Yokohama 1600 Challenge er klar til 2016

Yokohama 1600 Challenge har nu den Danske del af kalenderen for 2016 klar.

Kalenderen kommer til at bestå af 7 Danske løbsweekender, og så arbejdes der stadig på et udlandsløb, som klassen håber på at kunne annoncere hurtigst muligt.

Den traditionsrige Gruppe N klasse, som har eksisteret i Dansk Motorsport siden 1982, har også i 2016 det privilegium at være udvalgt til Ungdomsklasse under DASU. Det betyder at man kan deltage i klassen fra den dag man fylder 14 år.

Yokohama 1600 Challenge har gennem årene leveret kørere til både de helt store danske løbsserier, men også internationalt har flere kørere vist deres værd, ved at køre store pokaler hjem.

Udover at være Ungdomsklasse under DASU, kan vinderen af Yokohama 1600 Challenge også kalde sig officiel DIF Danmarksmester.

IMG_6803
Foto: CNPhoto.dk
Yokohama 1600 Challenge er garanti for tæt ræs med store startfelter

2015 sæsonen viste sig at være den allertætteste og spændende sæson i mands minde i Dansk motorsport. Efter 13 ud af 14 kørte heats var der stadig 7 kørere der havde mulighed for at vinde mesterskabet – og bilen som endte med at vinde mesterskabet var fra 1998! Klassens grundige tekniske kontrol ligger helt klart til grund for det. 7 forskellige bilmodeller sluttede i top 10 i DIF Danmarksmesterskabet. Der køres efter vægt/effekt som måles med GPS datalogger. Dette sikrer at ingen biler kører rundt med for mange hestekræfter ude på banen.

7 forskellige kørere tog Pole Position, heraf 5 kørere der aldrig havde taget Pole Position før. 11 forskellige kørere tog en sejr i løbet af sæsonen, heribladt 7 kørere som aldrig havde stået på podiets øverste trin før. 14 forskellige kørere var på podiet, hvoraf 5 aldrig havde været på podiet før.

Gennem 2015 sæsonen var der i gennemsnit knapt 24 kørere til start, hvilket gør klassen til et af de største felter i Dansk motorsport.

Medvirkende til dette er, udover de ting som allerede er nævnt, med garanti også at der køres om både et Oldboys- samt Rookiemesterskab i klassen. Disse mesterskaber har leveret mindst ligeså godt ræs som det generelle mesterskab.

I 2016 kommer der endnu et nyt tiltag i klassen (med forbehold for endelig godkendelse af DASU). Det er planen at oprette en Ladies Cup, så klassen vil prøve at trække nogle af dem som kører gokart, videre ind i bilsporten. Der er nogle få Danske kvindelige kørere i både Dansk og International motorsport, men håbet er at kunne få samlet og/eller få nogle flere trukket ind i bilsporten. Dette sikrer forhåbentlig endnu større startfelter i 2016. De første kørere har allerede vist deres interesse, uden at binde sig 100 %.

Faktisk har klassen siden År 2000 haft et startfelt på 21,4 kørere ved hver eneste løbsweekend – og det gennemsnit håber klassen endnu engang at kunne trække op i 2016.

IMG_8590
Foto: CNPhoto.dk
Ring Djursland bliver besøgt 2 gange i 2016.

I skrivende stund er de første 12 kørere allerede tilmeldt, mens de første par kørere også har meldt deres ankomst i helholdsvis Rookie- og Oldboysmesterskabet. Tilmeldingen til Ladies Cup åbner når den forhåbentlig bliver endelig godkendt af DASU. Men derfor er I alligevel velkomme til at tilmelde jer det generelle mesterskab allerede nu, og så tilmelde jer Ladies Cup efterfølgende.

Tilmeldingsgebyret til klassen er på kun 1500 kr, til at dække omkostningerne til startnumre samt teknisk kontrol. Hvis du samtidig også vælger at melde dig ind i motorsportsklubben DARC, kan du få det til en samlet pris på 2000kr, da der bliver givet rabat til kørere i Yokohama 1600 Challenge. Dertil kommer prisen for selve licensen til DASU. Men du finder ikke noget billigere i andre klubber!

Startgebyrerne i 2016 bliver endnu engang de billigste i dansk asfaltbanesport. Startgebyret er 2000kr for de 3 løb der køres på FDM Jyllandsringen, mens den hedder 2750kr på de 2 andre Danske baner.

Ligesom i 2015 bliver Yokohama 1600 Challenge en del af de direkte tv transmissioner på TV2 Sport fra de 4 DTC weekender, som klassen kører i 2016. Dette bringer klassen ud til endnu flere, end dem som allerede følger klassen ude på banerne.

IMG_2537
Foto: CNPhoto.dk
Sønderjyske Padborg Park kommer klassen på 2 gange i 2016.

Skal du være kører nummer 233 der er startet i klassen siden År 2000?

Skal du være kører nummer 49 eller 50 der tager Pole Position i klassen?

Skal du være kører nummer 65 der tager en løbssejr?

Skal du være kører nummer 94 der bestiger podiet?

Hvad venter du på? Læs mere om klassen på www.yokohamacup.dk og tilmeld dig samme sted.

Den Danske del af 2016 kalenderen for Yokohama 1600 Challenge er som følger:

23.-24. april         FDM Jyllandsringen (DTC weekend)

30. april-1. maj    Padborg Park (Supertourisme)

11.-12. Juni        Ring Djursland (DTC weekend)

13.-14. August    Ring Djursland (Supertourisme)

26.-28. August    FDM Jyllandsringen (DTC weekend – Grand Prix Danmark)

24.-25. September    FDM Jyllandsringen (DTC weekend)

8.-9. Oktober        Padborg Park (Supertourisme)

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Yokohama 1600 Challenge er klar til 2016

Tætteste afgørelse i mands minde

Yokohama 1600 Challenge leverede den tætteste afgørelse af noget Dansk asfaltbanemesterskab i mands minde.

Inden weekenden på Padborg Park, lå hele 7 kørere med den teoretiske mulighed for at vinde DIF Danmarksmesterskabet, så allerede det var en kæmpe overraskelse. Med 28 tilmeldte kørere til weekenden, ville der være garanti for tæt kamp gennem hele feltet.

IMG_8574
Foto: CNPhoto.dk
Morten Christensen (12) og Dennis Bannergaard (59) var ude og få racerasfalt under hjulene for første gang i år.

Niklas Voetmann var den mesterskabsførende mens Andreas Top Jensen, Carsten Rasmussen, Brian Johannesen og Steffen Larsen alle lå indenfor 7 point af den førende! Søren Lyck og Mads Hedegaard Frederiksen lå et lille hak længere tilbage, men stadig indenfor medalje- og sejrschancer.

I Rookiemesterskabet lå Mike Hansen i kamp med Jonas Nielsen om førstepladsen, mens Jan Jespersen og Steffan Jusjong lå i en endnu tætteste kamp om 3. pladsen for kørere som maksimalt havde kørt 2 asfaltbaneløb inden denne sæson.

Oldboystitlen var allerede gået til Carsten Rasmussen ved den næstsidste afdeling på FDM Jyllandsringen. Michael Scharstein var også helt sikker på 2. pladsen, mens Jimmy Bob Søgaard Jensen, Rudi Larsen og Jan Jespersen var i tæt dyst om 3. pladsen.

IMG_7928
Foto: CNPhoto.dk
Lars Christensen var ude at trille for første gang i 2015 – denne gang i lånebil fra Blom Motorsport.

Lørdag formiddag skulle første træning køres.

På en morgenkold racerbane var unge Jonas Nielsen den hurtigste mand foran Mikkel Gregersen og Dennis Bannergaard.

