegaard Frederiksen 40kg hver, og til sidst Steffen Larsen og Brian Johannesen med 30kg i passagersiden.

IMG_5288
Foto: CNPhoto.dk
Mads Hedegaard Frederiksen scorede karrierens første podieplads ved Åbningsløbet. Kommer der flere denne gang, på trods af succesballasten?

Derfor ligger vejen måske åben for Søren Lyck, som er den første mand i mesterskabsstillingen, der slet ikke skal have nogen vægt med. Sidste år kørte han sig til en 4. plads på Padborg Park, men også kørere som Carsten Rasmussen og Michael Scharstein skal man aldrig afskrive. Og så er der selvfølgelig alle succesballastkørerne, som jo nok heller ikke bare ligger sig flat ned.

Men der bliver også gensyn til 2 kendte ansigter i klassen. DM 3’er fra 2014, Jonas Lynge, og dobbelt løbsvinder fra 2011, Bernth Stott Jørgensen, stiller nemlig også op denne weekend, og satser da helt sikkert på at få pokaler med hjem.

Som et ekstra lille twist denne weekend, skal Yokohama 1600 Challenge køre med chikanen, som der ellers ikke er blevet kørt med siden 2012. Den giver lidt ekstra udfordringer på vej ned mod Big Mag svinget, og bringer muligvis lidt ekstra spænding i løbene for både kørere, tilskuere samt seere.

IMG_4679
Foto: CNPhoto.dk
Carsten Rasmussen var ikke tilfreds med farten i hans Peugeot 208 til Åbningsløbet, men satser på at være længere fremme i feltet denne gang.

Løbet bliver sendt direkte på TV2 Sport søndag fra kl 12.00, hvor der udover Yokohama 1600 Challenge selvfølgelig også bliver vist DTC løbene samt flere af de andre klasser, der også kører denne weekend.

Tidsplanen for den kommende weekend er følgende:

Lørdag 6. juni
Træning         14.40-15.00
Kvalifikation     16.45-17.05

Søndag 7. juni
Løb 1        09.40-10.00     15 min. + 1 omgang
Løb 2         13.50-14.10     15 min. + 1 omgang

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Kampen fortsætter i det Sønderjyske

Masser af spænding og overraskelser

Der var masser af spænding og ikke mindst overraskelser da Yokohama 1600 Challenge åbnede sæsonen på FDM Jyllandsringen.

Den 1. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet skulle køres på banen nær Silkeborg, og der var på forhånd lagt op til en rigtig spændende sæson.

Top 4 fra mesterskabet 2014 er nemlig ikke at finde i klassen i denne sæson, da de enten er rykket videre til andre klasser eller holder en lille pause fra motorsporten.

IMG_5646
Foto: CNPhoto.dk
Der er altid et stort, varrieret felt til start i Yokohama 1600 Challenge

22 kørere havde meldt sig til klar til Åbningsløbet, og allerede i træningen kom det første hint om at der var overraskelser på vej.

Den 14 årige debutant Jonas Nielsen satte nemlig alle de andre kørere til vægs, mens de langt mere erfarende Carsten Rasmussen og Michael Scharstein blev 2’er og 3’er.

IMG_4662
Foto: CNPhoto.dk
Både Steffan Jusjong (16) og Kenneth Jerkel (ikke på billede) fik desværre en meget kort weekend. Begge havde så store problemer med motoren i hver deres Suzuki Swift Sport, at de ikke kunne deltage i løbene.

Vejret skiftede fra tørvejr i træningen til finregn inden kvalifikationen, så det gav pludselig overarbejde hos de forskellige teams – skulle man på regnvejrsdæk eller blive på tørvejrsdæk?

20 ud af de 21 biler beholdt tørvejrsdækkene på. Kun Carsten Lorenzen kørte ud på banen på regnvejrsdæk, mens resten måtte kæmpe meget lavt vejgreb. Og det skulle vise sig at blive et rigtig godt sats for ham.

IMG_5275
Foto: CNPhoto.dk
Torben Jørgensen var ude og få rusten banket af, i det der skulle have været en engangs optræden i 2015. Weekenden gik faktisk så godt resultatmæssigt at han overvejer om han alligevel skal køre med lidt flere weekender.

Alle tiderne i kvalifikationen blev sat på 2. eller 3. omgang, hvorefter regnen tog til og umuliggjorde yderligere forbedringer. Også selvom flere valgte at skifte til regndæk og give det et forsøg mere.

