Yokohama 1600 Challenge klar til en super sæson

Yokohama 1600 Challenge er klar til en super sæson, når sæsonen starter i den kommende weekend på FDM Jyllandsringen.

24 biler er tilmeldt indtil videre, og der er rigtig mange kandidater til sejrene og ikke mindst podiepladserne i år.

Sidste års DIF Danmarksmester Mads Hedegaard Frederiksen er skiftet videre til en anden klasse, mens DM 2’eren Steffen Larsen kun kører udvalgte løb i klassen, og i stedet kører en sæson i udlandet.

DM 3’eren fra de seneste to år, Brian Johannesen, er tilbage i feltet, men har skiftet bilen til en Suzuki Swift Sport, som vi tidligere har set Ole Petersen og Jonas Nielsen køre i. Han har dog bibeholdt de hvide og orange farver, der altid har præget hans biler.

Rasmus Holmegaard Hansen er tilbage i den Peugeot 207, der indbragte ham en 4. plads i mesterskabet sidste år, og efter to podiepladser sidste år, går han efter at få nogle af de helt store pokaler med hjem fra weekenderne – og mon ikke også når sæsonen er slut…?


Foto: JJ Media

Sidste års Oldboysmester Michael Scharstein er klar til sin 11. sæson i klassen, og han er faktisk den eneste kører der har kørt samtlige løb siden 1600 Challenge navnet blev indført i 2007. Samtidig blev han også 5’er i mesterskabet sidste år, så han kan formentlig også blande sig i toppen denne sæson.

I år får vi også en brødrepar i klassen. Jesper Gregersen vender tilbage til klassen efter nogle sæsoner i andre klasser, mens hans bror Mikkel Gregersen vender tilbage fra Supertourisme klassen, hvor han sluttede 3’er i Rookiemesterskabet. Begge har tidligere kørt sejre hjem i Yokohama 1600 Challenge, så man skal nok holde godt øje med de 2 gule Honda CRX racere i år.

Sidste års Rookiemester Mads Østerbro er tilbage i den samme Peugeot 207 igen, og han viste rigtig god fart, ligesom hans duellant Kim Villebæk også gjorde. Begge har også muligheder for podiepladser i år.

Tue Lassen kommer tilbage til klassen, efter et par års pause, i den Peugeot 207 som Brian Johannesen og Karsten Olsen har kørt konstant i Top 4 i mesterskabet siden 2014. Med både Pole Position og løbssejre på CV’et, kan han også blive meget giftig.

Rookiemesteren fra 2015 Mike Hansen har opgraderet til en ca. 10 år nyere bil, og skal fra nu af køre i en Suzuki Swift Sport, som vi senest har set Bernth Stott Jørgensen køre i. Med tre podiepladser gennem 2016 sæsonen, kan han også godt blande sig i toppen.

Søren Lyck er tilbage i feltet og deltager i år i en Renault Clio 2 1.6, som vi tidligere har set bl.a. Brian Jakobsen og Leif Juhl køre i. Den kommer i det traditionelle kaffedesign som hans tidligere biler også havde. Bilen har stadig nogle topplaceringer til gode, men Lyck har tidligere vist at han godt kan få bilerne frem i feltet, og endda også køre podiepladser hjem. Så det bliver spændende at følge en lille bil, der er den eneste af dens type i feltet.

Brigitte Klintskov Jerkel er også tilbage i feltet til åbningsløbet. Hun gjorde det rigtig flot i hendes debutsæson sidste år, men var ofte plaget af tekniske problemer, så hun kun sjældent kunne køre en hel weekend med fuld fart fra start til slut. Det bliver forhåbentlig bedre i år, i de udvalgte løb som hun deltager i.

Vi har tre kørere der deltager i Rookiemesterskabet ved Åbningsløbet. Asger Amor var ude og snuse lidt til klassen ved to weekender i 2016 og viste top 10 fart i bilen. Mathias Valentin kommer fra gokart, hvor han også har vist rigtig gode takter, mens Lukas Staub er helt grøn i bilsporten, mens han tidligere har kørt bl.a. speedway.


Foto: Søren Lyck

Kampen om Oldboysmesterskabet kommer til at stå mellem den førnævnte Scharstein, Jimmy Bob Søgaard Jensen, Lars Christensen, Mark Backhausen, Leif Juhl, Dan Jakobsen og muligvis også Brigitte Klintskov Jerkel, der sluttede 4’er i mesterskabet i 2016. Det kommer dog an på hvor stor en del af sæsonen som hun har mulighed for at køre, da hendes civile arbejde i Folketinget samt Byrådet i Greve tager en stor del af hendes tid.

Yokohama 1600 Challenge kan i år følges på tv, når vi kører sammen med DTC løbene. Denne weekend bliver vores heat 2 sendt direkte på TV2 Sport og TV2 Play, så hvis I ikke har mulighed for selv at komme ud på banen, så kan I også følge os hjemme fra sofaen, terrassen eller sommerhuset, eller hvor I end måtte være.

Ligesom i de seneste sæsoner har medlemmer af Dansk Metal gratis adgang til alle sæsonens løb, mod fremvisning af deres medlemskort.

Tidsplanen for den første weekend lyder som følger (ret til ændringer forbeholdes):

Lørdag
Træning 9.30
Kvalifikation 13.50

Søndag
Løb 1 11.20
Løb 2 13.30

Vi håber at se rigtig mange tilskuere ude på banen, til en forrygende sæsonstart. Og husk – allerede næste weekend er vi i gang igen på Padborg Park til vores 2. afdeling.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Yokohama 1600 Challenge klar til en super sæson

Husk ansøgningsfristen ang nye biler

En lille reminder mht at få nye bilmodeller/motortyper optaget på infolisten.
 
Reglementet siger at man skal ansøge om at få en ny bil optaget på infolisten senest 30 dage før det første løb som den skal deltage i.
 
