Hektisk efterårssæson starter nu for Yokohama 1600 Challenge – opdateret tidsplan

Denne weekend starter den hektiske efterårssæson for Yokohama 1600 Challenge. Det sker i forbindelse med det traditionsrige Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen.

Efter at de første 4 afdelinger blev kørt henover 3 måneder, skal de sidste 4 afdelinger køres på blot 7 uger.

Den 5. afdeling af dette års mesterskab har 28 tilmeldte biler i skrivende stund, og er derved blandt de allerstørste startfelter denne weekend, og det største felt af Yokohama 1600 Challenge biler i 2 år.

Tue Lassen fører DIF Danmarksmesterskabet foran Brian Johannesen og Jesper Gregersen. Men Morten Christensen, Mike Hansen og Kim Villebæk ligger heller ikke mange point bagved.


Foto: JJ Media
Tue Lassen (44) har nu ført DIF Danmarksmesterskabet an de seneste par weekender, og går efter at forsvare denne føring. Jimmy Bob Søgaard Jensen (29) går efter at avancere i Oldboysmesterskabet, hvor 2. pladsen ikke er mange point foran.

Mathias Valentin fører Rookiemesterskabet an foran Lukas Staub, mens Jørn Støvring også hænger godt på, og er klar til at slå til, hvis Valentin eller Staub fejler.

I Oldboysmesterskabet har Michael Scharstein stadig en komfortabel føring på hele 26 point til Jørn Støvring på andenpladsen, tæt forfulgt af Mark Backhausen, Jimmy Bob Søgaard Jensen og Leif Juhl. Denne weekend har vi dog også Brigitte Klintskov Jerkel, August Christian Hansen og Lars Christensen på banen, så med hele 8 kørere til at kæmpe om oldboys pointene, kan vi godt forvente tæt kørsel om pokalerne.

Når vi kigger på succesballasten, får vi hele 6 kørere med fulde ballastkasser. Jesper Gregersen, Mikkel Gregersen og Steffen Larsen skal alle have 80kg med, da de ryddede podiepladserne ved foregående løbsweekend på Lausitzring. Kim Villebæk og Mathias Valentin skal have 20kg med, mens Mike Hansen og Brian Johannesen skal have 10kg med hver.


Foto: JJ Media
Michael Scharstein fører stadig Oldboysmesterskabet, på trods af at han ikke var med i Tyskland på Lausitzring for en måned siden.

Jørn Vestergaard, Kenneth Jerkel og Kenneth Germann Thomsen vender alle 3 tilbage til klassen, men da de ikke har deltaget i klassen tidligere i år, skal de også have 80kg med hver ifølge reglementet.

En helt ny kører på asfaltbanerne er Sebastian Hove. Den 16 årige racerkører fra Hedehusene får sin debut i en Peugeot 106 GTI, som teamet selv har været i gang med at opbygge og klargøre over de sidste par år. Han skal også kæmpe med om pointene i Rookiemesterskabet, så det bliver spændende at følge ham denne weekend, og om han allerede kan score de første point i sin debut.

Der er mulighed for at der bliver sat hele to rekorder denne weekend. Steffen Larsen har mulighed for at tage sin podieplacering nummer 50 i Yokohama 1600 Challenge, siden klassen startede i År 2000. Det kræver dog at han overvinder de 80kg succesballast og kommer på podiet i begge løb.

Netop podiet omhandler også den anden rekord. Der har indtil videre været 98 forskellige kørere på podiet i Yokohama 1600 Challenge gennem årene, og med kørere som Kim Villebæk og Mads Østerbro, der har været tæt på podiet flere gange, så peger pilen måske på dem i denne weekend. Der er allerede 13 af de nuværende kørere i klassen, som har været på podiet, hvilket beviser hvor tæt at mesterskabet er.


Foto: JJ Media
Mathias Valentin fører med 10 point i Rookiemesterskabet, men et udgået løb kan hurtigt blive dyrt for ham.