En mand som måske havde fået det forkerte ben ud af sengen var Rudi Larsen. Stenhuggeren var uheldig at tabe bilen ved udgangen af chikanen og måtte en tur i sandkassen. På trods af at bilen kortvarrigt var vippet op på siden, var de eneste skader på bilen, kun nogle småbuler på siden, som hurtigt kunne rettes ud igen – da han ellers var blevet trukket ud af sandet.

IMG_8239
Foto: CNPhoto.dk
Kenneth Jerkel gav den virkelig gas denne weekend, og ikke altid med alle 4 hjul på asfalten.

Lørdag 16.35 var det tid til kvalifikationen.

Her blev det sæsonens 7. mand ud af 7 mulige der tog Pole Position. Brian Johannesen tog sin debutpole foran Jonas Nielsen og Niklas Voetmann. Med Carsten Rasmussen på 4. pladsen foran Steffen Larsen, Andreas Top Jensen og Søren Lyck, var 6 ud af de 7 mesterskabskandidater i top 7. Kun Mads Hedegaard Frederiksen var nede på 12. pladsen, og havde derved noget ekstra arbejde i de 2 heat, som skulle køres søndag.

Mikkel Gregersen var uheldig at knække en trækaksel, så han fik kun 1 enkelt flyvende omgang i kvalifikationen, og nåede alligevel at sætte en tid der var hurtig nok til 14. startposition.

Det var en meget kold, men klar morgen der mødte de 28 kørere. Derfor var det en blanding af spænding og nervøsitet hos mange af kørerne. Den kolde bane betød nemlig meget nedsat greb på banen, og det kombineret med kolde dæk, kunne godt byde på noget ballade på især første omgang.

Da de 5 røde lamper gik ud, gik der ikke mange hundrede meter inden balladen startede. En let kontakt mellem Jonas Nielsen og Steffen Larsen resulterede i at unge Nielsens hvide Suzuki Swift Sport holdt på tværs af banen. Det satte gang i en kædereaktion gennem en stor del af feltet. Nielsens swift blev ramt i både for- og bagende, og måtte kort efter udgå på grund af skaderne. Carsten Lorenzen og Mikkel Jespersen var 2 andre kørere der udgik som følge af det uheld. Senere på den samme omgang udgik Jimmy Bob Søgaard Jensen, da hans bil ramte autoværnet – og få meter længere fremme på banen skete der noget, der fik kæmpe indflydelse på mesterskabsstillingen.

IMG_8038
Foto: CNPhoto.dk
Carsten Rasmussen havde allerede vundet Oldboysmesterskabet inden denne weekend, så fokus var udelukkende på det generelle mesterskab.

Niklas Voetmann og Carsten Rasmussen kom i kontakt med hinanden. Parterne var ikke helt enige om hvis skyld at det var – men faktum var at Voetmanns bagende kom i kontakt med Rasmussens forende, og det sendte Voetmann af banen og direkte i autoværnet med høj fart, og en totalsmadret front til følge.

Uheldet sendte safetycar på banen i et par omgange, indtil der igen var ryddet op på banen, og man var sikker på at Voetmann ikke var kommet noget til. Det så lidt dramatisk ud da ambulancen var ude på banen for at hente ham. Men det var mere som en sikkerhed, og der skete som sagt ikke mere end materiel skade. Men uheldet betød samtidig at han ikke kunne deltage mere i weekenden, og hans mesterskabschancer derfor svandt ind til næsten nul.

Brian Johannesen havde ført feltet an helt fra da startlamperne gik ud, og var stadig forreste mand da safetycar’en forlod banen igen. Søren Lyck var kommet uden om alt tumulten foran ham og indtog nu 2. pladsen mens Morten Christensen fra 9. startposition nu var helt oppe på 3. pladsen, hvilket de 3 også holdt i mål.

IMG_7945
Foto: CNPhoto.dk
Karsten Olsen var tilbage på banen i en nyindkøbt bil, som senest er blevet kørt af Jonas Lynge.

Steffen Larsen kæmpede videre med en bil der langt fra var optimal. Hans ene forhjul sporede ikke længere som den skulle, og han gjorde derfor alt for at få bilen med over målstregen som 7’er. Han måtte dog lade Carsten Rasmussen, Mads Hedegaard Frederiksen og Mikkel Gregersen passere, inden at de 10 omgange var gennemført.

Andreas Top Jensen var også en af kørerne som havde været i kontakt på første omgang, så ham måtte også kæmpe med en bil med skævt baghjul hele løbet. Han fik bilen hjem på en 16. plads, og havde derfor masser af arbejde som skulle gøres i heat 2, for at bibeholde titel- og medaljechancer.

Med Brian Johannesens debutsejr i klassen rykkede han pludselig rigtig langt frem i mesterskabsstillingen. I Yokohama 1600 Challenge er der en regel om at man skal smide sine 2 dårligste resultater væk, og det resulterede faktisk i at top 7 var blot 14 point fra hinanden! Dermed havde alle chance for at vinde mesterskabet – altså på nær Voetmann, som dog stadig var førende på point. Så hans chance var hvis heat 2 aldrig blev kørt.

I Rookiemesterskabet kørte Mike Hansen titlen hjem med endnu en sejr. Steffan Jusjong kom ind på 2. pladsen og da Mikkel Njor snuppede 3. pladsen foran Jan Jespersen. Dermed stod Jusjong og Jespersen helt lige pointmæssigt inden sidste heat.

IMG_7956
Foto: CNPhoto.dk
Mike Hansen vandt Rookiemesterskabet efter en tæt duel med Jonas Nielsen gennem hele sæsonen.

Carsten Rasmussen vandt endnu engang i Oldboysmesterskabet, med Michael Scharstein på 2. pladsen, mens Mark Backhausen tog den sidste plads på podiet. Rudi Larsen trak forbi Jimmy Bob Søgaard Jensen i kampen om 3. pladsen, men intet var afgjort endnu.

Michael Scharstein var blevet 8’er i heat 1, og skulle derved starte fra Pole Position i løb 2. Steffen Larsen, Mikkel Gregersen og Mads Hedegaard Frederiksen var de næste i startopstillingen.

Da de røde lamper slukkede, fik Steffen Larsen den perfekte start og var forbi Scharstein inden sving 1. Scharstein og Gregersen var meget tæt på at kollidere på vej ind i Big Mag svinget, og undvigelsesmanøvren sendte Scharstein ud på en ufrivillig snurretur og en lille vippetur ude ved sandkassen. Han kom dog tilbage på banen igen, men havde tabt mange placeringer. Gregersen derimod måtte slutte hans løb i sandkassen.

IMG_8444
Foto: CNPhoto.dk
Starten på heat 2, Steffen Larsen (18) foran bl.a. Michael Scharstein (skjult bag Larsen) og Mikkel Gregersen (23) m.fl.

Jan Jespersen var så uheldig at miste et hjul, og en 3 hjulet Peugeot 207 kører ikke ligeså hurtig som en med 4 hjul, så han måtte desværre udgå på stedet. Hans bil holdt så uheldig placeret i pitindkørslen, at der blev sendt en safetycar på banen for at bringe ham og bilen i sikkerhed.

Herefter måtte Steffen Larsen på den igen. Hans store forspring var skrumpet ind til næsten ingenting. Men han trak hurtigt fra feltet igen, og kunne køre et kontrolleret løb og holde alle konkurrenterne bag sig, da han passerede det ternede flag.

IMG_8179
Foto: CNPhoto.dk
Brian Johannesen (66) tog sin første sejr i Yokohama 1600 Challenge i heat 1. Her ses han foran manden på 2. pladsen, Søren Lyck (49).

