Rookietitlen i kikkerten for Odensianer

Mike Hansen er 23 år gammel og bor til dagligt i Odense, hvor han arbejder som automekaniker.

Teamet består udover Mike af hans far Peter samt kammeraten Kasper.

Mike startede allerede i en ung alder at køre gokart. Allerede som 9-årig sad han bag rattet og deltog i konkurrencer over hele Danmark.

Efter nogle sæsoner i bl.a. KF2 blev der i 2009 skiftet op til Rotax Max Senior. Allerede i debutsæsonen blev det til en flot 6. plads i mesterskabet.

Efter endnu en sæson i Rotax Max Senior, blev der skiftet op i Rotax DD2 klassen hvor Mike tog en medalje med hjem, for 2. pladsen i det danske mesterskab. Derudover blev han også samlet 9’er ved Rotax DD2 EM i 2011, bl.a. med en flot 3. plads ved anden afdeling af mesterskabet.

I 2012 vand han den Danske Rotax Max Challenge, som udløste en VM billet.

Dette blev fulgt op med en 2. plads i 2013.

Mike Hansen 1
Foto: Denner Photo

I 2013 blev der også tid til at prøve andre dele af motorsporten. Han tog en banelicens for at prøve noget andet efter de mange år i gokart. En Peugeot 106 GTI blev indkøbt hvorefter det blev til en enkelt start i Yokohama 1600 Challenge. På trods af at teamet var helt nyt i banesporten, så gik det helt forrygende. Heat 2 blev endda fuldført på 11. pladsen ud af 18 fuldførte kørere. Så det må siges at være en meget godkendt debut.

Herefter blev bilen dog solgt videre og Mike hoppede tilbage og kørte endnu en sæson i gokart.

Her blev det til en 4. plads i det danske mesterskab i Rotax DD2.

Nu er der så kommet tag over hovedet på Mike Hansen igen. Han har indkøbt en Citroen Saxo VTS som tidligere er blevet kørt af Tue Nielsen og Mikkel Jespersen. Det nye makkerpar har haft en testdag forud for sæsonen og føler sig nu godt rustet til at kæmpe med i både DIF Danmarksmesterskabet og Rookiemesterskabet for de nye kørere, der højest har kørt 2 asfaltbanearrangementer.

Mike Hansen 2
Foto: Mike Hansen

Målet for 2015 er at blande sig i top 10. Men den kan selvfølgelig altid ændre sig i løbet af sæsonen afhængig af hvordan den forløber.

Mike Hansen stiller til start i Yokohama 1600 Challenge 2015 med startnummer 98.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Rookietitlen i kikkerten for Odensianer

Fantastisk sæson i vente

Alt tyder på at det bliver endnu en fantastisk sæson for Yokohama 1600 Challenge.

Danmarks eneste Gruppe N klasse har gennem de seneste sæsoner haft støt stigende deltagerantal, så den i 2014 var en af de klasser som havde allerflest deltagere i Dansk Motorsport. I gennemsnit var der 23 deltagere pr. weekend og aldrig færre end 20, og der var altid tætte kampe gennem hele feltet.

Denne weekend er der indtil videre 22 kørere tilmeldt, så det høje deltagerantal ser også ud til at fortsætte i 2015.

Medvirkende til denne succes er, at klassen er den eneste DIF Danmarksmesterskabsklasse samt eneste ungdomsklasse for standardvogne. Derved er det en naturlig start for talenterne fra gokartsporten, inden at de måske drager videre mod de større eller udenlandske klasser.

Fra og med denne sæson kan man deltage i klassen allerede fra den dag at man fylder 14 år, hvilket kun er muligt i Yokohama 1600 Challenge og Formel Ford. Derved sender DASU et klart signal, samt et kæmpe skulderklap til klassen, om dens vigtighed i Dansk Motorsport. Klassen har opfostret kørere til både DTC, Supertourisme samt flere udenlandske løbsserier.

IMG_2659
Foto: CNPhoto.dk
Steffen Larsen (18) kommer helt sikkert til at dyste meget i år med Tue Nielsen (5).

Denne sæson bliver det også endnu nemmere at følge klassen, da der på de 5 weekender hvor klassen kører sammen med DTC, vil blive sendt minimum et heat på live-tv, i forbindelse med DTC’s tv-aftale på TV2 Sport.

Hvis vi vender os mod duellerne i klassen, så er alle sidste års medaljetagere i mesterskabet ikke længere at finde i klassen. DIF Danmarksmester Morten Jespersen er skiftet til Supercup, Ole Petersen er skiftet til Supertourisme mens bronzemedaljetageren Jonas Lynge deværre kun har mulighed for at køre udvalgte løb i 2015.

Derved er der åbent for helt nye folk i front af feltet – eller det vil sige folk, som allerede bankede på i 2014.