Som altid køres der med en lettere alternativ tidsplan ved Grand Prix Danmark, hvor træningen køres allerede fredag, inden at kvalifikation og løb køres lørdag og søndag. Vi håber at se en masse tilskuere ude på lægterne, men ellers er der også mulighed for at følge løbet søndag eftermiddag, direkte på TV2 Sport.

Tidsplanen er som følger (med ret til ændringer forbeholdes):

Fredag
Træning 16.15-16.35

Lørdag
Kvalifikation 11.40-12.00
Løb 1 16.45-17.05

Søndag
Løb 2 12.55-13.15

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Hektisk efterårssæson starter nu for Yokohama 1600 Challenge – opdateret tidsplan

Tysklandstur med japanere i front

Tyskerne fik set, at man ikke behøver store buldrende V8 motorer, for at levere et godt racerløb.

Det var de 15 Yokohama 1600 Challenge biler, der havde taget turen til Lausitzring, et rigtig godt eksempel på.

15 biler er lidt mindre end de sædvanlige 21+ biler, som klassen har haft som gennemsnit ved hvert eneste løb siden år 2000. Men der var selvfølgelig også lidt længere at køre for alle deltagerne, end når de drager til de 3 danske baner.

I toppen af DIF Danmarksmesterskabet lå Tue Lassen i føring, foran Brian Johannesen, Morten Christensen, Mike Hansen og Mads Østerbro. Østerbro var dog ikke til start denne weekend.


Foto: JJ Media
Imponerende baneanlæg på Lausitzring, der både har en oval og en normal banevariant. Yokohama 1600 Challenge kørte på en kombination af begge.

I Rookiemesterskabet var alle deltagerne taget af sted, og med Mathias Valentin i føring foran Lukas Staub og Jørn Støvring, var der lagt op til stor kamp mellem de 3.

I Oldboysmesterskabet var både mesterskabsførende Michael Scharstein og 2’er Mark Backhausen ikke til start, og dermed var det en gylden mulighed for Jimmy Bob Søgaard Jensen og Jørn Støvring til at rykke tættere på de foranliggende.

Fredag middag var bilerne på banen til første træning, og Mathias Valentin gav hurtigt baghjul til alle de andre. Den erfarende Steffen Larsen var dog ikke langt bagved, og med hans kendskab til banen, kørte han sig ind som den næsthurtigste mand. Herefter fulgte brødrene Mikkel og Jesper Gregersen i hver deres gule Honda.


Foto: JJ Media
Årets duel i Rookiemesterskabet – Jørn Støvring (106) mod Lukas Staub (11) mod Mathias Valentin (5).

Mens de til tider store tidsafstanden mellem bilerne gav visse kørere panderynker forud for kvalifikationen lørdag eftermiddag. Derfor blev der hos visse hold skruet febrilsk i bilerne, for at finde en bedre omsætning.

Det var dog stadig Mathias Valentin, der havde den bedste opsætning på bilen, men kun med 0,043 foran Jesper Gregersen og yderligere 0,036 sekund foran Steffen Larsen! Top 3 indenfor 0,079 sekund på den 4255 meter lange bane – det er altså ikke mange centimeters forskel.

Herefter kom der endnu en klump på 5 biler, som lå indenfor 0,8 sekund. Så kom ikke her og sig at Yokohama 1600 Challenge ikke er tæt.


Foto: JJ Media
Morten Christensen manglede fart denne weekend, hvilket nok godt kan tilskrives de 80kg succesballast i bilen.

Der var dog ikke meget tid til hvile hos mekanikerne, da bilerne allerede skulle være klar til løb 1 blot 2 timer efter kvalifikationen.

Især mekanikerne hos to hold fik travlt. Mikkel Gregersen havde været så uheldig at ødelægge motoren allerede på 2. omgang i kvalifikationen, og den lukkede noget olie ud på banen, som Søren Lyck var uheldig at ramme, og ryge baglæns i autoværnet. Derfor stod den på motorskifte hos Gregersen, mens Lyck og medhjælpere gik i gang med at få kaffebilen sporet igen.


Foto: JJ Media
Brian Johannesen havde en stor flot supportere med i Tyskland, og de var naturligt glade for at han hentede ind på førstepladsen i mesterskabet.