Carsten Rasmussen havde fået sin Peugeot 208 kørt frem på 2. pladsen, mens Morten Christensen, på trods af at det var 2 år siden at han sidst havde siddet i en racerbil, fik kørt weekendens anden 3. plads hjem.

Carsten Rasmussen vandt for 12. gang i denne sæson i Oldboysmesterskabet, foran Michael Scharsteins 10. andenplads, og med Mark Backhausen på weekendens anden 3.plads.

I Rookiemesterskabet var det også 3 gengangere fra heat 1 – Mike Hansen foran Steffan Jusjong og Mikkel Njor.

I DIF Danmarksmesterskabet endte årets allersidste heat med at afgøre stillingen. Med Steffen Larsens heatsejr, tog han samtidig titlen, mens Carsten Rasmussen tog sølvet foran Brian Johannesen, som tog sig af bronzemedaljen.

Dette er Steffen Larsens 3. mesterskab i klassen. Han vandt titlen for første gang i 2003 og gentog det så året efter. Dengang blev titlerne kørt hjem i en Peugeot 106 GTI – nøjagtig som i år. Det er dog ikke samme bil som han vandt med dengang – men en af dem som han konkurrerede imod. Stabil kørsel og med kun et enkelt heat som ikke blev gennemført hele sæsonen, blev titlen kørt hjem i en af feltest ældste biler – en bil fra 1998.

IMG_8996
Foto: CNPhoto.dk
Steffen Larsen med guldmedaljen om halsen, foran Carsten Rasmussen og Brian Johannesen.

Som tidligere nævnt vandt Carsten Rasmussen Oldboysmesterskabet foran Michael Scharstein. Rudi Larsen vandt bronzemedaljen foran Jimmy Bob Søgaard Jensen, Mark Backhausen og Jan Jespersen.

Mike Hansen tog Rookietitlen foran Jonas Nielsen, Steffen Jusjong, Jan Jespersen og Mikkel Njor.

Det manglende hjul kom derved til at koste Jan Jespersen potentielle medaljer i både Oldboys- og Rookiemesterskabet. Men sådan er racerløb – nogle gange er heldet med dig, og andre dage er det ikke.

IMG_9002
Foto: CNPhoto.dk
Mike Hansen, vinder af Rookiemesterskabet foran Jonas Nielsen og Steffan Jusjong.

Nu går vi vinterferien i møde, inden at klassen er tilbage på banen igen næste sæson.

Med et gennemsnit på 24 kørere gennem 2015 sæsonen, har Yokohama 1600 Challenge endnu engang bevist at det er en af de klasser i Dansk Motorsport, som er værd at se. Måske er bilerne ikke de hurtigste eller de mest støjende ude på banerne – men klassen leverer store felter, masser af kampe ude på banerne gennem hele feltet, og er totalt uforudsigelig.

IMG_9026
Foto: CNPhoto.dk
Carsten Rasmussen vandt Oldboysmesterskabet foran Michael Scharstein og Rudi Larsen.

7 forskellige mand på Pole Position i kvalifikationen, 11 forskellige vindere i 14 heats og deltagere fra 14 til 69 år, fordelt på 37 forskellige kørere gennem sæsonen, viser klassen sin alsidighed. En blanding af unge kørere fra gokartbanerne og erfarende mesterskabsvindere, giver masser af udfordringer for alle kørere uanset niveau – og ofte med 10 eller flere kørere indenfor 1 sekund af hinanden i kvalifikationen.

Hvad mere kan man forlange?

Klassen vil gerne sende en stor tak til alle kørerne, banerne, officials på banerne og alle andre som har gjort det muligt for os at køre motorløb i endnu en sæson.

Vi ses i 2016!

IMG_7985
Foto: CNPhoto.dk
Steffen Larsen – Yokohama 1600 Challenge DIF Danmarksmester 2015.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Tætteste afgørelse i mands minde

7 mand, 3 pokaler, 1 DIF Danmarksmesterskab

Yokohama 1600 Challenge er tættere end nogensinde før.

Inden den 7. og sidste afdeling af DIF Danmarksmesterskabet, som køres på Padborg Park, har hele 7 kørere medaljechancer.

28 kørere er i skrivende stund tilmeldt finaleløbet, hvilket derved bliver sæsonens største felt for klassen.

Føringen i mesterskabet er skiftet efter hver eneste afdeling i år, og efter den seneste afdeling på FDM Jyllandsringen, er det Niklas Voetmann der fører an.

6 point efter ham, ligger Andreas Top Jensen, Carsten Rasmussen, og Brian Johannesen alle med det samme pointantal, og Steffen Larsen blot 1 point bag dem! Så er der et hop på 14 point ned til Søren Lyck på 6. pladsen, der ligger 1 point foran Mads Hedegaard Frederiksen.

IMG_6933
Foto: CNPhoto.dk
3 mesterskabskandidater i samme billede – Steffen Larsen (18) foran Andreas Top Jensen (84) og Carsten Rasmussen (8).

Der er dog en regel i Yokohama 1600 Challenge, hvor man skal smide sine 2 dårligste heats fra. Det ændrer en lille smule på pointafstandende, men det er stadig ultratæt i toppen af mesterskabet, og i kampen om medaljerne. Man kan først regne den endelige stilling ud efter sæsonens allersidste heat, så det vil vi ikke komme nærmere ind på her.

I Rookiemesterskabet er alt stadig åbent. Mike Hansen har en føring på 10 point over Jonas Nielsen, mens Jan Jespersen og Steffan Jusjong ligger i kamp om 3. pladsen, med kun 4 point mellem de 2 sidstnævnte.

Oldboysmesterskabet er allerede blevet vundet af Carsten Rasmussen, og 2. pladsen er også sikret for Michael Scharstein. Men i kampen om 3. pladsen er det stadig åbent. Jimmy Bob Søgaard Jensen, Rudi Larsen og Jan Jespersen ligger indenfor 4 point, så her kan der ske rigtig store forskydninger.

IMG_5830
Foto: CNPhoto.dk
Mads Hedegaard Frederiksen har med både en Pole Position og en løbssejr også blandet sig helt i toppen. Alt skal dog flaske sig for ham for at han kan snakke med om titlen, men en pokal i DIF Danmarksmesterskabet er der stadig rigtig gode muligheder for.

Hvis man kaster et blik på succesballasten til finaleweekenden, så bliver Niklas Voetmann, Andreas Top Jensen og Jonas Nielsen, med 50kg hver, de tungeste. Carsten Rasmussen, Søren Lyck og Mads Hedegaard Frederiksen ligger på 40kg, og Steffen Larsen skal have 30kg med i passagersiden.

Derudover kommer der også nogle nye kørere til klassen, som ikke har kørt tidligere i denne sæson.
Karsten Olsen, 4’er i Yokohama 1600 Challenge 2014, Dennis Bannergaard der har kørt mesterskabsmedaljer hjem før i klassen, Morten Christensen som vandt Rookiemesterskabet i 2009 og sidenhen også har været på det generelle løbspodie, samt Mortens far Lars Christensen, der var ude og snuse til klassen et par weekender i 2014, skal hver have 30 kg succesballast med i bilen, som alle der deltager for første gang efter 1. august, skal have med ved deres første weekend.

Karsten Olsen har købt Jonas Lynges Peugeot 207, Dennis Bannergaard har lejet Benny Rasmussens Suzuki Swift Sport, Morten Christensen stiller op i sin egen Peugeot 207, mens farmand har lejet Bernth Stott Jørgensens Suzuki Swift Sport.

Det giver lige pludselig nogle ekstra kandidater der kan kæmpe med om podiepladserne, hvis ikke sejrene.

Brian Johannesen bliver den eneste titelkandidat der slipper for succesballast, så måske runder han sæsonen af med en debutsejr.