Så der er efterhånden ikke så lang tid tilbage, hvis I går og barsler med en ny bil hjemme i garagen.
 
Så brug den næste uges tid til at få en ansøgning klargjort, så den kan komme ind til tide, så I ikke risikerer at skulle sidde over ved Åbningsløbet pga der er ansøgt for sent.
 
Ansøgningen skal ske skriftlig til Kørerforeningen Gr. N til brian@blom-motorsport.dk
 
Og så er der slet ikke så længe før vi ses ude på banerne 🙂
Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Husk ansøgningsfristen ang nye biler

Yokohama 1600 Challenge søger racerbiler

Kørerforeningen Gr. N og Yokohama 1600 Challenge har gennem de seneste mange år oplevet en fantastisk opbakning fra kørere og hold, og har ofte været den største klasse deltagermæssigt på banen ved adskillige løbsweekender.

Den udvikling vil vi rigtig gerne holde fast i, og helst bygge videre på.

Klassen har altid været en god blanding af nye biler og lidt ældre biler. Der har været en god udskiftning/nytilgang af biler og bilmodeller, og mange af bilerne har vi set år efter år. Selvfølgelig er der nogle biler der skifter til andre klasser eller andre grene af sporten, mens andre biler er kommet fra andre klasser og nu deltager i Yokohama 1600 Challenge.

Hvis vi kigger tilbage gennem årene, så er der bl.a. kommet biler til fra Toyota Corolla Cup i midt 80’erne, Saxo Cup fra midt 90’erne og Suzuki Swift Challenge fra midt til slut 00’erne.

Denne ”fødekæde” er desværre blevet brudt, da disse klasser er uddøde, og ingen andre klasser pt. i Dansk Motorsport følger eller bare er i nærheden af Gruppe N reglementet.

Derfor er der heller helt så stor tilgang af nye biler til klassen som der tidligere har været.

Det er noget som Kørerforeningen Gr. N kigger på med alvor, da vi gerne vil se en konstant udvikling af klassen.


Foto: JJ Media

Vi bliver jævnligt kontaktet af kørere der gerne vil ud at køre i klassen, men ikke lige har 50.000 eller mere til at købe en af de nyere og dyre biler.

Vi må også erkende at Peugeot 106 og Citroen Saxo modellerne i år runder de 20 år, så derfor kunne det også være rart med lidt nyere materiel, men som stadig billigere end det som Suzuki Swift og Peugeot 207 aktuelt koster.

Aktuelt er der 11 forskellige bilmodeller på startlisten til 2017 sæsonen, men det vil vi selvfølgelig gerne udvide til endnu flere.

Der er faktisk 26 modeller der er godkendt til klassen, og man kan altid ansøge om at få nye med på listen.

Bilmodeller som eksempelvis Citroen C2, Ford Fiesta 1,6 TI VTC, Peugeot 206 S16, Toyota Yaris og VW Polo 3 GTI modellerne er nogle som vi tidligere har set i klassen, men ikke set de seneste par sæsoner.

Står der mon nogle af disse i Gruppe N trim rundt om i landet, eller er der nogen som har mod på at bygge sådanne racerbiler?

Prissegmentet som pt. er kraftigt efterspurgt er biler til 20-45.000kr – men dem er der aktuelt ikke nogen til salg af. Eller også er de så godt brugte at man skal proppe næsten ligeså mange penge i dem, for at gøre dem konkurrencedygtige igen.

De 5 modeller som vi nævner, er nogen som det kan lade sig gøre at bygge for billige penge – og til omkring 40.000 eller endda under. Langt de fleste af bilerne i klassen er tidligere gadebiler, så det behøver ikke at være nogen speciel fabriksbygget racerkarrosse, der har kostet flere hundrede tusinder af kroner, som man ser det i andre klasser.


Foto: JJ Media

At man ikke behøver at have nyeste materiel for at kunne gøre sig gældende i klassen, har vi set på det seneste, hvor en Peugeot 106 GTI fra 1998 vandt mesterskabet i 2015, og en Peugeot 106 Rallye tog en Pole Position i 2016. Kodeordet er at bilerne er velholdte, og så kan de også blande sig i toppen af Yokohama 1600 Challenge.

Det kan jo være at der står en rigtig velholdt bil og putter sig et sted derude i landet, eller nogen som har mod på at bygge nogle nye racerbiler, som så kan sælges til disse penge.

Hvis der skulle være nogen som har mod på at bygge en turbobil mere til klassen, er det selvfølgelig også noget at der kan bruges – men vi ved godt at sådanne biler aktuelt nok ligger tættere på 100.000 end de 50.000.

Så det er primært de billigere biler at vi efterspørger. Men uanset hvilken prisklasse at du har en Gruppe N 0-1600 bil stående, kan den selvfølgelig bruges, så længe at den overholder reglementet.

www.yokohamacup.dk har vi vores egen opslagstavle, hvor alle de biler som aktuelt er til salg til Yokohama 1600 Challenge findes.

Har du mod på at bygge en racerbil eller har du en som du gerne vil sælge, så kontakt brian@blom-motorsport.dk allerede i dag. Så kan han vejlede dig nærmere omkring det.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Yokohama 1600 Challenge søger racerbiler

Fra Gruppe N til internationale sejre

Man kan komme meget langt, hvis man starter med at køre racerløb i en Gruppe N klasse.

Det beviste 7 danske racerkørere i den forgangene weekend, da 24 timers løbet blev kørt i Dubai.

Helt sensationelt blev det til 3 danske klassesejre samt endnu en dansk bil på podiet, da det nu efterhånden traditionsrige langdistanceløb blev kørt i ørkenstaten.

Anders Fjordbach vandt 991 klassen for Black Falcon Team TMD Friction. Michael Carlsen og Kim Holmgaard vandt A3 klassen for Team Altran Peugeot. Henrik Sørensen vandt sammen med det Danske Team Eva Solo/K-rejser i A2 klassen, mens Steffan Jusjong og Peter Obel kørte sig til en flot 3. plads i den samme klasse for Team Sally Racing.