Hvis vi nævner folk i den rækkefølge som de sluttede i mesterskabet sidste år, så er Carsten Rasmussen en af de helt store titelkandidater. Efter en 5. plads i det generelle mesterskab, samt en 2. plads i Oldboysmesterskabet, har han til denne sæson indkøbt den DM vindende Peugeot 208 fra sidste sæson. Så hans plan er helt sikkert at gå efter guldet i begge mesterskaber.

IMG_1847
Foto: CNPhoto.dk
Andreas Top Jensen var på podiet 2 gange i 2014 – han satser på flere i 2015.

Tue Nielsen fortsætter i sin Citroen C4 Coupe og har gennem de seneste sæsoner også vist at han kan være med helt fremme.
Brian Johannesen har skiftet sin Citroen Saxo VTS ud med en noget nyere Peugeot 207, mens Andreas Top Jensen, Michael Scharstein og Niklas Voetmann fortsætter i samme materiel som sidste år.

Mads Hedegaard Frederiksen sluttede lige udenfor top 10, men håber at kunne rykke meget længere frem i feltet, nu hvor teamet kender den sølvgrå Suzuki Swift Sport ind og ud. Teknikken drillede den unge kører flere gange i 2014, men det skulle teamet gerne have fået styr på henover vinteren.
Søren Lyck har opbygget en Peugeot 207 og vil, efter 2 år i en VW Polo GTI, som aldrig helt kom til at spille for ham, nu gerne kæmpe med om medaljerne helt i front.

IMG_0653
Foto: CNPhoto.dk
Carsten Lorenzen er altid nem at spotte pga. bilens farver.

Som dark horse har vi Steffen Larsen, der for første gang siden han blev dobbelt Danmarksmester i klassen i 2003 og 2004, vender tilbage i klassen på fuld tid. Det bliver i en Peugeot 106 GTI magen til den som han tog titlerne med. Ved finaleløbet på FDM Jyllandsringen i 2014 viste han at makkerparret allerede havde et godt samarbejde, ved at snuppe en podieplads foran flere af de meget nyere biler.

IMG_0814
Foto: CNPhoto.dk
Michael Scharstein går efter Oldboystitlen igen i 2015.

Hvis vi kigger på Oldboysmesterskabet, kommer kampen om titlen med stor sansynlighed til at stå mellem de 2 duellanter fra 2014 – Mesteren Michael Scharstein og 2’er Carsten Rasmussen. Gennem hele sæsonen skiftedes de til at snuppe sejre fra hinanden, så det til sidst blev afgjort med kun få points forskel. Men også klassens alderspræsident Rudi Larsen pønser på at blande sig i topstriden. Han har som den første kører i klassen offentliggjort at han kommer i en trykladet bil. Valget er faldet på en Fiat 500 Abarth, som han håber på, kan bringe ham på sejrskurs. Men også 3’er i Oldboysmesterskabet 2014 Jimmy Bob Søgaard Jensen og Mark Backhausen håber på at kunne tage medaljer. Ny mand i klassen, Jan Jespersen kommer til at deltage i både Oldboys- og Rookiemesterskabet, i den bil som Carsten Rasmussen tog 2. plads i Oldboysmesterskabet med i 2014. Så der bliver helt sikkert kamp til stregen i det mesterskab.

IMG_1970
Foto: CNPhoto.dk
Niklas Voetmann var utrolig tæt på podiet i 2014 – i 2015 vil han indtage det regelmæssigt.

Rookiemesterskabet ser ud til at blive en tæt duel mellem Jonas Nielsen og Mike Hansen. Jonas er lillebror til Nicolai Nielsen, der tog både Rookie- og DM-titlen i 2013. Han har købt den Suzuki Swift Sport, der blev DM 2’er samt Rookiemester i 2014 med Ole Petersen bag rattet.
Mike Hansen stiller til start i en Citroen Saxo VTS, som vi tidligere har set Tue Nielsen og Mikkel Jespersen bag rattet af. En anden ny kører i klassen bliver Steffen Jusjong i en Suzuki Swift Sport. Han har lidt erfaring med i bagagen fra gokart, men er ellers også helt ny i asfaltbanesporten. Og så er der førnævnte Jan Jespersen.

IMG_1124
Foto: CNPhoto.dk
Mads Hedegaard Frederiksen håber at vise alle konkurrenterne denne udsigt i 2015.

Så det er helt sikkert værd at komme på FDM Jyllandsringen i den kommende weekend, og følge alle de spændende klasser, og ikke mindst Yokohama 1600 Challenge – og hvis der ikke er mulighed for det, så sørg for at komme foran tv- eller computerskærmen, når TV2 Sport sender direkte fra banen søndag eftermiddag.