Under alle omstændigheder bliver der masser af kamp på banen, når det store, flotte felt triller ud på asfalten lørdag formiddag.

Det er sæsonens allersidste asfaltbaneløb i Danmark, så hvis du ikke allerede har været ude at se racerløb i 2015, så er det bare at med at komme op af sofaen og sætte kursen mod Padborg Park.

IMG_6941
Foto: CNPhoto.dk
Brian Jakobsen (79) håber på en god afslutning på sæsonen, i den lidt aldrende, men stadig hurtige Toyota Corolla GT. Her ses han i kamp med Jens Jensen (86).

Tidsplanen for den kommende weekend er følgende:

Lørdag 10. oktober
Træning         08.55-09.15
Kvalifikation     16.35-16.55

Søndag 11. oktober
Løb 1        09.15-09.35     15 min. + 1 omgang
Løb 2         13.50-14.10    15 min. + 1 omgang

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til 7 mand, 3 pokaler, 1 DIF Danmarksmesterskab

Pt ingen interne DARC nyheder

Sorry you have no rights to view this entry!

Kommentarer lukket til Pt ingen interne DARC nyheder

7 point!

Yokohama 1600 Challenge bliver bare ved og ved med at levere tæt og superspændende ræs.

Den 6. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet, som blev kørt på FDM Jyllandsringen, beviste endnu engang hvorfor at Danmarks eneste Gruppe N klasse på asfaltbanerne er så populær hos kørere og tilskuere.

Forud for denne afdeling lå de 7 første kørere i mesterskabet pointmæssigt indenfor mindre end en heatsejr af hinanden. Derfor var forventningerne inden weekenden, at der så småt ville ske et udskilningsløb mellem dem, så der ikke var helt så mange kandidater til finalen.

Brian Johannesen var, før weekenden, køreren som lå i front, men Niklas Voetmann, Steffen Larsen, Carsten Rasmussen, Andreas Top Jensen, Søren Lyck og Mads Hedegaard Frederiksen lå klar til at slå til ved bare den mindste mulighed.

IMG_6849
Foto: CNPhoto.dk
Der var masser af kamp i Oldboysmesterskabet denne weekend. Her ses Mark Backhausen foran Michael Scharstein og Jimmy Bob Søgaard Jensen.

I Rookiemesterskabet var Mike Hansen i front foran Jonas Nielsen, Jan Jespersen, Steffan Jusjong og Mikkel Njor. Der var dog lidt mandefald i dette mesterskab, da Jan Jespersen desværre måtte se til fra sidelinien på grund af sygdom, mens Steffan Jusjong ikke havde kunnet nå at få bilen gjort klar efter nogle skader som han fik ved den forrige afdeling.

Carsten Rasmussen havde en suveræn føring i Oldboysmesterskabet foran Michael Scharstein, Jan Jespersen, Rudi Larsen og Jimmy Bob Søgaard Jensen m.fl.

Hele weekenden skulle forløbe på den vejrmæssige allerflotteste måde med flot solskin både lørdag og søndag.

IMG_5799
Foto: CNPhoto.dk
Andreas Albers fejrede 18 års fødselsdagen på banen lørdag, med masser af fart gennem hele weekenden, indtil teknikken svigtede på opvarmningsomgangen i heat 2.

20 kørere var klar til at køre på banen lørdag formiddag, og her var Jonas Nielsen hurtigste mand foran Carsten Rasmussen og Mikkel Gregersen. Træningens eneste dramatiske momenter var da Rudi Larsen i hans Fiat 500 Abarth tog en lille snurretur for enden af langsiden, og så da Mikkel Njor i hans Peugeot 106 GTI tabte en kilerem.

Kvalifikationen skulle endnu engang få en ny mand helt i front af feltet. 16 årige Jonas Nielsen tog sin allerførste Pole Position i sin debutsæson, og derved har 6 forskellige kørere taget den første startposition i de 6 løbsweekender i år. Bliver det mon 7 ud af 7 næste gang?

Niklas Voetmann kom ind med 2. hurtigste tid – men teamet havde lavet den fejl at bryde plomben på motoren mellem den 5. og 6. afdeling – og det vel og mærke uden at kontakte klassens tekniske kontrollant først. Derfor var teamet blevet dømt 8 pladser tilbage på startgridden til heat 1.

Derfor var det Carsten Rasmussen som skulle ligne op ved siden af Nielsen, mens Søren Lyck og Andreas Top Jensen indtog de næste placeringer.

IMG_6529
Foto: CNPhoto.dk
De 2 Oldboys, Leif Juhl (25) og Rudi Larsen (69), dystede gennem en stor del af heat 1.

Søndag formiddag holdt de 20 biler klar til de 5 røde lamper skulle gå ud. Jonas Nielsen og Søren Lyck duellerede de første omgange med skiftende mand i front, men til sidst endte det med at unge Nielsen trak fra den noget mere erfarende Lyck. Bag dem fik Mikkel Gregersen og Mads Hedegaard Frederiksen kæmpet sig op fra henholdsvis 6. og 8. startposition og gik i kamp med Lyck.

Det lykkedes også Gregersen at passere Lyck, mens Frederiksen sluttede 0,2 sekunder efter – og som for øvrigt også havde Niklas Voetmann yderligere 0,2 sekunder bag!

Glæden hos Gregersen varede desværre kort, da en efterfølgende kontrol i Parc Ferme viste at det ene af dækkene på bilen ikke var blandt de 14 dæk som teamet havde registreret. Ved en fejl var et brugt dæk som ellers kun skulle bruges til træning blevet sat på til løbet. Men reglerne er klare – kører man ikke på et af registrerede dæk i kvalifikationen eller løbene, så er man diskvalificeret.

Derved blev det endelige slutresultat Jonas Nielsen foran Søren Lyck og Mads Hedegaard Frederiksen.

IMG_6570
Foto: CNPhoto.dk
Jonas Nielsen – første mand over stregen i heat 1, og på det tidspunkt kun den 2. kører som havde taget mere end 1 sejr i denne sæson.

Jonas Nielsen tog også sejren i Rookiemesterskabet mens Mike Hansen kom på 2. pladsen og Mikkel Njor på 3. pladsen.

I Oldboysmesterskabet sikrede Carsten Rasmussen sig både heatsejren samt mesterskabet, da han tog sæsonens 9. sejr i ud af 11 mulige. Mark Backhausen var den næste kører over 45 år der kom over målstregen, mens Jimmy Bob Søgaard Jensen tog sig af 3. pladsen foran Rudi Larsen og Leif Juhl.

Forvirringen omkring løbsresultatet gav ligepludelig manden som ellers var sluttet på den oprindelig 9. plads en kæmpe overraskelse. Mike Hansen var den heldige mand som blev rykket op på 8. pladsen og derved skulle starte til Pole Position.

Om det var nerverne hos Mike Hansen der spillede den unge kører et pus, da han for første gang skulle starte allerforrest i sin asfaltbanekarriere er ikke til at vide. I hvert fald rykkede bilen en lille smule på sig inden at de 5 lamper var gået ud, så det blev takseret til en strafbane.

IMG_6575
Foto: CNPhoto.dk
Kampen om podiepladserne hen mod det ternede flag i heat 1 – Søren Lyck (49) snuppede 2. pladsen foran Mads Hedegaard Frederiksen (44) og Niklas Voetmann (46).

Bag ham kæmpede Steffen Larsen og Carsten Rasmussen intens om 2. pladsen. På vej ud på langsiden ved afslutningen af første omgang, var Rasmussen ved at tabe bilen, og snittede i samme omgang Niklas Voetmann. Alle kørere kunne dog fortsætte heatet.