Anders Fjordbach har kørt et utal af klasser. I 2007 kørte han 1600 Challenge i en Peugeot 106, hvor det bl.a. blev til en sejr samt 3 podiepladser. Siden da har han kørt bl.a. VW Polo Cup inden at det i 2012 blev et spring op i toppen af den Danske racerverden med 3 sæsoner i DTC. Siden hen har han satset mere på det udenlandske baner, og har bl.a. opnået 2 sejre med Black Falcon teamet i deres Porsche Cup racer i 24 timers løbet i Dubai, heriblandt sejren i år. Ydermere har han kørt 2 sæsoner for Audi Sport Phoenix Racing, hvor han har deltaget i VLN samt 24 timers løbet på Nürburgring og udvalgte Blancpain løb.

Michael Carlsen var en del af det der dengang hed Goodyear Eagle Cup, hvilket var styret af Kørerforeningen Gr. N, der i dag står for Yokohama 1600 Challenge. Han vandt mesterskabet 2 gange i en Peugeot 205 GTI inden at han snuppede sin 3. og sidste mesterskab i Gruppe N i 1995 i en Peugeot 106 XSI. Siden hen kørte han NOSSCAR og efterfølgende DTC, hvor han i 2000 og 2001 kørte titlen hjem foran store navne som John Nielsen og Jason Watt. Efterfølgende har han bl.a. kørt Peugeot RCZ Cup i Frankrig og haft enkelte gæsteoptrædener på dansk grund.


Foto: Denner Photo
Henrik Sørensen holder sig normalt til Suzuki Swift Sport, men ikke denne gang i udlandet.

Kim Holmgaard startede i Yokohama Cup i 2001, og deltog herefter i serien gennem mange sæsoner. Først var det i 0-1600 klassen og siden hen også i den store 0-2000 klasse. I 0-1600 klassen blev det til en enkelt sejr, inden at han kom op i den store klasse, hvor der kom flere sejre på CV’et. De senere år har han kørt mange internationale 12 og 24 timers løb, for både Danske hold som Perfection Racing, men også for udenlandske hold som Team Altran Peugeot, som han også vandt 24 timers løbet i Dubai sammen med i 2016. Dette års 24 timers løb var samtidig Holmgaards 13. 24 timers løb, siden at han begyndte at køre langdistanceløb. Så det er efterhånden blevet til mange timer bag rattet på de store, udenlandske baner.

Henrik Sørensen var med fra 1. sæson, da Yokohama Cup 0-1600 skiftede navn til 1600 Challenge i 2007. Suzuki havde begået en ny racerbil i form af Suzuki Swift Sport, og hvad ville så være mere naturligt for bilsælgeren fra Helsinge at hoppe i sådan en og give de andre baghjul? Racerbenzinen flød allerede i blodet fra hans far, da han havde kørt asfaltbaneræs og Rallycross gennem mange år. Det blev både til en Pole Position samt 5 sejre, som han deltog i fra 2007 til 2013, kun afbrudt af nogle sæsoner i Suzuki Swift Cup. I 2013 kørte han den første Oldboys titel hjem i Yokohama 1600 Challenge, og besluttede herefter at trappe raceraktiviteter lidt ned, og i stedet fokusere på bilforretningen derhjemme. Dog blev det til nogle starter i historisk motorsport ved bl.a. Copenhagen Historic Grand Prix samt lejlighedsvis besøg i Yokohama 1600 Challenge. Efter 2 løb i DEC i efteråret 2016 sammen med brormand Peter, fik han så meget lyst til de lange løb, at han tog af sted til Dubai sammen med Team Eva Solo/K-Rejser i deres Peugeot RCZ – og med hjem fik han altså den helt store pokal.

Steffan Jusjong fik sin asfaltbanedebut i Yokohama 1600 Challenge i 2015, hvor han startede i en Suzuki Swift Sport. Med det samme viste han utrolig fart i bilen, men var ofte plaget af uheld. Han kørte dog flere sejre hjem i Rookiemesterskabet, hvor han sluttede på en flot 3. plads. I 2016 fik han smag på langdistanceløb og hoppede ind i Team Sally Racing’s blå og orange Renault Clio 3 til 24 timers løbet i Dubai og kørte en flot 4. plads hjem. Så havde langdistance bacillen for alvor bidt sig fast – og den fik endnu mere at leve af, da han senere på året snuppede en 3. plads ved 24 timers løbet på Silverstone. Denne placering blev så gentaget her ved 24 timers løbet i Dubai, og målet er nu at fortsætte i resten af 24H Series og forhåbentlig få endnu mere sølvtøj med hjem.


Foto: CN Photo
Steffan Jusjong startede hans asfaltbane karriere ud i en Suzuki Swift Sport i Yokohama 1600 Challenge. Han har dog et Renault hjerte som banker meget højt, så han føler sig hjemme i Clio’en.

Peter Obel startede med at køre asfaltbanesport i 2007, hvor han debuterede i Advan Cup, som også hørte under Kørerforeningen Gr. N. Efter nogle sæsoner her, fik han lyst til at køre langdistance, og sad herefter ”fast” i en Renault Clio 3 fra Team Sally Racing. Den første internationale sejr kom ved 12 timers løbet på Hungaroring i 2010, og fortsatte herefter hos teamet i både DEC samt flere udenlandske langdistanceløb. Han var også holdkammerat med Jusjong på Silverstone 2016, da teamet kørte en flot 3. plads hjem. Han har også været med til at køre både en samlet 2. og 3. plads hjem til Team Sally Racing i 24H Series i 2015 og 2016. Team Sally Racing, hvor far og søn – Jesper og Martin Sally Pedersen – også har været aktive deltagere i klassen, med gode resultater til følge.

Udover disse kørere har adskillige andre gjort sig positivt bemærket i toppen af både dansk og international motorsport.