Tidsplanen for den kommende weekend er følgende:

Lørdag 25. april
Træning            09.45-10.05
Kvalifikation     14.35-14.55

Søndag 26. april
Løb 1                10.40-11.00     15 min. + 1 omgang
Løb 2                13.55-14.15     15 min. + 1 omgang

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Fantastisk sæson i vente

Team Low Budget vil med i medaljekampen

Steffen Larsen, Team Low Budget, er 37 år gammel og kommer fra Ishøj.

Teamet består udover Steffen også af hans far Charley samt Steffens kone Dorthe.

Steffen har kørt motorsport i mange år. I ungdomsårene blev det til lidt gokart, inden at han som 20 årig skiftede til asfaltbanerne og rigtige biler.

I 1998 blev det til en enkelt start i en Toyota Corolla i den klasse der var forløberen til Yokohama 1600 Challenge.

Sæsonen tog han et par løb i en VW Golf GTI, inden at han i 2000 kørte sin første fulde sæson. Her var teamet skiftet til en Citroen Saxo VTS, som de også beholdt gennem 2001 sæsonen. Efter en 16. plads i mesterskabet i 2000, avancerede han til 7. pladsen i 2001.

2002 sæsonen blev startet med nyt materiel. I stedet for Saxo’en, stod der nu Peugeot 106 GTI på bilen, og det nye makkerpar passede perfekt sammen.

Til Åbningsløbet på Ring Djursland blev der startet fra 35. og sidste pladsen, og i løbet af de 15 omgange lykkedes det Steffen at køre sig hele vejen op gennem feltet og tage 8. pladsen! En imponerende bedrift som vist ikke er set hverken før eller siden.

IMG_0594
Foto: CNPhoto.dk

En stor del af sæsonen lå han i front af mesterskabet, men de sidste pokaler skulle deles ud efter sæsonen rakte det desværre kun til Sølvmedaljen.

Det blev der til gengæld lavet om på de 2 efterfølgende sæsoner, hvor mesterskabet blev kørt hjem, og især i 2004, i suveræn stil.

Herefter stod den på Renault Clio Cup indtil midt i 2008, samt lidt Danish Endurance Championship i en Citroen AX. Midt i 2008 sæsonen byggede teamet en Peugeot 307 til Advan Cup.

I 2009 drillede teknikken på 307’eren dog meget, men efterhånden som sæsonen gik, kom der mere og mere styr på bilen.

Teamet lå ud med at tage mesterskabsføringen i Advan Cup og lå længe og dystede med helt i front. Ved finaleløbet kørte bilen dog ikke som den plejede, og først bagefter fandt teamet ud af at det var fordi at bremserne hang lidt på det ene forhjul. Men alligevel tog Team Low Budget bronzemedaljen foran flere teams som brugte langt flere penge.

2011 sæsonen var udset til at skulle blive Steffen Larsens år. Men et desværre lidt tyndt besat felt gjorde at der reelt kun var ham og en anden kører til at kæmpe om mesterskabet. Så når den ene vandt, så sluttede den anden 2’er eller 3’er. Derved kunne der ikke blive opbygget et stort forspring i tilfælde af uforudsete hændelser. Netop sådan en skulle ske for Steffen til finaleløbet. Bilen havde kørt perfekt gennem hele sæsonen, men pludselig ville den ikke starte efter træningen. Teamets mekanikere samt hjælpere fra andre teams prøvede på at få liv i bilen, hvilket også lykkedes kort tiden inden heat 1. Det lykkedes at gennemføre heatet, men bilen kørte stadig ikke perfekt. På første omgang af heat 2 satte motoren ud og en skuffet kører kunne stå bag autoværnet og se konkurrenten kører sig til mesterskabet, uden selv at kunne kæmpe med på trods af et forspring inden weekenden.

IMG_2659
Foto: CNPhoto.dk

Efter 2 sæsoner med kamp i toppen af mesterskabet valgte teamet at geare lidt ned til 2012. En Renault Clio 3 var blevet kørt, så her blev det til enkelte starter i den i både Danmark og Tyskland.

I 2012 vendte teamet tilbage til rødderne i Yokohama 1600 Challenge for en stund med Peugeot 307’eren, der nu havde fået en 1600 motor i. Efter lidt startvanskeligheder lykkedes det at få god fart i den med den nye motor, og til Grand Prix Danmark 2013 blev det til 2 podieplaceringer.

I 2014 kørte teamet en halv sæson i Yokohama Supercup med en Renault Clio 3 Gruppe N, inden at der endnu engang blev skiftet til Yokohama 1600 Challenge. Først ved Grand Prix Danmark i en Peugeot 207, og sidenhen til finaleløbet i en Peugeot 106 GTI. På trods af at 106’eren ikke havde kørt løb siden 2009, lykkedes det Steffen at køre den på podiet i heat 2!