Faktisk havde 2x Gregersen så travlt med at få skiftet motor, at Jesper kom for sent ud til løbet. Og i stedet for en P2 startplads, måtte han starte fra pitten. Ikke mange minutter efter at han holdt ved det røde lys, kunne brormand også trille ind bag ham. Et motorskifte på blot 1½ time, var et flot stykke arbejde fra teamet.


Foto: JJ Media
Jimmy Bob Søgaard Jensen fik desværre kun et halvt fredagsløb, inden motoren gav op.

Da starten gik, fik Steffen Larsen en rigtig god start, og lå etter allerede ud af første sving, dog med Valentin lige i hælene. Bag dem var der en stor kamp mellem Tue Lassen, Kim Villebæk, Mike Hansen, Rasmus Holmegaard og Brian Johannesen, som varede det meste af løbet. Der blev kørt rigtig tæt, men fair ræs.


Foto: JJ Media
Jacob Hansen gav den rigeligt med gas – faktisk så meget at hans speederkabel sprang i løb 1! Det blev dog skiftet til lørdagens kval og løb.

Der gik dog ikke mange omgange inden at de 5 fik 2 gule Honda’er i bakspejlet, og kort tid efter, var det blot bagkofangerne af dem, som de kunne ”nyde” synet af. Både Jesper og Mikkel var flyvende, og var midtvejs i det 30 minutters lange løb allerede oppe på 3. og 4. pladsen. Med godt 10 minutter tilbage af løbet måtte der Safety Car på banen. Mathias Valentin var desværre gået i stå ude på banen, og måtte trækkes væk fra det sted som han holdte. Det gjorde at Steffen Lasen fra en ellers forholdsvis komfortabel føring pludselig fik 2x Gregersen helt op bag sig.

Larsen kunne dog forsvare føringen, da løbet blev givet frit igen, og kunne herefter køre sejren hjem foran Jesper og Mikkel Gregersen, med mindre end et halvt sekund ned til Mikkel. Herefter kom Kim Villebæk ind som 4’er efter en ligeså intens duel med Brian Johannesen, mens Mike Hansen og Tue Lassen også havde haft en duel gennem flere omgange.


Foto: JJ Media
De to Honda’er i formation – Jesper Gregersen (6) foran Mikkel Gregersen (23).

Lukas Staub vandt sæsonens første sejr i Rookiemesterskabet foran Jørn Støvring, mens det blev til 0 point til Valentin.

Det blev dog til maksimum point for Støvring i Oldboysmesterskabet, hvor Jimmy Bob Søgaard Jensen desværre måtte udgå med motorproblemer. Og modsat Gregersen, kunne han ikke nå at få bilen gjort klar til lørdagens anden kvalifikation og løb. Dermed har Støvring taget en sejr i både Rookie- og Oldboysmesterskabet i denne sæson. Kan han nå ”The Triple” inden sæsonafslutningen? Det må tiden vise.


Foto: JJ Media
Kim Villebæk (12) duellerede med Mike Hansen (98), Rasmus Holmegaard Hansen (124) og Brian Johannesen (66) gennem en stor del af løb 1.

Lørdag formiddag var der utraditionelt for Yokohama 1600 Challenge endnu en kvalifikation. Her blev det til en ren gul førsterække, da Mikkel Gregersen tog Pole Position foran Jesper Gregersen, med Steffen Larsen og Mathias Valentin lurende lige bagved.


Foto: JJ Media
Søren Lyck var uheldig at glide på oliesporet i kvalifikationen.

Det blev dog til en rigtig dårlig start for brødrene, der faldt lang tilbage i feltet på første omgang. I stedet var det Steffen Larsen som førte løbet an foran Mathias Valentin med Mikkel og Jesper som 3’er og 4’er.

De to brødre fik sig dog hurtigt arbejdet forbi Valentin og få omgange inde i løbet, snuppede Mikkel føringen fra Steffen Larsen, inden at Jesper også kørte forbi Steffen 4 omgange før mål.