Så selvom vi er klassen med nogle af de fysisk mindste biler, og nogle af de biler der larmer mindst ude på banerne, så bliver nogle af kørerne altså til noget stort.

Hvor længe mon at det varer inden at vi får en kører fra Yokohama 1600 Challenge at se på Le Mans…? Vi må se – vi kan ikke sige andet end der er nogle af kørerne som går med disse planer, og kun fremtiden vil vise, om det lykkes for dem.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Fra Gruppe N til internationale sejre

Yokohama 1600 Challenge sænker prisen

Yokohama 1600 Challenge har altid fokus på kørerne, og ønsker altid at gøre lidt ekstra for dem.

Derfor er vi glade for at kunne annoncere, at det bliver endnu billigere at køre i klassen i 2017.

Kørerforeningen Gr. N, der står bag Yokohama 1600 Challenge klassen, har besluttet at startgebyrerne i 2017 bliver sænket, så der stort set ikke er nogle undskyldninger, for ikke at stille op.

I 2017 vil løbene som køres på Padborg Park og Ring Djursland koste 2500kr pr løb, mens løbene på FDM Jyllandsringen koster blot 1500kr.! Dermed bliver det 250kr billigere at deltage på Padborg Park og Ring Djursland i 2017, end det var i 2016. På FDM Jyllandsringen sparer man hele 500kr.

Som tidligere annonceret, kommer 2017 kalenderen også til at bestå af et løb i Tyskland. Dette er efter ønske fra et stort flertal af kørerne, der svarede på et spørgeskema i efteråret 2016. Løbet på Lausitzring kommer til at koste 3750kr i startgebyr.
Det ved vi godt er en god slat mere end de Danske løb – men ser man samlet på det, med den rabat som vi har givet på de danske løb, så kommer alle startgebyrerne i 2017 sammenlagt blot til at udgøre 1250kr mere end i 2016 – og så er der endda 8 løb på kalenderen i år, modsat 7 sidste år. Og så er det faktisk et billigt løb i Tyskland hvad angår startgebyret, hvis man ser på det, på den måde.


Foto: Denner Photo
Stor variation blandt bilmærkerne samt tæt kørsel, er nogle af kendetegnene i Yokohama 1600 Challenge.

For at man kan deltage i Yokohama 1600 Challenge skal man være medlem af Kørerforeningen Gr. N. Dette koster 1600 kr for hele året, eller 500kr hvis man kun vil køre 1 løb. Dette beløb dækker fremstilling af startnumre og navne til bilerne samt klassens tekniske kontrol og div. andre ting.
Vi kommer igen i år til at have vores egen tekniske kontrol, der både vil holde øje med at bilerne overholder reglementet mekanisk, samt overholder vægt/effekt forholdet ved hjælp af dataloggere, som klassen har kørt med siden 2013.

Kørerforeningen Gr. N har sammen med DARC lavet et tilbud på klubmedlemskab for kørere i Yokohama 1600 Challenge, så man blot skal betale 500kr for at være medlem af en DARC mod normaltvis 650kr, for kørere der ikke deltager i Yokohama 1600 Challenge. Så her er der også lidt penge at spare for kørerne.

For at deltage i løbene i Danmark, skal man være i besiddelse af en B-licens til 850kr (eller U-B til 175kr, hvis du er under 18 år), og ønsker man at deltage i løbet på Lausitzring, skal man tilkøbe en starttilladelse til løb i udlandet. Det er den som før i tiden hed en EU licens. Det koster 300kr mere. Disse priser er faste DASU priser, så dem kan DARC ikke give noget rabat på, og de er det samme uanset hvilken klub du er medlem af.


Foto: JJ Media
Store flotte felter, som her ved Grand Prix Danmark 2016 på FDM Jyllandsringen, er noget som Yokohama 1600 Challenge leverer år efter år.

Dækpriserne for 2017 forbliver uændret, så tørvejrsdæk i 15/16 tommer koster 1335kr/1595kr mens regndæk koster 1465kr/1695kr. Alle dækpriser er ex. 10kr i miljøgebyr pr dæk. Alle priser er +moms. Og ydermere skal alle dæk fortsat købes gennem Gunnar Aaskov.

Hvis der er nogle spørgsmål omkring klassen, er I altid velkommen til at skrive til os på vores Facebook side, som findes på www.facebook.com/Yokohama1600Challenge – eller sende en mail til Brian@Blom-Motorsport.dk

Yokohama 1600 Challenge kalenderen 2017 bliver som følger (med forbehold for ændringer):

22. – 23. april FDM Jyllandsringen (DTC weekend)

29. – 30. april Padborg Park (Supertourisme)

10. – 11. juni Ring Djursland (DTC weekend)

14. – 15. juli Lausitzring (Tyskland)

18. – 20. august FDM Jyllandsringen (DTC weekend – Grand Prix Danmark)

02. – 03. september Padborg Park (Supertourisme – Night Race)

16. – 17. september Ring Djursland (Supertourisme)

30. sep. – 1. oktober FDM Jyllandsringen (DTC weekend)

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Yokohama 1600 Challenge sænker prisen

Yokohama 1600 Challenge søger nummerplade sponsor

Yokohama 1600 Challenge er på jagt efter en eller 2 nummerplade sponsorer til 2017 sæsonen.

Kørerforeningen Gr. N, der står bag Yokohama 1600 Challenge, har råderet over forreste og bagerste nummerplade areal på alle bilerne som deltager i klassen, og det kunne vi godt tænke os at udnytte.

Hvis det lykkes at finde nogle sponsorer til dette, vil det være muligt at lave en masse nye tiltag som er til gavn for alle kørerne. Det kunne eksempelvis være billigere startgebyrer eller andre ting, der er interessante for kørerne.

Så er du et firma som har mod på at få eksponering i Danmarks fedeste og sjoveste racerklasse, med garanteret tv dækning ved mindst 4 ud af 8 weekender, og med masser af fans i paddock’en, der kan gå rundt og kigge på bilerne, så er det nu at du skal slå til.