Derfor er Team Low Budget meget fortrøstningsfulde forud for 2015, hvor de fortsætter i den sorte Peugeot 106 GTI. Teamet kender jo også bilmodellen rigtig godt fra de 2 mesterskabstitler for godt 10 år siden, så der skulle være rigtig god mulighed for at kombinationen endnu engang kan køre rigtig stærkt. Dog bliver Åbningsløbet kørt i en Peugeot 307 1,6 som Steffen gennem vinteren har bygget om. Men planen er umildbart at køre resten af sæsonen i 106’eren.

Målet er at komme ud og hygge sig og køre noget fedt racerløb – men vi ved jo alle hvad der sker, når man får styrthjelmen på… Så vil man helst vinde!

Steffen Larsens startnummer i Yokohama 1600 Challenge 2015 bliver igen nummer 18.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Team Low Budget vil med i medaljekampen

Struerbo debuterer i Yokohama 1600 Challenge

Steffan Jusjong er 26 år gammel og driver til dagligt Jusjong Auto i hjembyen Struer.

Teamet består primært af Steffan, men han får også hjælp fra kæresten samt familien og venner.

I tenageårene kørte han lidt gokart på hobby plan, men det blev aldrig til det helt store.

I 2010 blev der igen købt en gokart, hvor det så blev til lidt kørsel på Thy gokartbane. Men endnu engang blev de planer lagt på hylden.

Men interessen for motorsporten er der stadig, så da mulighden i vinteren 2014-2015 bød sig, valgte han at købe en Suzuki Swift Sport af Kasper Nybo, og så er planen at køre Yokohama 1600 Challenge i den.

Steffan Jusjong
Foto: Steffan Jusjong

Bilen er blevet tjekket igennem fra ende til anden, så den er helt klar forud for sæsonen.

Den 6.-7. april var det tid til licenskurset på Padborg Park, som blev bestået, så nu venter teamet bare på sæsonstarten 26.-27. april på FDM Jyllandsringen.

Målet for teamet er at gennemføre alle 7 weekender samt lære bilen og banerne at kende.

Steffan Jusjong kører i Yokohama 1600 Challenge 2015 med startnummer 16.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Struerbo debuterer i Yokohama 1600 Challenge

Nakskovit tændt forud for 2015 sæsonen

Jimmy Bob Søgaard Jensen, Racing Team Marielund, er 51 år og bor ved Nakskov.

Teamet består udover Jimmy af samleveren Pernille Maria Hansen, der hjælper til ved alle løbsweekenderne, samt datter og svigersøn, når det kan lade sig gøre.

Jimmys interesse for motorsport har gjort sig gældende i mange år. Efter flere sæsoner i folkeræs og rallycross, bestemte han sig for at der skulle ske noget nyt i 2009.

Derfor blev hans Suzuki Swift 1,3 bygget om til baneræser, hvorefter han valgte at deltage i Yokohama 1600 Challenge.

Debutsæsonen blev dog lidt besværliggjort af teknikken af og til drillede. Især bremserne havde det med at overophede, så det gik forrygende de første omgange af løbet, mens den sidste halvdel gik i modsatte retning.

IMG_5279

Foto: CNPhoto.dk

Efter 2 sæsoner med den bestemte teamet derfor at bygge en Peugeot 106 Rallye til 2011 sæsonen.

Herefter gik det straks meget bedre resultatmæssigt. Sæsonens højdepunkt var en kvalifikation som 11’er og en 9. plads i et heat.

I 2012 rakte det endda til en 6. plads. Formkurven var stigende da slutplaceringerne i mesterskabet gik fra 38’er, via 28 og til 18’er og 19’er i mesterskabet.

2013 sæsonen blev dog kun en halv en af slagsen, da han efter en uheldig episode med en official i 2012 ikke måtte deltage i første halvdel af 2013 sæsonen. Til gengæld var der god fart i bilen, da den endelig kom tilbage på banen. Med en rigtig god pointhøst lykkedes det at slutte på 26. pladsen ud af 40 biler i mesterskabet, så teamet var fortrøstningsfuld forud for 2014.

IMG_6255

Foto: CNPhoto.dk
Starten på 2014 var dog meget op ad bakke. Tekniske problemer spøgte i bilen de første par weekender, men da der så først kom styr på dem efter sommerferien, viste teamet at der stadig var masser af fart i bilen.

I Oldboysmesterskabet blev der på trods af den lidt mislykkede sæsonstart, kæmpet med omkring Bronzemedaljen, og da sæsonen var slut, var det en meget tilfreds kører som kunne stige op på podiet og modtage denne.

I det generelle DIF Danmarksmesterskab blev det til en 17. plads, som også er karrierens hidtil bedste.

Målet for 2015 er endnu engang at komme på podiet, når pointene i Oldboysmesterskabet er talt sammen ved slutningen af sæsonen.