Det lykkedes unge Mike Hansen at holde den langt mere erfarrende Steffen Larsen bag sig helt indtil Hansen måtte dykke i strafbanen for at tage sin straf for den lille tyvstart.

Andreas Top Jensen var startet helt nede på 9. pladsen havde stille og roligt fået kæmpet sig op gennem feltet, så han på løbets 7. omgang kunne overhale Steffen Larsen, som kæmpede men en bil der understyrede en del. Derfor slap Carsten Rasmussen og Niklas Voetmann også forbi senere i løbet.

IMG_5834
Foto: CNPhoto.dk
Carsten Rasmussen har nu sikret sig nok point til at kunne kalde sig Oldboysmester i Yokohama 1600 Challenge 2015.

Andreas Top Jensen kunne efter 12 omgange kørere først over målstregen som den kun 3. kører som har taget mere end 1 sejr i denne sæson. De 2 andre er Niklas Voetmann og Jonas Nielsen.

Carsten Rasmussen tog sig af 2. pladsen mens Niklas Voetmann holdt sig foran Steffen Larsen i kampen om den sidste plads på podiet.

Carsten Rasmussen tog derved også weekendens 2. sejr i Oldboysmesterskabet mens Michael Scharstein fik kæmpet sig op på 2. pladsen, efter at have knækket gearkasseophænget og derved måtte udgå i heat 1. Mark Backhausen tog endnu en pokal fra weekenden med hjem med en 3 plads foran Jimmy Bob Søgaard Jensen, Rudi Larsen og Leif Juhl.

IMG_6803
Foto: CNPhoto.dk
Starten på Heat 2 – Mike Hansen (98) fører feltet an foran Carsten Rasmussen (8), Steffen Larsen (18), Niklas Voetmann (46) og Brian Johannesen (66) m.fl.

Mike Hansen tog, med en generel 7. plads, sejren i Rookiemesterskabet med Jonas Nielsen og Mikkel Njor på de efterfølgende pladser.

I DIF Danmarksmesterskabet skete der – surprise surprise – store ændringer. Brian Johannesen havde en svær weekend med 70kg succesballast i bilen, men fik alligevel en masse point på kontoen. Dog har Niklas Voetmann nu lagt sig i front, mens Andreas Top Jensen, Carsten Rasmussen, Brian Johannesen og Steffen Larsen komme lige bagefter. Disse 5 kørere ligger alle indenfor 7 point af mesterskabsføringen – og Jensen, Rasmussen og Johannesen ligger faktisk på nøjagtig samme pointantal på 2. pladsen, og Larsen blot 1 point bag dem.

IMG_6972
Foto: CNPhoto.dk
Podiet efter heat 2 – Andreas Top Jensen foran Carsten Rasmussen og Niklas Voetmann.

Hvor ellers i Dansk Motorsport finder man et så tæt mesterskab…?

Selv Søren Lyck og Mads Hedegaard Frederiksen ligger stadigt pointmæssigt indenfor 1 heatsejr af mesterskabsføringen.

Så alt kan stadig ske i det mesterskab.

IMG_5828
Foto: CNPhoto.dk
Andreas Top Jensen – vinder af heat 2 og en kandidaterne til at blive DIF Danmarksmester 2015.

Oldboysmesterskabet er som nævnt blevet afgjort. Carsten Rasmussen har vundet det foran Michael Scharstein, som er helt sikker på 2. pladsen. Derimod er der god kamp mellem Jimmy Bob Søgaard Jensen, Rudi Larsen, Jan Jespersen og Mark Backhausen som outsider omkring 3. pladsen, hvor absolut intet er afgjort.

I Rookiemesterskabet blev det lidt status quo. Mike Hansen fører fortsat foran Jonas Nielsen, mens Jan Jespersen og Steffen Jusjong – i kraft af at de ikke kørte denne weekend – heller ikke rykkede på sig. Uanset hvor hårdt at Mikkel Njor kæmper, så er der desværre for lagt op til en kunne kæmpe med om en medalje i det mesterskab.

IMG_6186
Foto: CNPhoto.dk
Niklas Voetmann er førende i DIF Danmarksmesterskabet 2015 inden den 7. og sidste afdeling.

Finaleløbet køres den 10.-11. oktober på Padborg Park, hvor der med garanti bliver kamp gennem hele feltet i alle 3 mesterskaber. Og som en lille ekstra finte så har Kørerforeningen Gr. N nedsat tilmeldingsgebyret til blot 500 kr, for de kørere som allerede er tilmeldt kørerforeningen – eller 1000 kr for dem som ikke har været ude at køre i denne sæson.

Derfor er der forhåbninger om årets største felt, når vi alle mødes på Padborg Park til et brag af en finale.

Vi ses!

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til 7 point!

Yokohama 1600 Challenge laver et billigt finaleløb 2015

Yokohama 1600 Challenge laver et billigt finaleløb, når klassen 10.-11. Oktober kører 7. og sidste afdeling af DIF Danmarksmesterskabet 2015.

Startgebyret denne weekend bliver kun 500 kr pr. bil, så håbet er at se en masse biler på banen.

Gennem sæsonen har Yokohama 1600 Challenge været en af de klasser i Danmark med allerflest biler på banen. Nogle weekender endda den med weekendens største felt!

Til og med 6. afdeling på FDM Jyllandsringen, har der været et gennemsnit på over 23 deltagere pr weekend.

For kørere som ikke tidligere har kørt med i Yokohama 1600 Challenge i 2015, skal der udover startgebyret på 500 kr betales 500 kr til Kørerforeningen Gr. N til at dække startnumre samt teknisk kontrol for denne weekend.

Men hvor ellers i Dansk Asfaltbanesport kan man komme ud at køre for blot 1000kr?

IMG_2537

Foto: CNPhoto.dk

I 2015 er Yokohama 1600 Challenge også den eneste klasse som benytter chikanen på Padborg Park, så hvis man har mod på at prøve den (igen), er dette også en rigtig god mulighed denne weekend.

Hvis man ikke selv ejer en bil, som man kan deltage med i klassen, kan man altid tjekke Opslagstavlen på www.yokohamacup.dk – der er i skrivende stund både biler til salg samt til udlejning. Så der er noget for enhver smag. Her kan man også finde yderligere info omkring klassen, samt hvordan at man tilmelder sig, og hvordan man indbetaler startgebyret og kontingent.

Man er også altid velkommen til at stille spørgsmål på klassens Facebook side, som kan findes på www.facebook.com/Yokohama1600Challenge

Så har du en licens der skal holdes ved lige – eller kribler det lidt i speederfoden en sidste gang i 2015, så er det nu at du skal slå til.

Vi glæder os til at se en masse kørere ude på banen – der er 35 tilmeldte i Kørerforeningen Gr. N indtil nu i denne sæson, så det kunne være super fedt med minimum 35 biler på banen. For der står jo også et par biler ude i Danmark, som ikke har været ude at køre endnu i år…

Husk – sidste rettidige tilmelding til Finaleløbet er onsdag 30. September kl. 18.00.

Vi ses i Padborg!

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Yokohama 1600 Challenge laver et billigt finaleløb 2015

Udskilningsløbet starter

Udskilningsløbet i toppen af Yokohama 1600 Challenge starter denne weekend.

Den 6. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet skal køres på FDM Jyllandsringen i forbindelse med Yokohama DM finalen.

Klassen har dog stadig et løb tilbage at køre i oktober måned på Padborg Park, men allerede nu efter 5 afdelinger begynder det at snerpe til i toppen af mesterskabet.

10 heats er blevet kørt indtil nu, og det med hele 9 forskellige vindere. Kun Niklas Voetmann har vundet 2 løb tidligt på sæsonen.