Foto: JJ Media
Rasmus Holmegaard Hansen var ikke helt tilfreds med farten denne weekend. Mon han kan gøre noget stort til Grand Prix Danmark i stedet?

Dermed var det de 3 samme kørere på podiet i lørdagens løb, men blot med Mikkel Gregersen som vinder, Jesper igen som 2’er, mens Steffen Larsen var rykket ned på 3. pladsen.

Efter fredagens uheldige løb, kunne Mathias Valentin køre sejren hjem i Rookiemesterskabet foran Lukas Staub og Jørn Støvring, mens Støvring endnu engang kunne tage maksimum point i Oldboysmesterskabet.


Foto: JJ Media
Målflaget i løb 1 – Steffen Larsen (2) foran Jesper Gregersen (6), Mikkel Gregersen (23), samt Lukas Staub og Jørn Støvring.

I det generelle DIF Danmarksmester slog Brian Johannesen mesterskabsførende Tue Lassen i begge løb, men hentede alligevel ikke nok point til at fravriste førstepladsen fra Lassen. Jesper Gregersen kom med den pointrige weekend op på 3. pladsen, mens Morten Christensen satte en del point til, med to løb, hvor de 80kg succesballast virkelig satte ham tilbage. Mike Hansen holder fast i top 5, mens Kim Villebæk blot er få point bag Hansen.


Foto: JJ Media
Steffen Larsen – ikke meget Yokohama 1600 Challenge rust at banke af for DM2’eren fra 2016.

Mathias Valentin fører stadig an i Rookiemesterskabet, dog med reduceret føring i forhold til tidligere i weekenden. Lukas Staub er fortsat 2’er mens Jørn Støvring ligger 3’er.

I Oldboysmesterskabet er Michael Scharstein fortsat i føring, mens Jørn Støvring nu er hoppet på som toer mens Mark Backhausen, Jimmy Bob Søgaard Jensen og Leif Juhl alle ligger indenfor få point.


Foto: JJ Media
Tue Lassen – fører mesterskabet inden Grand Prix Danmark – hvor han kommer til helt uden succesballast. Succesgaranti?

Næste gang at Yokohama 1600 Challenge skal på banen, bliver til det traditionsrige Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen, som skal køres den 18.-20. august.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Tysklandstur med japanere i front

Yokohama 1600 Challenge drager til Tyskland

Yokohama 1600 Challenge finder passene frem og drager til Tyskland den 14.-15. juli.

Den 4. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet skal køres på den tyske Lausitzring, der ligger lige ved motorvejen mellem Berlin og Dresden.

16 biler tager i skrivende stund af sted til den store tyske racerbane, hvor ovalen med optil 10 graders hældning også indgår i baneforløbet, der skal bruges den weekend.

Efter de første 3 afdelinger har Tue Lassen lagt sig i front af det generelle mesterskab, men indtil videre er han ikke tilmeldt løbet.

Men det er både nummer 2, 3 og 4 i mesterskabet – Brian Johannesen, Morten Christensen og Mike Hansen. De vil helt sikkert forsøge at snuppe føringen i mesterskabet.


Foto: JJ Media
Morten Christensen er aktuel 3’er i mesterskabet, med gode muligheder for at komme længere frem i denne weekend.

I Oldboysmesterskabet står døren også vidt åben, for overtagelse af mesterskabsføringen, da den førende heller ikke stiller til start – hvis det ikke lige havde været fordi at Michael Scharstein har så stort forspring, at han alligevel ikke kan hentes i denne weekend. Mark Backhausen på 2. pladsen er heller ikke til start, så det er en gylden mulighed for Jimmy Bob Søgaard Jensen på 3. pladsen til henholdsvis at hente ind på Scharstein og distancere Backhausen.

Rookiemesterskabet er derimod fuldt besat, hvor mesterskabsførende Mathias Valentin har et pænt forspring til Jørn Støvring og Lukas Staub, som til gengæld ligger a point.


Foto: JJ Media
De gule Honda’er med Mikkel og Jesper Gregersen (billedet) har lidt døje med at få bremserne til at holde i 15 minutter plus en omgang på de danske baner. Er de lange langsider på Lausitzring nok til at holde bremserne kølede eller skal de køre spareprogram gennem løbet?