Jimmy Bob Søgaard Jensen deltager endnu engang i Yokohama 1600 Challenge i 2015 med startnummer 29.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Nakskovit tændt forud for 2015 sæsonen

Automekanikeren fra Kjellerup satser på medaljer

Tue Nielsen, Flex Motorsport, er 27 år gammel, og bor til dagligt i nærheden af Kjellerup, sammen med sin forlovede Mian (som også kører med i Yokohama 1600 Challenge i år) og deres 3 børn, Malias, Malika og Elliot. Den unge automekaniker driver til dagligt sit eget værksted, Flex Auto, i Kjellerup.

Interessen for biler og motorsport har altid været der hos Tue.

I ungdomsårene startede han med at køre cross og prøvede så senere også lidt folkeræs.

I 2010 startede han med at køre klubrally i en VW Scirocco, hvor det blev til en samlet 2. plads i det Jysk/Fynske mesterskab, med en masse pokaler undervejs.

Året efter skulle der ske noget nyt. En Peugeot 206 blev købt, og så tog han banelicens, så han kunne deltage på asfaltbanerne. Bilen havde tidligere kørt 1600 Challenge, så det var naturligt at fortsætte i den klasse.

IMG_0580
Foto: CNPhoto.dk

Det blev til en rigtig god debutsæson med flere top-10 placeringer i løbene samt en flot 2. plads i Rookiemesterskabet for nye kørere.

2012 gik endnu bedre, og her skulle de første podiepladser også blive kørt hjem på Padborg Park. Ved sommerferien lå han ret godt til i mesterskabet, men efterårssæsonen blev en katastrofe pointmæssig, så der forduftede enhver chance for et godt resultat.

Teamet gik i stedet i gang med at forberede sig på 2013. Her var det egentlig planen at der skulle have været skiftet til en anden klasse, men det blev alligevel til genvalg til Yokohama 1600 Challenge. Teamet havde ikke det fornødne budget til at kunne kæmpe med i toppen af det mesterskab alligevel, så beslutningen blev at blive hvor de allerede var, og så være med i front.

Den beslutning blev dog taget så sent at det ikke lykkedes at komme med til den 1. afdeling på Ring Djursland, men den hvide Citroen Saxo VTS var i stedet med fra den 2. afdeling på FDM Jyllandsringen. Allerede her kørte det nye makkerpar i top 10, og efter nogle finjusteringer lykkedes det også at køre podiepladser hjem til Grand Prix Danmark. Sæsonens helt klare højdepunkt kom ved 6. afdeling på FDM Jyllandsringen. Helt sensationelt tog Tue en dobbeltsejr – og det vel og mærke i en bil fra 1998 i kamp mod folk med meget nyere materiel.

IMG_6263
Foto: CNPhoto.dk

Alt i alt blev det til en flot 5. plads i DIF Danmarksmesterskabet – flot taget i betragtning af at han ikke deltog ved sæsonens første afdeling og derved havde en masse point der skulle hentes på konkurrenterne.

2014 sæsonen blev en meget blandet en. Teamet startede ud i en anden Citroen Saxo VTS men efter den 2. afdeling blev det bestemt at der skulle ske noget helt nyt. Derfor blev en Citroen C4 Coupe klargjort hvorefter sæsonen blev fuldført i denne.

Den ville ikke altid som Tue ville, og i starten døjede han lidt med manglende hestekræfter til den lidt tunge bil. Men det kom der styr på senere på sæsonen, så han ved Grand Prix Danmark kunne tage en pokal med hjem til hylden. Slutplaceringen i mesterskabet blev en 6. plads.

Henover vinteren valgte teamet at ligge en dieselmotor i bilen, for at prøve noget nyt, da reglementet i Yokohama 1600 Challenge nu tillader både trykladet diesel- og benzinbiler. Men allerede efter få omgange på den første testdag kunne teamet konstatere at det ikke ville komme til at fungere optimalt.

Derfor er den kendte benzinmotor tilbage i bilen og helt klar til at kæmpe med i front af feltet igen.

Målet for 2015 er at forbedre slutplaceringen i DIF Danmarksmesterskabet. 2 sæsoner med tekniske smådrillerier, men trods alt en slutplacering lige uden for medaljepladserne, giver blod på tanden, og håb om endnu mere.

Tue Nielsen deltager i Yokohama 1600 Challenge 2015 med startnummer 5.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Automekanikeren fra Kjellerup satser på medaljer

Kronjyde håber på mere held i 2015

Andreas Albers, Albers Racing, er 17 år gammel og bor til dagligt i Randers sammen med sine forældre.

Udover Andreas består teamet også af hans far Thomas, der hjælper til med mekanikken ved løbsweekenderne samt nogle bekendte, som hjælper til mellem løbene.