Tue Nielsen tog karrierens første Pole Position foran Niklas Voetmann og Steffen Larsen. På 4. pladsen kom førnævnte Carsten Lorenzen, og kørte derved hans bedste startplacering nogensinde hjem.

IMG_5276
Foto: CNPhoto.dk
Jonas Nielsen viste lige fra første træning at man nok også skal regne med ham i det generelle mesterskab i denne sæson.

Søndag formiddag kl. 10.40 holdt bilerne klar til at drøne ned mod sving 1. Tue Nielsen holdt føringen men blev skarpt forfulgt af Niklas Voetmann, og på løbets 5. omgang lykkedes det Voetmann i Suzuki Swift Sport at komme forbi Nielsen i Citroen C4 Coupe, hvilket holdt helt til det ternede flag. Dermed var hans første sejr, og faktisk også første generelle podieplads i Yokohama 1600 Challenge hjemme.

Steffen Larsen kørte 3. pladsen hjem, men tæt forfulgt af Brian Johannesen, Jonas Nielsen og Mads Frederiksen. Carsten Lorenzen, fra 4. startposition, var så uheldig at spinde rundt på 1. omgang, så alt det gode arbejde i kvalifikationen var spildt. Han fik sig dog kæmpet tilbage på 12. pladsen.

IMG_5792
Foto: CNPhoto.dk
Carsten Lorenzen (7) på vej tilbage gennem feltet. Her er han på vej forbi Brian Jakobsen (79) og Mike Hansen (98).

Med til historien om Jonas Nielsen hører også at han fra hans 5. startposition faldt helt tilbage på sidstepladsen, hvorefter han kørte sig hele vejen tilbage på 5. pladsen igen! Om det var begyndernerver eller bare et flashback til de mange år i gokart uden gearstang kombineret med rullestarter, lader vi stå hen i det uvisse – men der var i hvert fald en bil som ikke lige var kommet i gear da de røde lamper slukkede… Men herefter var det bare en imponerende opkørsel gennem feltet. Og så sker den fejl nok ikke mere i fremtiden.

Det blev også til sejr blandt Rookiekørerne for Jonas Nielsen mens Mike Hansen blev 2’er og Jan Jespersen tog 3. pladsen.

IMG_5872
Foto: CNPhoto.dk
Podiet efter heat 1 – Niklas Voetmann foran Tue Nielsen og Steffen Larsen.

I Oldboysmesterskabet vandt Michael Scharstein foran Carsten Rasmussen og Torben Jørgensen, hvoraf de 2 sidstnævnte havde en tæt duel kørende det meste af løbet.

I heat 2 bliver top 8 vendt rundt, og det betød at Søren Lyck holdt på Pole Position for første gang. Efter 2 sæsoner i en VW Polo i klassen, uden den helt store succes, så tydede det på at den nye Peugeot 207 i kaffebønne bemaling gav et frisk pust og fornyet håb om topplaceringer til den tidligere Danmarksmester i Rallycross. På 2. startposition holdt Andreas Top Jensen mens Mads Frederiksen og Jonas Nielsen tog sig af 2. startrække.

IMG_6283
Foto: CNPhoto.dk
Vinderen af heat 1 Niklas Voetmann (46) i tæt dyst med Mads Frederiksen (44) og Andreas Top Jensen (84)

Da starten gik, skød Jonas Nielsen hurtigt frem og var tæt på at tage 1. pladsen allerede i 1. sving. Søren Lyck fik dog lukket af og kunne holde føringen, med Nielsen som tæt forfølger på 2. pladsen. Omgangen efter udbremsede den unge kører fra Aabenraa den noget mere erfarende kører fra Esbjerg, og trak herefter fra resten af feltet og tog en suveræn sejr på hele 17 sekunder. En del af den forklaring er dog, udover eminent kørsel fra Nielsen, at der var masser af kamp omkring podiepladserne mellem Niklas Voetmann, Andreas Top Jensen, Mads Frederiksen, Tue Nielsen samt Brian Johannesen samt Søren Lyck. Det var 12 intense omgange, som tilskuerne på banen og ikke mindst tv seerne hjemme i stuerne kunne følge. Der var ikke en omgang hvor der ikke blev forsøgt et overhalingsforsøg fra en eller flere kørere på hinanden.