Er du en kører der har en sponsor som kunne tænke sig lidt mere end blot at være sponsor på en bil, så er dette en gylden mulighed for det.

Det er mange år siden at nogen senest har udnyttet denne mulighed, så hvorfor ikke gribe muligheden og prøve noget helt nyt og anderledes?

I skrivende stund er vi over 20 tilmeldte biler til 2017 sæsonen, og i 2016 var vi mere end 20 biler til start i gennemsnit til hver løbsweekend.

Den garanterede TV dækning bliver på TV2 Sport samt TV2 Play, hvor vi i forbindelse med de 4 DTC weekender, er sikret mindst 1 heat på live tv.

Der er op imod 15.000 tilskuere på banerne til løbene, så der er masser af øjne der kommer forbi bilerne.

Det behøver ikke at være et stort nationalt eller multinationalt firma, så hvis Peters frisørsalon eller Bentes Pølsevogn har lyst til at sponsorere, så kan man såmænd også det. For hvor ellers får man mere end 20 rullende reklamesøjler, foran så mange øjne?

Er det noget som du har mod på, eller gerne vil høre mere om, så kontakt brian@blom-motorsport.dk allerede i dag. Så kan han fortælle mere om mulighederne.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Yokohama 1600 Challenge søger nummerplade sponsor

Godt nytår allesammen.

Godt nytår allesammen.

Husk nu at passe på med fyrværkeriet – I skulle jo også gerne kunne køre eller komme ud på banen og kigge på racerløb i 2017.

Her ca 12 timer før vi hopper ind i 2017 er vi allerede 17 tilmeldte kørere til næste sæson – det er jo helt fantastisk! Hvis I skal ud at køre næste år – enten fuld sæson, udvalgte løb eller bare en enkelt start, så gå gerne ind på nedenstående link og tilmeld jer allerede i dag. Hvem ved – måske hopper vi ind i 2017 med 20 kørere tilmeldt ved midnat… Kunne det ikke være lidt sjovt? 🙂

HUSK – Vi har både udlandsløb i Lausitzring samt Night Race på Padborg Park på 2017 kalenderen. Så der bliver masser af nye udfordringer for kørerne.

Kørertilmelding Yokohama 1600 Challenge

Udgivet i Ikke-kategoriseret | Kommentarer lukket til Godt nytår allesammen.

Yokohama 1600 Challenge kalenderen 2017 er klar

Yokohama 1600 Challenge har nu 2017 kalenderen klar.

Det bliver måske den bedste kalender i klassens mangeårige historie, hvor der bliver masser af nye udfordringer for kørerne.

Mesteren i Yokohama 1600 Challenge 2017 kan ligesom i de foregående sæsoner også føje titlen DIF Danmarksmester til CV’et.

Sæsonen kommer til at bestå af 8 løbsweekender, hvor der køres på alle de danske baner – og så en lille ekstra bonus i udlandet…

Sæsonen starter på FDM Jyllandsringen den 22.-23. april, inden at vi besøger Padborg Park weekenden efter. Midt i juni måned er vi et smut forbi Ring Djursland, inden at vi i juli måned skal have passet fundet frem.


Foto: JJ Media
Sæsonen starter og slutter på FDM Jyllandsringen

Den 14.-15. Juli skal vi køre et løb på Lausitzring i Tyskland, så klassen for første gang siden 2012 har et udlandsløb. Klassen har tidligere gæstet Lausitzring tilbage i 2002, men siden da har banen fået et lidt andet layout.

Herefter følger en måneds sommerferie, hvorefter vi så starter efterårssæsonen ud med Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen, hvilket traditionelt set er et højdepunkt for mange kørere.

Men 14 dage senere kommer vi til noget helt andet – en helt anden disciplin, kan man næste kalde det. Der deltager Yokohama 1600 Challenge nemlig i Night Race på Padborg Park, hvor klassen er blevet lovet at et af heatene vil blive kørt i mørke. Så det er endnu en ny udfordring for kørerne.

To uger senere besøger vi Ring Djursland for 2. gang i år, hvorefter sæsonfinalen foregår sidste weekend i september på FDM Jyllandsringen.


Foto: JJ Media
Bakkerne på Ring Djursland besøges 2 gange i 2017.

Dermed er der lagt op til en god, varieret kalender, som kørerne efterspørger. Vi har i klassen spurgt nuværende og tidligere kørerne om hvad de kunne tænke sig, og der var et udlandsløb og night race blandt det der blev nævnt som interessante løb, som ikke var på 2016 kalenderen.

Yokohama 1600 Challenge har en stor fokus på omkostningerne for kørerne, og vi vil gerne blive ved med at være den billigste asfaltbanesportsklasse, som man kan køre i Danmark. Det er i skrivende stund muligt at købe en bil, som har været på podiet 3 gange i 2016, til under 30.000kr. En fuld sæson incl. brændstof, dæk, bremser og andre diverse småting kan gøres for under 30.000kr. Nogle kørere vælger også blot at køre enkelte løb i sæsonen, hvis de kører på husholdningsbudgettet.

De helt endelige startgebyrer for 2017 sæsonen vender vi tilbage med, da Kørerforeningen Gr. N i øjeblikket arbejder hårdt på at gøre det endnu billigere for kørerne – og det krydser vi selvfølgelig fingre for at det lykkes.


Foto: JJ Media
Lysene på bilerne skal tændes, når der skal køres Night Race på Padborg Park.

Udover det generelle DIF Danmarksmesterskab køres der også om et Rookiemesterskab, for nye kørere som maximalt har kørt 2 asfaltbaneløb før. Vi har et Oldboysmesterskab for kørere på 45 år og opad samt en Ladies Cup for klassens kvindelige deltagere.

Skal du være kører nummer 242, der er startet i klassen siden År 2000?