3 nye kørere er på asfalten denne weekend – men så nye er de nu heller ikke. De er faktisk meget kendte ansigter i Yokohama 1600 Challenge.

Steffen Larsen vender tilbage til Yokohama 1600 Challenge i den Suzuki Swift Sport som han blev 2’er i mesterskabet med sidste år. Han har indtil nu deltaget i den hollandske Peugeot 206 GTI Cup, hvor han i skrivende stund er mesterskabsførende.

Jesper Bendsen vender tilbage til klassen efter et par års fravær. Efter at have kørt langdistanceløb, har han fået smag på sprintløbene igen. Han stiller til start i en Peugeot 106.

Rudi Larsen er tilbage med sin hvide Fiat 500 Abarth. Selvom konkurrenterne har fået lidt af et forspring i Oldboysmesterskabet, går han efter at få kørt så mange pokaler hjem som muligt i efterårssæsonen – og så kan det jo være at der er en mesterskabspokal i sigte sidst på året. Der er i hvert fald masser af fart i den lille Fiat.


Foto: JJ Media
Brian Johannesen har første pladsen indenfor rækkevidde – tager han føringen tilbage denne weekend?

Når vi kigger på succesballasten skal Morten Christensen have 80kg med, Jesper Gregersen 50kg, Brian Johannesen og Kim Villebæk 20kg hver, mens Mathias Valentin kan nøjes med 10kg. Hvis Tue Lassen og Mads Østerbro dukker op, skal de have henholdsvis 80 og 10kg med.

Det specielle til dette løb, er at der køres fredag og lørdag. Der bliver masser af køretid for kørerne, med 2 løb af hele 30 minutters varighed. Derudover skal der køres 2 kvalifikationer. Så det er en lidt anderledes tidsplan denne weekend.

Tidsplanen for weekenden lyder som følger (ret til ændringer forbeholdes):

Fredag
Træning 11.25-11.45
Kvalifikation 1 13.15-13.35
Løb 1 15.25-15.55

Lørdag
Kvalifikation 2 09.25-09.45
Løb 2 11.25-11.55

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Yokohama 1600 Challenge drager til Tyskland

Dramatik i bakkerne

Der var masser af dramatik i bakkerne, da Yokohama 1600 Challenge kørte den 3. afdeling på Ring Djursland.

Resultaterne ved de to første løbsweekender gjorde, at der ikke var langt imellem konkurrenterne i toppen af mesterskabet, hvilket altid gør kampene mere intense.

Brian Johannesen lå i front af DIF Danmarksmesterskabet, med Tue Lassen og Mikkel Gregersen som de nærmeste forfølgere. Der var dog blot 25 point imellem top 10 i mesterskabet, så bare et dårligt eller godt resultat for en kører, ville kunne vende op og ned på meget.


Foto: JJ Media
Mads Østerbro (17) og Kim Villebæk (12) fortsatte sidste års duel fra Rookiemesterskabet i denne weekends løb 2. Her sammen med Jørn Støvring (106).

Michael Scharstein indtog førstepladsen i Oldboysmesterskabet, foran Mark Backhausen, der ikke var til start denne weekend, samt Leif Juhl og Jimmy Bob Søgaard Jensen.

Mathias Valentin havde en lille føring i Rookiemesterskabet, ned til Lukas Staub og Jørn Støvring på de efterfølgende pladser.

Træningen lørdag morgen var for de morgenfriske – klokken 8.00 skulle de 21 startende denne weekend en tur på banen, og langt de fleste holdt sig dog også på banen. Morten Christensen havde en lille svipser for enden af Trapperne, så han måtte efterlade sin Peugeot 208 i sandfanget, indtil der kom en gummiged og slæbte ham ud af det dybe sand. Jørn Støvring var også lige ude at smage lidt på sandet ved udgangen til publikumslangsiden, men det var dog ikke mere, end han selv kunne komme tilbage på banen igen.


Foto: JJ Media
Tre på stribe – Mike Hansen (98), Lukas Staub (11) og Jan Vestergaard (33).