IMG_1064
Foto: CNPhoto.dk
Carsten Lorenzen var tidligere på sæsonen meget tæt på en podieplads, men de sidste par løb har teknikken drillet lidt. Teamet håber dog på at have fået løst alle disse småproblemer forud for denne weekend.

Det er dog Brian Johannesen, der indtager 1. pladsen i mesterskabet foran netop Voetmann, med Steffen Larsen, Carsten Rasmussen, Andreas Top Jensen, Søren Lyck og Mads Hedegaard Frederiksen på de efterfølgende pladser.

Alle disse 7 kørere ligger stadig pointmæssigt indenfor en heatsejr af hinanden, så med 4 resterende heats i sæsonen, er absolut intet afgjort. Men som seneste weekend så fint blev illustreret med Andreas Top Jensen og Jonas Nielsen, så skal der ikke ske meget i heat 1, før at mesterskabsstillingen kan ændre sig dramatisk, og i sidstnævntes tilfælde, og slukkede for medaljedrømmene i det generelle mesterskab.

Til gengæld ligger Jonas Nielsen rigtig pænt til i Rookiemesterskabet, som dog føres an af Mike Hansen. Hansen tog dobbeltsejr ved den seneste afdeling, i mesterskabet for de debuterende kørere og har nu fået opbygget et forspring på 10 point til Nielsen. Jan Jespersen indtager aktuelt 3. pladsen, men bliver for alvor pustet i nakken af Steffen Jusjong, med kun 4 point mellem de to kørere.

IMG_0572
Foto: CNPhoto.dk
Søren Lyck har været lige ved og næsten med hensyn til podiepladserne med tre 4. pladser indtil videre i denne sæson. Kommer der en pokal med hjem denne weekend?

I Oldboysmesterskabet har Carsten Rasmussen muligheden for at køre titlen hjem før tid denne weekend, hvis han vel og mærke bare holder pointafstanden til Michael Scharstein på 2. pladsen. Rasmussen har kørt 8 ud af 10 mulige heatsejre hjem i mesterskabet for kørere over 45 år, og netop de 2 kørere er for alvor stukket fra alle de andre. På 3. pladsen er der rigtig god kamp om. I øjeblikket er det Jan Jespersen som ligger på den, men Rudi Larsen og Jimmy Bob Søgaard Jensen ligger indenfor blot 7 point af Jespersen. Så her er absolut intet afgjort.

Succesballasten denne weekend er fordelt således at Brian Johannesen bliver den tungeste mand med 70kg. Steffen Larsen bliver næsttungeste med 30kg, Mikkel Jespersen og Søren Lyck 20kg hver, mens Niklas Voetmann og Michael Scharstein skal have 10kg med i passagersiden.

Med de i mente, kan man måske godt forvente at se store ting fra den nu tidligere mesterskabsførende Andreas Top Jensen, men også Carsten Rasmussen og Mikkel Gregersen, Mads Hedegaard Frederiksen og Jonas Nielsen er nogle af topkandidaterne, som kører rundt helt uden vægt.

Så vi må nok forvente at se en gentagelsesvinder blandt de indtil videre 9 vindere i denne sæson – med mindre at Brian Johannesen, Steffen Larsen eller Søren Lyck kan trylle det sidste ud af bilerne.

Men man skal aldrig sige aldrig i en indtil nu totalt uforudsigelig sæson.

Husk at hvis I ikke kan være ude på banen selv, så kan søndag eftermiddags action også ses direkte på TV2 Sport samt TV2 Play fra klokken 12.00.

IMG_0987
Foto: CNPhoto.dk
Jan Jespersen har siden sin debut ved sæsonstarten fundet rigtig meget fart i den hvide Peugeot 207. Med podiepladser i både Rookie- og Oldboysmesterskabet har han rigtig gode chancer for mesterskabsmedaljer i begge disse kategorier.

Tidsplanen for den kommende weekend er følgende:

Lørdag 26. september
Træning         09.55-10.15
Kvalifikation     14.25-14.45

Søndag 27. september
Løb 1        11.00-11.20     15 min. + 1 omgang
Løb 2         13.50-14.10    15 min. + 1 omgang

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Udskilningsløbet starter

10 løb, 9 forskellige vindere

Yokohama 1600 Challenge viste endnu engang hvor tæt og hvor lige at konkurrencen i klassen er.

Ved den 5. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet på FDM Jyllandsringen, i forbindelse med Grand Prix Danmark, var hele 29 biler til start, hvilket også var sæsonens hidtil største deltagerantal.

Inden weekenden lå Andreas Top Jensen i front i det generelle mesterskab foran Niklas Voetmann og Carsten Rasmussen.

I Rookiemesterskabet var det Jonas Nielsen, der indtog 1. pladsen foran Mike Hansen, Jan Jespersen, Steffan Jusjong og Mikkel Njor.

IMG_1433
Foto: CNPhoto.dk
Stort flot felt på 29 biler til start i Yokohama 1600 Challenge – her er starten i heat 1.

Blandt Oldboyskørerne på minimum 45 år, var det Carsten Rasmussen der indtog en ret sikker føring foran Michael Scharstein, Jan Jespersen, Jimmy Bob Søgaard Jensen, Rudi Larsen m.fl.

Det specielle ved Grand Prix Danmark er at det er et 3 dages event, så træningen for klassen lå allerede fredag eftermiddag, samt at der som regel dukker en eller flere kørere op, som ikke deltager i den fulde sæson, men kun vælger at deltage i udvalgte løb.

På trods af at Tommy Nygaard ikke har sat i en racerbil siden Grand Prix Danmark 2013, så kørte mesteren fra 2012 ud og viste alle de andre kørere hvordan at det skulle gøres. Hurtigste tid af alle, foran Jonas Nielsen og Steffen Petersen! Bum – så var linien ligesom lagt.

IMG_0438
Foto: CNPhoto.dk
Mike Hansen (98) havde rigtig god fart i den lille Citroen Saxo VTS denne weekend. Her foran Niklas Voetmann (46) og Jonas Nielsen (48).

Mikkel Njor var uheldig at knække tandremmen på hans Peugeot 106 GTI, men med hjælp fra Blom Motorsport, blev motoren skiftet henover aftnen og natten, så bilen var klar til kamp igen resten af weekenden.

Efter træningen var der lagt ventetid til kvalifikationen skulle køres lørdag middag.

Endnu engang viste Nygaard imponerende fart og satte bilen på Pole Position. Der var dog ikke mere end 0,022 sekund ned til Jonas Nielsen på 2. pladsen, mens Steffen Larsen og Brian Johannesen kom på de efterfølgende pladser.

IMG_0559
Foto: CNPhoto.dk
Tommy Nygaard – manden har holdt stille i 2 år, bilen har holdt stille i 5 år, den planlagte testdag afsluttet før den kom i gang pga. en defekt motor. Alligevel viste han imponerende fart fra første meter.

Der var dog masser af dramatik i slutningen af kvalifikationen. Jonas Nielsen knækkede nemlig en støddæmper på sin allersidste omgang, og skøjtede derfor ud i sandkassen. Teamet havde ikke nogen reserve med på banen, så det var først søndag, hvor vi så noget til den grønne og hvide Suzuki Swift Sport igen – hvilket var lidt ærgeligt for teamet, når de nu havde kvalificeret sig så godt.

Også hos Steffen Larsen var der dramatik. Gearkassen begyndte at gøre kvaler, så teamet valgte derfor at skifte den inden løbet senere samme dag.

Søren Lyck havde haft en ufrivillig tur i sandkassen, så også her havde teamet travlt med at få den tømt for sand.

IMG_2715
Foto: CNPhoto.dk
Kamp mellem Peugeot 106’erene, med 3 mand side om side gennem sving 1 og 2. Jens Jensen (86), Mark Backhausen (27) og Jimmy Bob Søgaard Jensen (29)

Der var dog 28 ud af de 29 mulige biler, der holdt klar på startgridden til løb 1.