Teamet startede i gokartsporten i 2006, hvor den i de første sæsoner stod på Cadetti klassen – den klasse som i dag kendes som Cadett Mini.

Efter 2 gode sæsoner her, valgte teamet at skifte op i Cadett Junior klassen til 2008 sæsonen. Her blev det til flere top 10 placeringer ved både DM samt JFM på de Jyske baner.

I 2011 var det tid til endnu et skifte, hvor valget faldt på Rotax Mini. Det var også her at det bedste løbsresultatet skulle komme, med en 4. plads med NM i Ikast.

Sidenhen hoppede Andreas over i en Rotax Junior, inden at han i 2014 valgte nye udfordringer i en racerbil på asfaltbanerne.

IMG_7867
Foto: CNPhoto.dk

En Peugeot 106 GTI blev indkøbt, hvorefter banelicensen blev taget forud for sæsonstart.

Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen blev en god og stabil weekend, hvor der kom mere og mere fart i bilen, og som en bonus kom der også point på kontoen på både det generelle DIF Danmarksmesterskab samt i Rookiemesterskabet for nye kørere.

Til gengæld var den 2. løbsweekend en ren nedtur. Motoren valgte at stå af allerede under træningen, og derfor var det ikke muligt at køre mere den weekend.

Med nymonteret motor mødte teamet fortrøstningsfuldt op på Padborg Park ved sæsonens 3. weekend. Teknikken spillede dog ikke helt med, hvilket teamet ærgede sig rigtig meget over op til den lange sommerferie.

Med nyvundet forhåbning var teamet klar efter sommerferien på Ring Djursland, hvor det blev til sæsonens bedste resultat med masser af point i heat 2 i både det generelle samt Rookiemesterskabet.

Det momentum blev taget med til resten af efterårssæsonen, hvor der blev scoret point i alle de resterende heats.

IMG_8132
Foto: CNPhoto.dk

Slutresultatet blev en for teamet noget skuffende 25. plads i DIF Danmarksmesterskabet, og en 8. plads i Rookiemesterskabet. Desværre blev der sat mange point til i forårssæsonen, hvilket kostede dem dyrt i efterårssæsonen.

Forud for 2015 sæsonen er bilen blevet tjekket igennem, så der kan blive bygget videre på den fart Andreas viste sidst på sæsonen.

Målet for 2015 er at slutte i top-15 i det generelle DIF Danmarksmesterskab, samt snuppe nogle top-10 placeringer i løbet af sæsonen.

Andreas Albers beholder hans startnummer fra sidste sæson – nemlig startnummer 30 i Yokohama 1600 Challenge 2015.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Kronjyde håber på mere held i 2015

Den blå Rallye vil endelig i top 10

Jens Jensen, Jens Jensen Racing, er 28 år gammel, og kommer fra landsbyen Stouby, men har siden 2010 boet i Vejle. Teamet består udover Jens af hans kone Jeanny, samt hans forældre Vivi og Niels Kristian.

Jens har altid været interesseret i motorsport, men det var først i 2007, at han tog racerlicensen.

Der skulle dog gå 2 år inden at han gjorde brug af den. Debutten kom i Danish Endurance Championship hvor han deltog sammen med Team Low Budget i deres Citroen AX.

IMG_0581

Foto: CNPhoto.dk
Helt sensationelt sluttede teamet på 3. pladsen i deres klasse allerede ved først løb, og det på trods af 2 debutanter i bilen. Næste løb blev sluttet på samme position. Til 3. løb var Jens til gengæld eneste mand tilbage i bilen som havde kørt hele sæsonen, og da også det løb blev fuldført på podiet, var han pludselig mesterskabskandidat – og chancerne for det ikke blev mindre af at teamet også tog 4. podieplacering ud af 4 mulige få uger efter. Ved finaleløbet blev en holdkammerat desværre påkørt og teamet måtte udgå. Derved forduftede alle mesterskabsmulighederne, og han sluttede i stedet på den utaknemmelige 4. plads.

I 2010 skulle der ske noget nyt, så her lejede han en nybygget Peugeot 106 Rallye af Team Low Budget og deltog i 4 løbsweekender i 1600 Challenge. Allerede året inden havde han dog haft en enkelt start i den klasse, så han viste hvad han gik ind til. Der gik lidt tid inden at makkerparret for alvor fandt hinanden, men der kom mere og mere fart hver eneste gang at de var ude på banen, så der var klart fremgang at spore.

Grundet økonomi blev det kun til en enkelt start i 2011 og 2 starter i 2012, inden at 2013 skulle blve den første fulde sæson i Yokohama 1600 Challenge.

Der var der for alvor kommet fart i makkerparret. Ved sæsonens anden løbsweekend lykkedes det at kvalificere sig i top-10 på godt brugte dæk, og senere på sæsonen var teamet lige oppe omkring top-8 i et af løbene og snuse rundt. Desværre endte de altid lige uden for top 10, når målflaget faldt efter hvert heat.