Den hurtigste mand i træningen var Tue Lassen, mens Mikkel Gregersen og Henrik Larsen kom på de efterfølgende pladser.

Blot 80 minutter senere skulle kørerne på banen igen. 20 minutters kvalifikation skulle afgøre startplaceringerne til heat 1.

Her var det Jesper Gregersen som var hurtigst af alle, og tog sæsonens 3. Pole Position ud af 3 mulige. Tue Lassen var den næsthurtigste mand, efterfulgt af Henrik Larsen, inden at Jespers lillebror, Mikkel, kom på 4. pladsen. Mesterskabsførende Brian Johannesen skulle blot starte 11’er, efter at han slet ikke kunne finde farten. Og derved kunne de andre mesterskabskandidater pludselig lugte blod…

Om det var denne blodrus der gjorde det, kan vi ikke afgøre med sikkerhed, men der var i hvert fald masser af tænding på, da heat 1 blev startet søndag formiddag.


Foto: JJ Media
Starten på heat 1.

Jesper Gregersen og Tue Lassen kæmpede side om side gennem flere sving på første omgang, men de 2 havde så travlt med hinanden, at både Henrik Larsen og Morten Christensen fik mulighed for at slippe forbi.

Mikkel Gregersen havde en frygtelig start fra 4. position, og var på et tidspunkt helt nede at vende omkring 10. pladsen, inden at han fik sig kæmpet op gennem feltet igen. Han måtte dog udgå med defekt toppakning senere i løbet, hvilken teamet ikke kunne nå at få skiftet til løb 2 søndag eftermiddag.

Henrik Larsen havde de første omgange fået slået et pænt hul til Morten Christensen, men den sidstnævnte fik godt med fart på i anden halvdel af løbet, og kom herefter forbi Larsen, og kunne snuppe en fynsk dobbeltsejr, foran midtjyden Tue Lassen.


Foto: JJ Media
Lars Christensen (55), Lukas Staub (11) og Brigitte Klintskov Jerkel (4) duellere gennem en stor del af heat 1.

I Oldboysmesterskabet kørte Michael Scharstein sæsonens 5. sejr i hus, mens Jimmy Bob Søgaard Jensen slog Leif Juhl i kampen om 2. pladsen. Brigitte Klintskov Jerkel, Lars Christensen og Jørn Støvring kom på de efterfølgende pladser.

Mathias Valentin kørte en komfortabel sejr i hus i Rookiemesterskabet, med Lukas Staub på 2. pladsen foran Jørn Støvring.


Foto: JJ Media
2 franske bulldogs, nå nej, 2 franske Peugeot 207’ere letter ben – Michael Scharstein (58) og Rasmus Holmegaard Hansen (124) i duel.

Til heat 2 blev top 8 som sædvanligt vendt rundt, hvilket betød at Brian Johannesen holdt på Pole Position foran Jesper Gregersen og Mike Hansen.

Starten forløb nogenlunde smertefrit, men hen imod afslutningen af første omgang, var der igen lidt dækrøg over Ring Djursland. Mathias Valentin lå på 3. pladsen, men låste hjulene for enden af langsiden, og havde problemer med at få bilen stoppet inden sandkassen. Lige bag ham lå Tue Lassen, der forsøgte at undvige Valentin, men lige nøjagtig fik snittet ham, så Lassens forkofanger blev splintret i tusind stykker – men ikke noget at nogen af de 2 kørere kunne have gjort anderledes. Derfor var det en lettere amputeret Peugeot 207 som Lassen kørte rundt med resten af heatet.

Ned igennem feltet blev der leveret masser af godt ræs. Michael Scharstein og Rasmus Holmegaard Hansen lå flere gange side om side gennem svingene, og skiftede positioner adskillige gange – ligesom de for øvrigt også havde gjort i heat 1.


Foto: JJ Media
Mathias Valentin (5) har godt styr på Rookiemesterskabet indtil videre, og prøver også at gøre det godt i det generelle mesterskab. Her ses han i kamp med Mikkel Gregersen (23).