Dramatikken startede allerede i sving 1, hvor mesterskabsførende Andreas Top Jensen og Mikkel Gregersen støder sammen og sætter en kædereaktion i gang, hvor også Bernth Stott Jørgensen, Søren Lyck og Jan Jespersen bliver involveret. Jensen, Gregersen og Jespersen må udgå på stedet, mens Lyck og Jørgensen kunne gennemføre løbet med en del kosmetiske skader på bilen.

Oppe foran i feltet havde Tommy Nygaard taget starten, og overgav den slet ikke til andre kørere under der 12 omgange som løbet varede. Han blev dog hårdt presset af skiftevis Brian Johannesen og Steffen Petersen. Det endte med at sidstnævnte kører trak det længste strå og derved kunne snuppe 2. pladsen foran Johannesen.

På de efterfølgende pladser havde Mikkel Jespersen, Niklas Voetmann og Steffen Larsen en duel som resulterede i at de byttede pladser flere gange. De kom dog i mål i den nævnte rækkefølge.

IMG_1556
Foto: CNPhoto.dk
Steffen Larsen (18) og Steffen Petersen (123) havde kampe i både heat 1 og heat 2.

I Oldboysmesterskabet så det længe ud til at Michael Scharstein skulle tage sejren, men problemer med gearkassen på de sidste omgange af løbet betød at han faldt tilbage, og Carsten Rasmussen kunne overhale ham på allersidste omgang, og derved snuppe sejren – og tilmeld Pole Position, da det også var kampen om 8. pladsen. Bag dem var det brødrene Henrik og Peter Sørensen, der kæmpede en brav kamp, med storebror Henrik som vinder af den duel.

Mike Hansen tog sejren i Rookiemesterskabet, mens Steffen Jusjong tog sig af 2. pladsen.

IMG_1685
Foto: CNPhoto.dk
Podiet efter heat 1 – Tommy Nygaard foran Steffen Petersen og Brian Johannesen.

Efter masser af reparationsarbejde hos flere af holdene, holdt der 29 skinnende og flotte racerbiler klar igen søndag eftermiddag, da heat 2 skulle køres.

Carsten Rasmussen fik en langt fra optimal start fra Pole Position, mens Steffen Larsen skød frem fra 3. position og snuppede 1. pladsen på vej ind i sving 1. Mads Hedegaard Frederiksen kom op på 2. pladsen mens vinder af heat 1 Tommy Nygaard allerede var kommet helt fra 8. til 3. position. Kort tid efter kom han op på 2. pladsen og satte herefter en jagt ind på Steffen Larsen. Halvejs rundt på 5. omgang får Nygaard lavet en fejl under en nedbremsning og ramte Larsen, så denne spandt rundt. Steffen Petersen var til gengæld manden der fik fuldt udbytte af den tumult og snuppede 1. pladsen og kører den sikkert i mål.

IMG_2888
Foto: CNPhoto.dk
Steffen Petersen viste mere og mere fart i løbet af weekenden, og satte bl.a. løbets hurtigste omgang i begge heats.

Nygaard beholdt i første omgang sin placering, men allerede næste omgang viste der sig at være noget galt med bilen, så han spandt af banen igen, inden at han valgte at køre i pit. Steffen Larsen var kommet tilbage på banen igen og indtog en 3. plads efter Brian Johannesen, men blev jagtet af Carsten Rasmussen, Mikkel Jespersen og Mads Hedegaard Frederiksen.

På løbets 10. omgang skete der igen noget action ude på banen. Steffen Larsen blev fanget bag en langsommere kører, som skulle overhales med en omgang – og det netop i en gul flagzone. Rasmussen, Jespersen og Frederiksen strøg forbi Larsen som efter løbet nedlagde en protest mod overhaling i gul flagzone.

IMG_2514
Foto: CNPhoto.dk
Starten på heat 2 – Steffen Larsen (18), Mads Hedegaard Frederiksen (44), Carsten Rasmussen (8), Brian Johannesen (66) m.fl.

Derfor skulle det viste sig at løbsresultatet heller ikke blev det, som folk kunne se direkte på TV2 Sport.

Steffen Petersen vandt overlegent foran Brian Johannesen og – på det tidspunkt – Carsten Rasmussen, Mikkel Jespersen, Mads Hedegaard Frederiksen og Steffen Larsen.

Men dommerne valgt at tage Larsens protest til følge, da der lå klare videobeviser for forseelserne. Dommen var 20 strafsekunder til de 3 kørere, og derved var Larsen tilbage på podiet. Al denne forvirring tog dog flere timer inden at alle kørerne var afhørt, så derfor så podiet også noget anderledes ud, end det reelt blev.

IMG_2722
Foto: CNPhoto.dk
Også Kenneth Jerkel (21), Jan Jespersen (20) og Brian Jakobsen (79) kunne køre 3 mand gennem sving 1 uden kontakt.

Den samme straf til Carsten Rasmussen fik også indflydelse på Oldboysmesterskabet. Her lå han ellers til at vinde, men faldt i stedet bag Michael Scharstein, som derved tog sejren. Henrik Sørensen tog 3. pladsen, mens Peter Sørensen, Jimmy Bob Søgaard Jensen, Rudi Larsen, Leif Juhl og Jan Jespersen rundede feltet af i det mesterskab.

I Rookiemesterskabet vandt Mike Hansen weekendens 2. sejr, endnu engang foran Steffan Jusjong. Jan Jespersen snuppede 3. pladsen med Jonas Nielsen på 4. pladsen.

IMG_2839
Foto: CNPhoto.dk
Både Leif Juhl (25) og Brian Jakobsen (79) havde støvet de gamle Toyota Corolla’er af, og viste begge rigtig god fart. De ses her i kamp med Jan Jespersen (20) og Kenneth Jerkel (21).

I det generelle DIF Danmarksmesterskabet blev der vendt godt og grundigt rundt i stillingen. Efter 5. afdeling indtager Brian Johannesen nu føringen foran Niklas Voetmann, Steffen Larsen, Carsten Rasmussen, Andreas Top Jensen, Søren Lyck og Mads Hedegaard Frederiksen. Disse 7 kørere ligger stadig indenfor 24 point af hinanden – men der blev vendt meget rundt på placeringer i forhold til før weekenden.

I Rookiemesterskabet tog Mike Hansen føringen, og fik endda opbygget en 10 points føring til Jonas Nielsen, mens Jan Jespersen nu kun er 4 point foran Steffen Jusjong i kampen om 3. pladsen. Men selv de 2 kan nå at tale med om titlen, hvis alt flasker sig for dem.

Carsten Rasmussen beholdt føringen på 20 point i Oldboysmesterskabet, mens Michael Scharstein indtager en ret sikker 2. plads foran Jan Jespersen, som til gengæld bliver pustet kraftigt i nakken af både Rudi Larsen og Jimmy Bob Søgaard Jensen.

IMG_0461
Foto: CNPhoto.dk
Michael Scharstein havde rigtig meget fart i den gule Peugeot 207 denne weekend. Sejr i Oldboysmesterskabet samt bedste generelle slutplacering i 2 år, med en flot 5. plads, som begge blev kørt ind i heat 2.

Efter 5 weekender, med 5 forskellige kørere om har taget Pole Position, 9 forskellige som har taget en heatsejr og hele 12 forskellige kørere på podiet, er der virkelig lagt op til et brag af en weekend, når næste løb i Yokohama 1600 Challege køres i forbindelse med Yokohama DM finalen på FDM Jyllandsringen 26.-27. september. Navnet er i vores tilfælde lidt misvisende, da klassen har endnu et løb efter dette. Men mere om det, når det bliver aktuelt.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til 10 løb, 9 forskellige vindere

Kørerforeningen Gr. N overtager DARC

Kørerforeningen Gr. N har pr. 1/8 2015 overtaget ansvaret for DARC, som er en af de godkendte klubber under Dansk Automobil Sports Union.