Skal du være kører nummer 50, der tager Pole Position i klassen?

Skal du være kører nummer 66, der tager en løbssejr?

Skal du være kører nummer 97, der bestiger podiet?

Vi har siden År 2000 i gennemsnit været over 21 biler til start i hver eneste weekend. Hvilke andre klasser kan prale over så højt et gennemsnit, fordelt over så mange sæsoner?

Hvad venter du på? Læs mere om klassen på www.yokohamacup.dk og tilmeld dig samme sted.

Yokohama 1600 Challenge kalenderen 2017 bliver som følger (med forbehold for ændringer):

22.-23. april         FDM Jyllandsringen (DTC weekend)

29.-30. april        Padborg Park (Supertourisme)

10.-11. Juni        Ring Djursland (DTC weekend)

14.-15. Juli        Lausitzring (Tyskland)

18.-20. August    FDM Jyllandsringen (DTC weekend – Grand Prix Danmark)

02.-03. September    Padborg Park (Supertourisme – Night Race)

16.-17. September    Ring Djursland (Supertourisme)

30. sep -1. Oktober    FDM Jyllandsringen (DTC weekend)

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Yokohama 1600 Challenge kalenderen 2017 er klar

Yokohama 1600 Challenge klar til 2017 – er du?

Yokohama 1600 Challenge er klar til endnu en fed sæson i 2017.

Vi er Danmarks billigste og ikke mindst sjoveste banesportsklasse at deltage i.

Og så har vi både et generelt mesterskab, samt et for Oldboys (+45år), et for Rookies (uanset alder, bare du max har kørt 2 asfaltbaneløb før), samt et for Ladies (giver vist sig selv).

Kørerne kører fedt race ude på banen, og hygger sig bagefter i paddocken, hvor der også bliver givet en hjælpende hånd, hvis en konkurrent har brug for det, eller et godt råd i ny og næ, til de nye kørere i klassen.

11 kørere har indtil videre officielt tilmeldt sig serien, og nummer 12, 13 og 14 er med garanti også klar – de er bare for generte til at udfylde tilmeldingsskemaet endnu, selvom deres nye biler allerede holder, eller er tæt på at holde køreklare hjemme i garagerne 😉 Hvis du ønsker at holde dit bilvalg hemmeligt for offentligheden lidt endnu, er det tilladt at skrive TBA udfor bilmodellen i tilmeldingen.

I øjeblikket er vi ved at ligge sidste hånd på kalenderen som, hvis alle aftaler kommer på plads, bliver den måske bedste kalender i klassens historie – men det skal vi nok melde ud ligeså snart at den er godkendt af DASU.

Går du også med en drøm om at blive en del af Danmarks bedste standardvognsklasse, så tilmeld dig allerede idag. Linket finder du nederst i denne post.

Jamen, er sådan noget motorsport ikke dyrt ?

Det behøver det ikke at være.
I skrivende stund er der køreklare racerbiler til salg til under 30.000 – bl.a. også en bil som har været på podiet 3 gange i denne sæson. Men er du til noget lidt nyere, findes disse også for enhver smag. Bl.a. DM1’eren og DM2’eren fra 2016 kan stadig erhverves, hvis der er nogen der er interesseret i dette. Tjek opslagstavlen på Yokohamacup.dk

Ok, nu har jeg så fået købt bilen – så er det vel dyrt at køre en sæson?

Nej – hvis man kører en fuld sæson på et helt skrabet budget uden nogen former for uheld, kan man gøre det for under 30.000 i startgebyrer, bremseklodser, dæk, olie + andre småting. Dertil kommer transport til og fra banen samt forplejning, som selvfølgelig er afhængig af hvor langt at du bor fra banen. Danmarksmesteren 2015 brugte under 50.000kr + transport/forplejning! Så det kan lade sig gøre, at køre (og vinde) til meget fornuftige priser.

Du må deltage i klassen fra den dag at du fylder 14 år, så hvorfor ikke tage springet ud af gokarten, og hoppe i en rigtig bil med gearskifte og kobling – og måske endda bruge færre penge på en sæson end du bruger idag?

Har du aldrig kørt før, jamen så er der også plads til dig i klassen. Vi har debutanter som er både u18 og +50 år. Så det er aldrig for tidligt eller for sent at starte.

Jamen, jeg kan ikke følge med alle de unge knægte.

Jo du kan! Og hvis du stadig tvivler, så havde vi altså en kører på 70 år, som kørte top 10 tider og placeringer adskillige gange i 2016. Men fylder du 45 år eller er der over i 2017, kan du også deltage i Oldboysmesterskabet. Her bliver kæmpet mindst ligeså intenst, som i kampen om det generelle mesterskab.

Er du pige, er vi sikre på at Ladies Cup vinderen fra 2016 helt sikkert ser frem til noget konkurrence. Så hop i kørerdragten og prøv – og husk, at du stadig kører mod alle drengene, og har mulighed for at slå dem, ligesom vi så Michelle Gatting gøre i DTC eller Christina Nielsen i IMSA. Så det er bare at give den noget gas.

Hvis du tilmelder dig Kørerforeningen Gr. N allerede idag, får du alle nyhederne lidt før alle andre får dem + der altid er nogle nyheder som kun tilgår klassens kørere forud for sæsonstarten i april.

Og husk – har du nogle spørgsmål, så skriv endelig. Så skal vi nok være behjælpelige med at svare på det, hvad enten det drejer sig om køb eller leje af bil, licens, hvordan en weekend foregår eller hvad end det måtte være.

Tilmeldingen foregår via dette link – og vi håber at vores indbakke bliver rødglødende med tilmeldinger nu 😊

Dette opslag kommer også på klassens facebook side senere idag kl. 17.00, så del det gerne derinde, så dine venner også kan se det. 

Facebook siden finder du her:

www.facebook.com/Yokohama1600Challenge

 

Tilmeldingen til Yokohama 1600 Challenge foregår her:

http://www.yokohamacup.dk/koererforeningen/koerertilmelding-yokohama-1600-challenge/

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Yokohama 1600 Challenge klar til 2017 – er du?