Jesper Gregersen gjorde kort proces på Brian Johannesen, og opbyggede herefter en stor margin til de efterfølgende biler. Johannesen kom hurtigt i kamp med både Morten Christensen og Tue Lassen, og de 3 lå kofanger mod kofanger gennem flere omgange. Til sidst lykkedes det Lassen at finde et hul og omgangen efter fulgte Christensen også efter. Så podiet i heat 2 lød Gregersen, Lassen og Christensen.

I Oldboysmesterskabet gjorde Michael Scharstein rent bord – 6 sejre ud af 6 mulige. Jimmy Bob Søgaard Jensen snuppede 2. pladsen, mens Brigitte Klintskov Jerkel kørte en flot pokal hjem, foran Jørn Støvring på 4. pladsen.


Foto: JJ Media
Morten Christensen (111) kunne ikke hentes af nogen i heat 1 – heller ikke af Michael Scharstein (58) i baggrunden.

Mathias Valentin fik kæmpet sig tilbage gennem feltet, og snuppede sejren i Rookiemesterskabet foran Jørn Støvring. Lukas Staub havde desværre fået monteret et dæk, der ikke var blevet registreret til klassens tekniske kontrollanter, og det kostede en udelukkelse fra heatet. Men på baggrund af dækreglementet med max 14 tørvejrsdæk per sæson, skal alle de dæk at man ønsker at bruge i weekenden, være meldt til kontrollanterne inden kvalifikationen starter. Ærgerligt for Staub, men regler er regler – og han er da heller ikke første kører i historien, som det er overgået.

Med weekendens resultater, var det store skiftedag i toppen af mesterskabet. Tue Lassen fører nu mesterskabet, foran Brian Johannesen og Morten Christensen. Mike Hansen, Mads Østerbro, Jesper Gregersen og Kim Villebæk kommer på de efterfølgende pladser.


Foto: JJ Media
Jesper Gregersen kørte den gule Honda CRX til sejr i heat 2.

Oldboysmesterskabet var der dog ikke helt så meget skiftedag i – Michael Scharstein udbyggede føringen til hele 28 point foran Mark Backhausen, Jimmy Bob Søgaard Jensen og Leif Juhl. Dermed har Scharstein mere end 1 weekends pointforspring til forfølgerne – men der kan altid ske meget i motorsport, så tingene pludselig skifter igen.


Foto: JJ Media
Johannesen-toget i heat 2 – Brian Johannesen (66) foran Tue Lassen (44) og Morten Christensen (111)

Mathias Valentin udbyggede også føringen i Rookiemesterskabet, mens Jørn Støvring nu har præcis det samme pointantal som Lukas Staub – dog med Støvring som den bedst placerede grundet dennes sejr i Rookiemesterskabet ved DM2.

Om fire og en halv uger kører Yokohama 1600 Challenge bilerne på banen igen. Til den tid skal kørerne dog have pas med i baglommen, da løbet foregår på tyske Lausitzring mellem Berlin og Dresden. Det bliver en helt ny udfordring for alle kørere på nær en – en kører der har meldt hans tilbagekomst, nemlig den tidligere mester, Steffen Larsen.


Foto: JJ Media
Udsigten for alle Tue Lassens konkurrenter i DIF Danmarksmesterskabet efter den 3. afdeling.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Dramatik i bakkerne

Yokohama 1600 Challenge sætter i gear igen – ny tidsplan

Efter godt en måneds pause, er Yokohama 1600 Challenge nu klar til at sætte i gear igen.

Den 3. afdeling af dette års DIF Danmarksmesterskab køres på Ring Djursland, nær Tirstrup.

22 sultne racerkørere er klar til at give den gas igen, efter at sæsonens to første løb lå med blot en uges mellemrum.

Det generelle mesterskab føres aktuelt an af Brian Johannesen, foran Tue Lassen og Mikkel Gregersen. De resterende kørere i top-10 er Mike Hansen, Mads Østerbro, Morten Christensen, Mathias Valentin, Henrik Larsen, Michael Scharstein og Kim Villebæk. Disse 10 kørere ligger alle sammen indenfor 25 point af den førende i mesterskabet – altså et løbssejr.