IMG_6164
Foto: CNPhoto.dk
Som altid kø på vej ind i sving 1 – Søren Lyck (49) side om side med Jonas Nielsen (48) og Andreas Top Jensen (84)

Da det ternede flag faldt, var det med suveræne Jonas Nielsen på 1. position, med Mads Frederiksen og Andreas Top Jensen på de efterfølgende pladser. Ligeså heldig og imponerende Voetmann var i heat 1, ligeså uheldig var han i heat 2. På løbets allersidste omgang eksploderede motoren, mens han lå i 2 position, og han måtte trække af banen og se alle konkurrenterne køre forbi.

I Oldboysmesterskabet tog Carsten Rasmussen sejren foran Torben Jørgensen og Mark Backhausen. Vinderen af løb 1, Michael Scharstein, var uheldig at blive påkørt og måtte herefter køre i pit med et ødelagt baghjul.

Rookieklassementet blev det samme resultat som heat 1 – Jonas Nielsen foran Mike Hansen og Jan Jespersen.

IMG_6357
Foto: CNPhoto.dk
Podiet i heat 2 – Jonas Nielsen foran Mads Frederiksen og Andreas Top Jensen.

Hvis vi kigger på stillingen i DIF Danmarksmesterskabet, så er Jonas Nielsen i front foran Tue Nielsen, med Mads Frederiksen på 3. pladsen.

I Rookiemesterskabet fører Jonas Nielsen foran Mike Hansen og Jan Jespersen, mens Carsten Rasmussen fører an i Oldboysmesterskabet foran Torben Jørgensen, Mark Backhausen, Michael Scharstein, Rudi Larsen, Jimmy Bob Søgaard Jensen og Jan Jespersen.

IMG_5312
Foto: CNPhoto.dk
Rudi Larsen fik en god første weekend i hans nye Fiat 500 Abarth. Han fik bilen fredag aften, og kørte de første kilometer i den under træningen lørdag formiddag.

Den næste afdeling af Yokohama 1600 Challenge køres på Padborg Park 6.-7. Juni, hvor der igen bliver live-tv dækning på TV2 Sport.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Masser af spænding og overraskelser

Rookietitlen i kikkerten for Odensianer

Mike Hansen er 23 år gammel og bor til dagligt i Odense, hvor han arbejder som automekaniker.

Teamet består udover Mike af hans far Peter samt kammeraten Kasper.

Mike startede allerede i en ung alder at køre gokart. Allerede som 9-årig sad han bag rattet og deltog i konkurrencer over hele Danmark.

Efter nogle sæsoner i bl.a. KF2 blev der i 2009 skiftet op til Rotax Max Senior. Allerede i debutsæsonen blev det til en flot 6. plads i mesterskabet.

Efter endnu en sæson i Rotax Max Senior, blev der skiftet op i Rotax DD2 klassen hvor Mike tog en medalje med hjem, for 2. pladsen i det danske mesterskab. Derudover blev han også samlet 9’er ved Rotax DD2 EM i 2011, bl.a. med en flot 3. plads ved anden afdeling af mesterskabet.

I 2012 vand han den Danske Rotax Max Challenge, som udløste en VM billet.

Dette blev fulgt op med en 2. plads i 2013.

Mike Hansen 1
Foto: Denner Photo

I 2013 blev der også tid til at prøve andre dele af motorsporten. Han tog en banelicens for at prøve noget andet efter de mange år i gokart. En Peugeot 106 GTI blev indkøbt hvorefter det blev til en enkelt start i Yokohama 1600 Challenge. På trods af at teamet var helt nyt i banesporten, så gik det helt forrygende. Heat 2 blev endda fuldført på 11. pladsen ud af 18 fuldførte kørere. Så det må siges at være en meget godkendt debut.

Herefter blev bilen dog solgt videre og Mike hoppede tilbage og kørte endnu en sæson i gokart.

Her blev det til en 4. plads i det danske mesterskab i Rotax DD2.

Nu er der så kommet tag over hovedet på Mike Hansen igen. Han har indkøbt en Citroen Saxo VTS som tidligere er blevet kørt af Tue Nielsen og Mikkel Jespersen. Det nye makkerpar har haft en testdag forud for sæsonen og føler sig nu godt rustet til at kæmpe med i både DIF Danmarksmesterskabet og Rookiemesterskabet for de nye kørere, der højest har kørt 2 asfaltbanearrangementer.