Danish Racing Club (DARC) er en klub med mange medlemmer, men ikke en motorklub i traditionel forstand.

Der er ikke nogen klubaftener eller andre traditionelle ting. Klubben hjælper udelukkende med at man kan komme ud at køre på banen på den hurtigste og nemmeste måde. Hvis man er medlem af klubben behøver man ikke at bekymre sig om at bestille licens på mange forskellige hjemmesider – det klarer klubben for dig, når bare du har tilmeldt dig via tilmeldingsskemaet inde på klubbens hjemmeside.

Henover årene har klubben arrangeret testdage på flere forskellige racerbaner, og det er målet at fortsætte det i fremtiden.

Kørerforeningen Gr. N har en lang historie i Dansk Motorsport.

Siden 1982 har stået for Gruppe N asfaltbaneklasserne i Danmark. Det startede med Akai Cup, og har henover årene haft forskellige navnesponsorer, og har stået for både 0-1600 og 0-2000 Gruppe N mesterskaberne på asfalt. I 2011 fik klassen det navn som den har i dag, nemlig Yokohama 1600 Challenge, og har siden 2012 kun stået for 0-1600 Gruppe N klassen af samme navn.

Klassen er det eneste DIF Danmarksmesterskab for standardvogne i Dansk Asfaltbanesport, og er en af de pt mest succesrige klasser med højt deltagerantal samt live tvdækning fra 5 ud af de 7 afdelinger på kalenderen i 2015.

De nuværende medlemmer i DARC og kørerne i Yokohama 1600 Challenge kommer ikke umildbart til at mærke nogen ændring. Klubben og klassen føres videre i samme ånd, og kommer til at få fælles formand og bestyrelse som Kørerforeningen Gr. N.

Ny formand for DARC bliver Brian Jakobsen, som overtager fra den mangeårige formand Poul Erik Jensen, som også selv har været aktiv i Kørerforeningen Gr. N. Derfor er det naturligt at Kørerforeningen Gr. N og DARC nu smelter sammen til 1 enhed.

På sigt er det målet at give nogle medlemsfordele for klubbens medlemmer, hvis de også vælger at deltage Yokohama 1600 Challenge, men det er alt sammen noget, at kun fremtiden kan vise.

Der kan findes flere informationer om Kørerforeningen Gr. N på www.yokohamacup.dk, eller findes flere informationer om DARC på www.darc.dk

Udgivet i DARC, Nyheder | Kommentarer lukket til Kørerforeningen Gr. N overtager DARC

Årets største løb med årets største felt

Yokohama 1600 Challenge stiller til start med årets hidtil største felt, til årets største løb.

Den 5. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet afvikles i forbindelse med Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen, og hele 27 kørere har meldt sin ankomst i klassen i den kommende weekend.

Masser af kørere er stadig i spil til titlen som DIF Danmarksmester, da blot 24 point adskiller kørerne i top 7 af mesterskabet.

Andreas Top Jensen lå sig i føring inden sommerferien, og udbyggede sin føring ved den 4. afdeling på Ring Djursland. Niklas Voetmann og Carsten Rasmussen følger efter, mens Steffen Larsen, Brian Johannesen, Mads Hedegaard Frederiksen og Søren Lyck realistisk set nok er de sidste kørere der kan kæmpe med helt i toppen om det prestigefyldte mesterskab.

IMG_7259
Foto: CNPhoto.dk
Rudi Larsen fik rystet den uheldige oplevelse fra tidligere på året af sig ved seneste afdeling på Ring Djursland. Hen mod slutningen af weekenden viste han rigtig god fart i den hvide Fiat 500 Abarth med nummer 69 på siden.

I Rookiemesterskabet ligger Jonas Nielsen i front, men Mike Hansen ligger blot 5 point bagved og puster ham i nakken. De 2 skal dog ikke vide sig alt for sikker, da Jan Jespersen på 3. pladsen hentede ind på dem begge ved den seneste afdeling.

Carsten Rasmussen har trukket lidt fra i Oldboysmesterskabet, med 7 ud af 8 mulige sejre i år. Kun Michael Scharstein, som pt er 2’er, har slået ham. Jan Jespersen ligger på 3. pladsen mens Jimmy Bob Søgaard Jensen og Rudi Larsen har en tæt kamp om 4. pladsen. Denne weekend vender Mark Backhausen også tilbage, så han vil helt sikkert også snakke med om 4. pladsen. Men der bliver helt sikkert kamp om medaljerne blandt de hele 7 Oldboyskørere denne weekend.

Niklas Voetmann bliver weekendens tungeste med 70kg succesballast i passagersædet, mens Mads Hedegaard Frederiksen med 60kg, Andreas Top Jensen, Steffen Larsen og Carsten Rasmussen skal have 50kg succesballast med hver i deres biler, og til sidst Søren Lyck og Mikkel Gregersen med 10kg hver.

IMG_7062
Foto: CNPhoto.dk
Mikkel Gregersen har vist sig at være lynende hurtig i den gule Honda CRX, men succesballasten tyngede ham lidt sidste gang. Nu er han næsten vægtfri igen, og forventer derved at være med helt fremme igen.

Dog kommer der et par kørere med denne weekend, som ikke har kørt tidligere i denne sæson. Fordi at det er første gang efter 1. august, så skal de også have 30kg med i bilen. Det er Leif Juhl i en Toyota Corolla GTI, der også deltager i Oldboysmesterskab, og så Steffen Petersen i en Suzuki Swift Sport.

Især Steffen Petersen, må vi formode, vil tale med om pokalerne denne weekend. Det plejer i hvert fald at være den ende af feltet, at han blander sig i, så han skal nok blive en trussel helt oppe i front, selvom han endnu ikke har deltaget i noget løb i år.

Men Jonas Nielsen, der kommer til weekenden helt uden nogen form for succesballast, bliver helt sikkert giftig på banen. Ved Åbningsløbet på den samme bane var han i hvert fald suverænt hurtigste mand i løbene, og satte samtidig ny banerekord.

I toppen af mesterskabet er Brian Johannesen eneste mand som ikke har ballast med, men selvom Andreas Top Jensen, Niklas Voetmann, Carsten Rasmussen, Steffen Larsen, Mads Hedegaard Frederiksen, Søren Lyck og Mikkel Gregersen alle skal have kilo i bilen, bliver det nok blandt disse 10 kørere at medaljerne skal fordeles denne weekend.

Men hved ved – Bernth Stott Jørgensen var hurtig i hans enlige start inden sommerferien, og Mikkel Jespersen viste rigtig god fart inden at motoren gjorde kvaler ved seneste løb.

Så ja – alt er totalt åbent, og intet er afgjort før det ternede flag bliver givet til kørerne søndag eftermiddag.

IMG_9393
Foto: CNPhoto.dk
Hvor mange kørere kommer til at se denne vinkel af Niklas Voetmann’s bil? Dem der gør, får forhåbentlig ikke en regnlygte at se – i hvert fald ikke fra tilskuerne på banens synspunkt.

Tidsplanen for den kommende weekend er følgende:

Fredag 28. august
Træning         16.15-16.35

Lørdag 29. august
Kvalifikation     12.15-12.35
Løb 1        15.35-15.55     15 min. + 1 omgang

Søndag 30. august
Løb 2         13.05-13.25    15 min. + 1 omgang

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Årets største løb med årets største felt