Spænding om medaljerne helt indtil målflaget

Der var spænding om medaljerne i Yokohama 1600 Challenge helt indtil målflaget, da den 7. og sidste afdeling blev kørt på Padborg Park.

Inden weekenden var DIF Danmarksmesterskabet så godt som i hænderne på Mads Hedegaard Frederiksen, men stort set alle andre medaljer, kunne der stadig køres om.

Den tætteste kamp om medaljerne skulle stå mellem Brian Johannesen og Steffen Larsen, mens Rasmus Holmegaard Hansen og Michael Scharstein stadig havde en teoretisk mulighed, hvis de 2 foranliggende skulle komme i problemer.

img_6229
Foto: JJ Media
Yokohama 1600 Challenge stod for weekendens største felt på Padborg Park.

I Rookimesterskabet stod kampen mellem Mads Østerbro og Kim Villebæk. Sæsonen igennem har de kørt tæt på hinanden i feltet – og i enkelte tilfælde også fået byttet lidt maling. De havde trukket godt fra Jacob Hansen og Brigitte Klintskov Jerkel på 3. og 4. pladsen.

I Oldboysmesterskabet var det Michael Scharstein, der havde en 2 points føring over Bernth Stott Jørgensen. Jimmy Bob Søgaard Jensen havde en næsten sikker 3. plads, men stadig med muligheder for Brigitte Klintskov Jerkel for at overhale ham.

Ladies Cup var til gengæld afgjort allerede inden denne weekend, men Brigitte Klintskov Jerkel ville få konkurrence, da Julie Schrøder fik sin debut asfaltbanesporten.

img_7046
Foto: JJ Media
Erik Hannesbos debut i klassen blev ikke gjort for nemt af det omskiftelige vejr – men han har mod på mere i 2017.

26 kørere var oprindelig tilmeldt weekenden, men diverse tekniske problemer med bilerne, betød at 23 køreklar til weekenden.

Da 3 af kørerne også skulle deltage i weekendens DEC løb, var der 23 på banen i lørdagens træning.

På en regnvåd men optørende bane var det langt fra nogen nem start på weekenden. Nogle kørere var kørt ud på regndæk, mens andre kørte på tørvejrsdæk. Brian Johannesen var den hurtigste mand af alle på regndæk, mens Mads Hedegaard Frederiksen og Kim Villebæk kom på de efterfølgende pladser.

De svære banebetingelser gav også et par snurreture, men heldigvis ikke andet end en lidt knækket selvtillid og måske en tur forbi vaskepladsen.

img_6400
Foto: JJ Media
Julie Schrøder skulle lige finde sig til rette på asfalten samt i sin nye bil. Men hun gav den virkelig gas og var heller ikke bange for at overhale drengene, når muligheden bød sig.

Til lørdagens kvalifikation var banen tørret helt op, og alle havde derfor monteret tørvejrsdækkene. Steffen Larsen satte hurtig den bedste tid af hele feltet, så allerede halvvejs i kvalifikationen kørte han i pit og lod konkurrenterne bruge dæk og benzin på at forsøge at indhente ham.

Længe så det ud til at han skulle have held med sin taktik, men på allersidste omgang lykkedes det Brian Johannesen at slå Larsens tid med blot 0,007 sekund! Morten Christensen sikrede sig 3. startposition foran Mads Hedegaard Frederiksen.

img_6362
Foto: JJ Media
Søren Helsinghoff Lauridsen har tidligere sluttet 3’er i Oldboysmesterskabet. Denne weekend var han tilbage i klassen og snuppede en enkelt heatstart.

Søndag middag var feltet nu endelig fuldtalligt – eller det vil sige minus Brian Jakobsen. Han havde nemlig deltaget i 4 timers løbet lørdag eftermiddag, og her havde hans motor i Toyota Corolla’en sagt farvel med mindre end 30 minutter tilbage af løbet. Så han måtte i stedet blot være tilskuer resten af weekenden.

Brian Johannesen tog starten, men var hårdt presset af Steffen Larsen gennem hele løbet. De 2 kørere trak hurtigt fra forfølgerne og leverede en fantastisk duel, hvor der blev kørt helt ud til asfaltkanten – og nogle gange lidt ud i græsset og gruset. Larsen var ellers gået i front, men en lille selvforskyldt tur ud i botanikken sendte ham ned bag Mads Hedegaard Frederiksen, hvorved den duel var afgjort.

Efter 14 omgange kunne Brian Johannesen krydse målstregen som første mand, efterfulgt af Mads Hedegaard Frederiksen og Steffen Larsen.

img_6535
Foto: JJ Media
Kim Villebæk (12) i røg og damp – her ses han i duel med Jimmy Bob Søgaard Jensen (29) og Jens Jensen (86).

Jimmy Bob Søgaard Jensen var uheldig at udgå med 5 omgange igen, da teknikken strejkede på hans Peugeot 106 Rallye, men det foregik helt udramatisk, da han blot kørte ind til siden og parkerede bilen. Han kom desværre ikke til start i heat 2, men måtte i stedet stå og bide negle omkring sin 3. plads i Oldboysmesterskabet.

Anderledes dramatisk var det da Morten Christensen måtte stoppe 3 omgange før mål. Motorophænget var knækket på hans Peugeot 208 og havde så prikket hul i køleren. Men inden han opdagede det, lavede han en pirouette og holdt med en ordentlig røg og dampsky fra bilen. Andre kørere var på vej til at skride ud i hans væske, men heldigvis skete der ikke noget yderligere.

I Oldboysmesterskabet vandt Michael Scharstein og trak derfor lidt væk fra Bernth Stott Jørgensen, der sluttede 2’er foran Brigitte Klintskov Jerkel, som tog den sidste pokal.