Derfor var målet i 2014 endeligt at få et top-10 løbsresultat. Det var tæt på ved sæsonens 3. afdeling, men en påkørsel fra en konkurrent sendte ham fra 10. pladsen ned på næstsidstepladsen. En efterårssæson plaget af regnvejr drillede også køreren, så da sæsonen var slut, var det et lidt skuffet team som kunne notere en 16. plads i mesterskabet.

IMG_9052

Foto: CNPhoto.dk
Målet i 2015 er at komme i top-10 i løbene. Det har været tæt på mange gange, så nu skal det forhåbentlig være. Teamet har flere gange bevist at de kan køre fra flere af de andre teams som bruger langt flere penge på nye dæk samt testdage og ikke mindst i meget nyere biler. Så derfor håber de at kunne fortsætte de gode takter gennem 2015 sæsonen. Pt er det lidt usikkert om teamet kører fuld sæson, men de første løbsweekender i sæsonen er helt sikre.

Startnummeret bliver endnu engang Jens Jensen’s fødselsår – 86

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Den blå Rallye vil endelig i top 10

Stenhuggeren sætter tryk på

Rudi Larsen, også kaldet Stenhuggeren, bor til dagligt i Gadstrup, hvor han driver familiefirmaet Rudi Larsen Stenhuggeri.

Teamet består af Rudi og mekaniker Kaj. Til nogle løb kommer Kaj med, når han ikke skal ud og være mekanikker for sin søn Lasse der kører Gokart. Rudi er heldig at stå i team med Blom Motorsport, som er et rigtigt dejligt og hjælpsomt team, med alletiders madmor i Karina Bøje, der sørger godt for teamet.

Rudi er en kendt person på de danske motorbaner. Tilbage i 1964 var han en af kørerne som var med til at indvie Københavns Gokartbane. Sidenhen har han deltaget på det Danske Landshold i Gokart og har kørt med om både EM og VM.

Efter nogle gode år i motorsporten, måtte han sætte karrieren på pause i 1972, da han efter hans fars dødsfald måtte overtage firmaet.

Men gnisten og interessen for motorsport brændte stadig inde i ham, så da tiden og muligheden for at komme bag rattet i en racerbil bød sig i 2002, valgte han at gribe den med det samme.

Her blev det til 5 sæsoner i Citroen Saxo Cup’en indtil denne lukkede efter 2006 sæsonen.

IMG_8519
Foto: CNPhoto.dk

Herefter blev Saxo’en solgt og en Suzuki Swift Sport indkøbt i stedet, og valget faldt på 1600 Challenge. Bilen var dog først færdig halvvejs igennem 2007 sæsonen, men alligevel lykkedes det ham at tage 3 sejre ud af 8 mulige! Derfor var der også forhåbninger om endnu bedre resultater i 2008, hvad angik mesterskabsplaceringen.

Mesterskabsføringen lå og bølgede frem og tilbage flere gange i løbet af sæsonen, og da finaleløbet var kørt, var nærmeste konkurrent desværre nogle få point foran, så det kun blev til en sølvmedalje.

I 2009 skulle ikke blive helt så god som de 2 foregående sæsoner, og i 2010 valgte teamet at søge nye udfordringer i den nyoprettede Suzuki Swift Challenge.

Her blev det til 2 rigtig gode sæsoner med henholdsvis en 3. og en 4. plads i mesterskabet.

I 2012 skulle der igen boller på suppen. Det faste makkerpar siden 2007 skiftede tilbage til Yokohama 1600 Challenge, hvor det blev til en lidt drilsk comeback sæson, hvor det rakte til en 14. plads i mesterskabet.

2013 sæsonen var slet ikke noget at skrive hjem omkring det generelle mesterskab. Tilgengæld kæmpede han rigtig godt med i det nyoprettede Oldboysmesterskab for kørere over 45år. Symptomatisk for denne sæson var dog at han desværre kun sjældent havde 2 pointgivende løb samme weekend. Ved både Åbningsløbet og 2. løb måtte han udgå efter sammenstød mens motorproblemer drillede til Grand Prix Danmark. Til finaleløbet valgte motoren så at lukke en kæmpe røgfane ud, og dermed var den sæson og mulige medalje i Oldboysmesterskabet helt forduftet.

Teamet var derfor meget opsatte på at give den fuld gas i 2014. Her blev sæsonen også lagt ud med at slutte på podiet i de første 3 heats. Den 3. weekend på Padborg Park var en kæmpe skuffelse for teamet, men til gengæld blev det til dobbeltsejr i Oldboysmesterskabet på Ring Djursland efter sommerferien. Moralen var derfor høj igen til Grand Prix Danmark, hvor det blev til endnu en podieplads. Efter den weekend lå han på en solid 3. plads i Oldboysmesterskabet. Den 6. og næstsidste afdeling blev et sandt mareridt.  En afkørsel i heat 1 betød 0 point i det heat, og da heat 2 skulle til at starte, var bilen ikke helt enig i at den ville starte – altså dobbelt 0 point den weekend.