Mike Hansen 2
Foto: Mike Hansen

Målet for 2015 er at blande sig i top 10. Men den kan selvfølgelig altid ændre sig i løbet af sæsonen afhængig af hvordan den forløber.

Mike Hansen stiller til start i Yokohama 1600 Challenge 2015 med startnummer 98.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Rookietitlen i kikkerten for Odensianer

Fantastisk sæson i vente

Alt tyder på at det bliver endnu en fantastisk sæson for Yokohama 1600 Challenge.

Danmarks eneste Gruppe N klasse har gennem de seneste sæsoner haft støt stigende deltagerantal, så den i 2014 var en af de klasser som havde allerflest deltagere i Dansk Motorsport. I gennemsnit var der 23 deltagere pr. weekend og aldrig færre end 20, og der var altid tætte kampe gennem hele feltet.

Denne weekend er der indtil videre 22 kørere tilmeldt, så det høje deltagerantal ser også ud til at fortsætte i 2015.

Medvirkende til denne succes er, at klassen er den eneste DIF Danmarksmesterskabsklasse samt eneste ungdomsklasse for standardvogne. Derved er det en naturlig start for talenterne fra gokartsporten, inden at de måske drager videre mod de større eller udenlandske klasser.

Fra og med denne sæson kan man deltage i klassen allerede fra den dag at man fylder 14 år, hvilket kun er muligt i Yokohama 1600 Challenge og Formel Ford. Derved sender DASU et klart signal, samt et kæmpe skulderklap til klassen, om dens vigtighed i Dansk Motorsport. Klassen har opfostret kørere til både DTC, Supertourisme samt flere udenlandske løbsserier.

IMG_2659
Foto: CNPhoto.dk
Steffen Larsen (18) kommer helt sikkert til at dyste meget i år med Tue Nielsen (5).

Denne sæson bliver det også endnu nemmere at følge klassen, da der på de 5 weekender hvor klassen kører sammen med DTC, vil blive sendt minimum et heat på live-tv, i forbindelse med DTC’s tv-aftale på TV2 Sport.

Hvis vi vender os mod duellerne i klassen, så er alle sidste års medaljetagere i mesterskabet ikke længere at finde i klassen. DIF Danmarksmester Morten Jespersen er skiftet til Supercup, Ole Petersen er skiftet til Supertourisme mens bronzemedaljetageren Jonas Lynge deværre kun har mulighed for at køre udvalgte løb i 2015.

Derved er der åbent for helt nye folk i front af feltet – eller det vil sige folk, som allerede bankede på i 2014.

Hvis vi nævner folk i den rækkefølge som de sluttede i mesterskabet sidste år, så er Carsten Rasmussen en af de helt store titelkandidater. Efter en 5. plads i det generelle mesterskab, samt en 2. plads i Oldboysmesterskabet, har han til denne sæson indkøbt den DM vindende Peugeot 208 fra sidste sæson. Så hans plan er helt sikkert at gå efter guldet i begge mesterskaber.

IMG_1847
Foto: CNPhoto.dk
Andreas Top Jensen var på podiet 2 gange i 2014 – han satser på flere i 2015.

Tue Nielsen fortsætter i sin Citroen C4 Coupe og har gennem de seneste sæsoner også vist at han kan være med helt fremme.
Brian Johannesen har skiftet sin Citroen Saxo VTS ud med en noget nyere Peugeot 207, mens Andreas Top Jensen, Michael Scharstein og Niklas Voetmann fortsætter i samme materiel som sidste år.

Mads Hedegaard Frederiksen sluttede lige udenfor top 10, men håber at kunne rykke meget længere frem i feltet, nu hvor teamet kender den sølvgrå Suzuki Swift Sport ind og ud. Teknikken drillede den unge kører flere gange i 2014, men det skulle teamet gerne have fået styr på henover vinteren.
Søren Lyck har opbygget en Peugeot 207 og vil, efter 2 år i en VW Polo GTI, som aldrig helt kom til at spille for ham, nu gerne kæmpe med om medaljerne helt i front.

IMG_0653
Foto: CNPhoto.dk
Carsten Lorenzen er altid nem at spotte pga. bilens farver.