Rookiemesterskabet blev afgjort da Mads Østerbro tog sejren, mens Brigitte Klintskov Jerkel tog 2. pladsen foran Kim Villebæk, der var så uheldig at få hul på køleren efter kontakt med en konkurrent. Det i sig selv var nok til at Østerbro tog titlen – men ydermere kom Villebæk heller ikke til start i heat 2, da toppakningen på motoren havde taget skade på grund af den manglende køling. Teamet nåede ellers fået den skiftet, men fik desværre alligevel ikke liv i motoren inden heat 2.

img_7280
Foto: JJ Media
Michael Blom havde lånt stenhuggerbilen og var for første gang ude at prøve en turbobil, hvilket hurtigt resulterede i konkurrencedygtige tider.

Brigitte Klintskov Jerkel vandt duellen i Ladies Cup foran Julie Schrøder, hvor begge kørere havde et forholdsvist stille løb – dog med en lille snurretur til Schrøder.

Til heat 2 holdt Bernth Stott Jørgensen på Pole Position med Mads Østerbro ved siden af sig. Der kom dog en ekstra spiller på banen, da regnbyger drev forbi banen og gjorde den fugtig lige inden starten på heatet. Derfor var der kun enkelte af kørerne der var på regndæk, og det skulle få afgørende betydning for løbet.

Det blev Rasmus Holmegaard Hansen, der skød frem fra 3. startposition og førte feltet an allerede i første sving. Netop Rasmus var en af de få på regndæk. Steffen Larsen var en af de andre, og da den første omgang var slut, lå disse 2 kørere som nummer 1 og 2.

Få omgange inde i løbet måtte Safety Car’en på banen, da Jacob Hansen var røget af banen og holdt i en sandkasse, som han skulle bjerges fra. Da starten gik igen, var Steffen Larsen ikke sen til at udnytte situationen og dykkede forbi Rasmus Holmegaard Hansen. Samtidig lå Mads Hedegaard Frederiksen og Brian Johannesen i duel om 3. pladsen. Flere gange blev pladserne byttet, og det skabte ekstra spænding omkring medaljerne i DIF Danmarksmesterskabet.

img_7150
Foto: JJ Media
Andreas Albers var ude og lufte den sorte Peugeot 106 GTI som han også deltog med sidste år i klassen. I år er det dog blot blevet til denne ene start.

Senere i løbet måtte Safety Car’en på banen igen, da klassens 2 piger, Brigitte Klintskov Jerkel og Julie Schrøder havde lavet et flot synkront spin. Jerkel spandt først, og i et forsøg – som for øvrigt lykkedes – på at undgå Jerkel, endte Schrøder desværre i sandkassen. En træls afslutning på weekenden for hende, hvor hun ellers havde vist rigtig god fart, når man tager højde for at det var hendes allerførste weekend i asfaltbanesport, og første gang at hun sad i Citroen C4 Coupe raceren.

Men løbet blev givet frit igen, og så fortsatte kampen – ikke mindst i front af feltet.

Efter adskillige positionsskidt, endte løbet med at Steffen Larsen vandt sæsonens sidste løb foran Mads Hedegaard Frederiksen og Rasmus Holmegaard Hansen.

I Rookiemesterskabet tog Mads Østerbro weekendens 2. sejr foran Brigitte Klintskov Jerkel.

I Oldboysmesterskabet vandt Michael Scharstein sæsonens 7. sejr foran Bernth Stott Jørgensen og Brigitte Klintskov Jerkel.

Efter alle pointene i alle mesterskaberne blev talt sammen, kunne de 4 mestre kåres.

img_7440
Foto: JJ Media
Mads Hedegaard Frederiksen vandt Yokohama 1600 Challenge DIF Danmarksmesterskabet foran Steffen Larsen og Brian Johannesen.

img_7455
Foto: JJ Media
Michael Scharstein vandt Oldboysmesterskabet foran Bernth Stott Jørgensen og Jimmy Bob Søgaard Jensen.

img_7482
Foto: JJ Media
Mads Østerbro kørte Rookietitlen hjem foran Kim Villebæk og Jacob Hansen.

img_7528
Foto: JJ Media
Brigitte Klintskov Jerkel vandt Ladies Cup foran Julie Schrøder.

Nu kører Yokohama 1600 Challenge bilerne i garagen og klodser bilerne op indtil april måned, hvor vi endnu engang er klar til en forrygende sæson. Vi har allerede hørt om flere byggeprojekter hjemme i garagerne, så det bliver spændende at se en masse af de gamle biler tilbage på banen, og forhåbentligt også nogle helt nye biler – ikke blot nybyggede men også helt nye modeller i klassen.

Yokohama 1600 Challenge og Kørerforeningen Gr. N vil gerne sende en stor tak til klassens samarbejdspartnere samt banerne – og ikke mindst alle officials og andre hjælpere rundt på banerne. Uden jer og jeres samarbejdsvilje og gåpåmod ville det ikke være muligt at køre racerløbene. For i sne og slud (som vi så til Åbningsløbet i år), flagposterne skal ud! Og mange tak for det.

Og selvfølgelig en kæmpe tak til alle kørerne – uden jer, ville vi ikke kunne levere store, flotte felter, og fedt racerløb til alle tilskuerne på banen samt tv seerne.

img_7104
Foto: JJ Media
Mads Hedegaard Frederiksen – Yokohama 1600 Challenge DIF Danmarksmester 2016.

img_6295
Foto: JJ Media
Michael Scharstein – Vinder af Oldboysmesterskabet 2016.

img_6718
Foto: JJ Media
Mads Østerbro – Vinder af Rookiemesterskabet 2016.

img_6365
Foto: JJ Media
Brigitte Klintskov Jerkel – Vinder af Ladies Cup 2016.

Vi ses i 2017 til endnu mere godt ræs i Danmarks bedste standardvognsklasse – Yokohama 1600 Challenge.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Spænding om medaljerne helt indtil målflaget