Derfor vidste han at der skulle gives fuldt gas til Finaleløbet, da et 6 points forspring var blevet vendt til et 6 points underskud. Der blev også givet gas fra første meter i heat 1 hvor det blev til en flot 3. plads fulgt op af en endnu bedre 2. plads i heat 2. Uheldigvis for Rudi sluttede nærmeste forfølger lige bag ham i heat 2, og kunne derved snuppe bronzemedaljen fra Stenhuggeren med kun 1 points forspring.

2. sæson i træk med en iriterrende 2. plads – og så endda for 2. sæson i træk med kun 1 enkelt point op til bronzemedaljen.

500abarth
Foto: Abarth-uk.com
Den nye bil er først klar kort før sæsonstart, så her er et billede af bilmodellen fra fabrikanten.

Derfor har teamet valgt at der skulle ske noget nyt i 2015. Trykladede biler er blevet tilladt i Yokohama 1600 Challenge, og som Klasserepræsentant for klassen måtte han springe på den nye teknologi – både for at prøve det af og hjælpe klassen med at få forholdet mellem sugebiler og de trykladede kørt ind, men også for at, ligesom i 2007, komme med allernyeste materiel i klassen, og forhåbentlig give konkurrenterne kamp til stregen i både det generelle DIF Danmarksmesterskab, og ikke mindst Oldboysmesterskabet.

Teamet er i skrivende stund ved at få bygget en ny Fiat 500 Abarth hos VHA Trim på Fyn. Den har en 1,4 liters Trykladet Benzinmotor, og er også kendt fra de udenlandske racerbaner, hvor bilmodellen faktisk har haft sin egen løbsserie.

Målet for 2015 er at ligge i top-5 i DIF Danmarksmesterskabet samt at vinde Oldboysmesterskabet.

Rudi Larsens startnummer bliver traditionen tro skiftet forud for hver sæson, så den altid følger hans alder – og denne sæson er vi nået op til startnummer 69.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Stenhuggeren sætter tryk på

Gokartmester skifter til Yokohama 1600 Challenge

Jonas Nielsen, Engroshjul Motorsport, er 14 år gammel og kommer fra Aabenraa, hvor han til dagligt går i folkeskole samt bor hos sine forældre.

Teamet består udover Jonas af hans far Dennis, storebror Nicolai, Jørn Andersen, Emil Andersen samt det gode catering hold, som står for bespisning af teamet.

Allerede i en ung alder begyndte Jonas, blandt de udenlandske gokartvenner også kaldet Jones, at køre gokart.

Som 10 årig i 2010 blev det til en flot 7. plads i Danmarksmesterskab samt en 11. plads i det Jyske Mesterskab i Rotax Mini.

48-JonasNielsen
Foto: Engroshjul Motorsport

I 2011 vandt Jonas JM i Rotax Mini i en Tony Kart, mens det blev til en 2. plads i DM.

Sæsonen efter blev resultaterne byttet, så han vandt Danmarksmesterskabet i Rotax Mini i en Kosmic Kart, og snuppede 2. pladsen i Det Jyske Mesterskab.

I 2013 skiftede teamet op i KF Junior klassen, hvor der i 2014 blev indledt et samarbejde med en af Verdens bedste gokartteam, Ricky Flynn Motorsport. Det bedste resultat i den klasse blev til en flot 5. plads i et meget stærkt felt.

Der skal dog ske noget helt nyt i 2015. Jonas skifter over til asfaltbanesporten, hvor Engroshjul Motorsport deltager i Yokohama 1600 Challenge.

En Suzuki Swift Sport, som blev kørt til DM Sølv i klassen af Ole Petersen i sidste sæson, er blevet indkøbt, så teamet er meget fortrøstningsfulde forud for sæsonen.

IMG_6935
Foto: Engroshjul Motorsport

Målet for 2015 er at samle en masse erfaring i asfaltbanesporten og i rigtige biler. Men teamet håber helt klart også at kunne blande sig i toppen af feltet.

Teamet har allerede erfaring fra klassen, da storebror Nicolai deltog i klassen i 2013, hvor han sensationelt tog DIF Danmarksmesterskabet i hans Rookiesæson. Så forhåbentlig kan Jonas også drage nytte af hans erfaring og tips omkring kørsel på banerne.

Jonas Nielsen deltager i Yokohama 1600 Challenge 2015 med startnummer 48.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Gokartmester skifter til Yokohama 1600 Challenge