Som dark horse har vi Steffen Larsen, der for første gang siden han blev dobbelt Danmarksmester i klassen i 2003 og 2004, vender tilbage i klassen på fuld tid. Det bliver i en Peugeot 106 GTI magen til den som han tog titlerne med. Ved finaleløbet på FDM Jyllandsringen i 2014 viste han at makkerparret allerede havde et godt samarbejde, ved at snuppe en podieplads foran flere af de meget nyere biler.

IMG_0814
Foto: CNPhoto.dk
Michael Scharstein går efter Oldboystitlen igen i 2015.

Hvis vi kigger på Oldboysmesterskabet, kommer kampen om titlen med stor sansynlighed til at stå mellem de 2 duellanter fra 2014 – Mesteren Michael Scharstein og 2’er Carsten Rasmussen. Gennem hele sæsonen skiftedes de til at snuppe sejre fra hinanden, så det til sidst blev afgjort med kun få points forskel. Men også klassens alderspræsident Rudi Larsen pønser på at blande sig i topstriden. Han har som den første kører i klassen offentliggjort at han kommer i en trykladet bil. Valget er faldet på en Fiat 500 Abarth, som han håber på, kan bringe ham på sejrskurs. Men også 3’er i Oldboysmesterskabet 2014 Jimmy Bob Søgaard Jensen og Mark Backhausen håber på at kunne tage medaljer. Ny mand i klassen, Jan Jespersen kommer til at deltage i både Oldboys- og Rookiemesterskabet, i den bil som Carsten Rasmussen tog 2. plads i Oldboysmesterskabet med i 2014. Så der bliver helt sikkert kamp til stregen i det mesterskab.

IMG_1970
Foto: CNPhoto.dk
Niklas Voetmann var utrolig tæt på podiet i 2014 – i 2015 vil han indtage det regelmæssigt.

Rookiemesterskabet ser ud til at blive en tæt duel mellem Jonas Nielsen og Mike Hansen. Jonas er lillebror til Nicolai Nielsen, der tog både Rookie- og DM-titlen i 2013. Han har købt den Suzuki Swift Sport, der blev DM 2’er samt Rookiemester i 2014 med Ole Petersen bag rattet.
Mike Hansen stiller til start i en Citroen Saxo VTS, som vi tidligere har set Tue Nielsen og Mikkel Jespersen bag rattet af. En anden ny kører i klassen bliver Steffen Jusjong i en Suzuki Swift Sport. Han har lidt erfaring med i bagagen fra gokart, men er ellers også helt ny i asfaltbanesporten. Og så er der førnævnte Jan Jespersen.

IMG_1124
Foto: CNPhoto.dk
Mads Hedegaard Frederiksen håber at vise alle konkurrenterne denne udsigt i 2015.

Så det er helt sikkert værd at komme på FDM Jyllandsringen i den kommende weekend, og følge alle de spændende klasser, og ikke mindst Yokohama 1600 Challenge – og hvis der ikke er mulighed for det, så sørg for at komme foran tv- eller computerskærmen, når TV2 Sport sender direkte fra banen søndag eftermiddag.

Tidsplanen for den kommende weekend er følgende:

Lørdag 25. april
Træning            09.45-10.05
Kvalifikation     14.35-14.55

Søndag 26. april
Løb 1                10.40-11.00     15 min. + 1 omgang
Løb 2                13.55-14.15     15 min. + 1 omgang

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Fantastisk sæson i vente

Team Low Budget vil med i medaljekampen

Steffen Larsen, Team Low Budget, er 37 år gammel og kommer fra Ishøj.

Teamet består udover Steffen også af hans far Charley samt Steffens kone Dorthe.

Steffen har kørt motorsport i mange år. I ungdomsårene blev det til lidt gokart, inden at han som 20 årig skiftede til asfaltbanerne og rigtige biler.

I 1998 blev det til en enkelt start i en Toyota Corolla i den klasse der var forløberen til Yokohama 1600 Challenge.

Sæsonen tog han et par løb i en VW Golf GTI, inden at han i 2000 kørte sin første fulde sæson. Her var teamet skiftet til en Citroen Saxo VTS, som de også beholdt gennem 2001 sæsonen. Efter en 16. plads i mesterskabet i 2000, avancerede han til 7. pladsen i 2001.

2002 sæsonen blev startet med nyt materiel. I stedet for Saxo’en, stod der nu Peugeot 106 GTI på bilen, og det nye makkerpar passede perfekt sammen.

Til Åbningsløbet på Ring Djursland blev der startet fra 35. og sidste pladsen, og i løbet af de 15 omgange lykkedes det Steffen at køre sig hele vejen op gennem feltet og tage 8. pladsen! En imponerende bedrift som vist ikke er set hverken før eller siden.

IMG_0594
Foto: CNPhoto.dk

En stor del af sæsonen lå han i front af mesterskabet, men de sidste pokaler skulle deles ud efter sæsonen rakte det desværre kun til Sølvmedaljen.

Det blev der til gengæld lavet om på de 2 efterfølgende sæsoner, hvor mesterskabet blev kørt hjem, og især i 2004, i suveræn stil.

Herefter stod den på Renault Clio Cup indtil midt i 2008, samt lidt Danish Endurance Championship i en Citroen AX. Midt i 2008 sæsonen byggede teamet en Peugeot 307 til Advan Cup.

I 2009 drillede teknikken på 307’eren dog meget, men efterhånden som sæsonen gik, kom der mere og mere styr på bilen.

Teamet lå ud med at tage mesterskabsføringen i Advan Cup og lå længe og dystede med helt i front. Ved finaleløbet kørte bilen dog ikke som den plejede, og først bagefter fandt teamet ud af at det var fordi at bremserne hang lidt på det ene forhjul. Men alligevel tog Team Low Budget bronzemedaljen foran flere teams som brugte langt flere penge.

2011 sæsonen var udset til at skulle blive Steffen Larsens år. Men et desværre lidt tyndt besat felt gjorde at der reelt kun var ham og en anden kører til at kæmpe om mesterskabet. Så når den ene vandt, så sluttede den anden 2’er eller 3’er. Derved kunne der ikke blive opbygget et stort forspring i tilfælde af uforudsete hændelser. Netop sådan en skulle ske for Steffen til finaleløbet. Bilen havde kørt perfekt gennem hele sæsonen, men pludselig ville den ikke starte efter træningen. Teamets mekanikere samt hjælpere fra andre teams prøvede på at få liv i bilen, hvilket også lykkedes kort tiden inden heat 1. Det lykkedes at gennemføre heatet, men bilen kørte stadig ikke perfekt. På første omgang af heat 2 satte motoren ud og en skuffet kører kunne stå bag autoværnet og se konkurrenten kører sig til mesterskabet, uden selv at kunne kæmpe med på trods af et forspring inden weekenden.

IMG_2659
Foto: CNPhoto.dk

Efter 2 sæsoner med kamp i toppen af mesterskabet valgte teamet at geare lidt ned til 2012. En Renault Clio 3 var blevet kørt, så her blev det til enkelte starter i den i både Danmark og Tyskland.

I 2012 vendte teamet tilbage til rødderne i Yokohama 1600 Challenge for en stund med Peugeot 307’eren, der nu havde fået en 1600 motor i. Efter lidt startvanskeligheder lykkedes det at få god fart i den med den nye motor, og til Grand Prix Danmark 2013 blev det til 2 podieplaceringer.

I 2014 kørte teamet en halv sæson i Yokohama Supercup med en Renault Clio 3 Gruppe N, inden at der endnu engang blev skiftet til Yokohama 1600 Challenge. Først ved Grand Prix Danmark i en Peugeot 207, og sidenhen til finaleløbet i en Peugeot 106 GTI. På trods af at 106’eren ikke havde kørt løb siden 2009, lykkedes det Steffen at køre den på podiet i heat 2!

Derfor er Team Low Budget meget fortrøstningsfulde forud for 2015, hvor de fortsætter i den sorte Peugeot 106 GTI. Teamet kender jo også bilmodellen rigtig godt fra de 2 mesterskabstitler for godt 10 år siden, så der skulle være rigtig god mulighed for at kombinationen endnu engang kan køre rigtig stærkt. Dog bliver Åbningsløbet kørt i en Peugeot 307 1,6 som Steffen gennem vinteren har bygget om. Men planen er umildbart at køre resten af sæsonen i 106’eren.

Målet er at komme ud og hygge sig og køre noget fedt racerløb – men vi ved jo alle hvad der sker, når man får styrthjelmen på… Så vil man helst vinde!

Steffen Larsens startnummer i Yokohama 1600 Challenge 2015 bliver igen nummer 18.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Team Low Budget vil med i medaljekampen