Foto: JJ Media
Leif Juhl ligger aktuelt 3’er i Oldboysmesterskabet, og satser kraftigt på at få sæsonens 3. og 4. pokaler med hjem denne weekend.

Mathias Valentin ligger i front af Rookiemesterskabet foran Lukas Staub og Jørn Støvring, mens Michael Scharstein fører Oldboysmesterskabet an foran Mark Backhausen, Leif Juhl og Jimmy Bob Søgaard Jensen.

Lige nøjagtig Oldboysmesterskabet kan vi godt forvente nogle forskydninger i denne weekend, da Backhausen ikke stiller til start denne weekend grundet en familiefødselsdag, og selvom vi forsøgte at overtale ham til at komme alligevel, trak familien lidt mere end racet – i hvert fald denne weekend.

Løbsweekenden kommer til at blive en kort lørdag med 2 tidlige kørsler på banen, mens begge løb skal køres søndag. 


Foto: JJ Media
Jan Vestergaard kørte sin bedste placering i Yokohama 1600 Challenge hjem på Ring Djursland sidste år. Kan han forbedre sig yderligere denne weekend?

Tidsplanen for weekenden lyder som følger (ret til ændringer forbeholdes):

Lørdag
Træning 08.00
Kvalifikation 09.40

Søndag
Løb 1 9.25

Løb 2 13.50

Udover Yokohama 1600 Challenge vil bl.a. også DTC være at finde på banen, så der vil stadig være masser af fedt ræs at se på hele søndagen. Hvis du ikke har mulighed for at komme på banen selv, sender TV2 Sport noget af søndagen direkte, mens bl.a. Yokohama 1600 Challenge løbet sendes forskudt søndag, sidst på eftermiddagen. Alternativt skulle TV2 Play vise det hele direkte, hvis man har abonnement til det.

Vi håber at masser tilskuere ude på banen, til en weekend med masser af godt racerløb.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Yokohama 1600 Challenge sætter i gear igen – ny tidsplan

Brødredominans i Yokohama 1600 Challenge

Det blev til en weekend med brødredominans i Yokohama 1600 Challenge.

Den 2. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet skulle køres på Padborg Park, og her blev det især en familie der løb med anerkendelserne.

Inden weekenden var Tue Lassen i front af det generelle mesterskab foran debutanten Mathias Valentin og med Morten Christensen på tredjepladsen.

I Rookiemesterskabet lå Mathias Valentin i front foran Lukas Staub, mens Michael Scharstein førte Oldboysmesterskabet an foran Mark Backhausen og Leif Juhl.


Foto: JJ Media
Lukas Staub bliver hurtigere og hurtigere for hver kilometer han kører i bilen. Det er trods alt ikke meget mere end 1 måned siden at den 16 årige kører sad i en bil for første gang.

23 biler havde taget turen til den Sønderjyske bane, og var klar til at levere noget godt ræs. 2 kørere debuterede i klassen mens en anden vendte tilbage til klassen. Jørn Støvring var en helt ny kører i klassen i en Peugeot 106 GTI, og havde ikke kørt noget racerløb før, mens August Christian Hansen tidligere har kørt Legend Car, men nu vil prøve at styre en Suzuki Swift Sport rundt på banerne. Boris Dekic vendte tilbage til klassen efter et par starter henover de seneste sæsoner, og sad bag rattet i den sorte Peugeot 106 GTI, som han også deltog med i 2016.

Foto: JJ Media
Der var brug for Yokohama A006 regndækkene i den våde lørdagstræning – her er det Jens Jensen som plasker rundt i en af vandpytterne.

Lørdag morgen startede med en regnvejrstræning, da det havde regnet hele morgenen, men dog stoppet kort før træningens start. Det betød at stort set alle biler var på regndæk. Men det var alligevel lidt med listesko at mange bevægede sig rundt på banen. Den hurtigste mand var Mike Hansen, der følte sig godt tilpas i sin nyindkøbte, til denne sæson, Suzuki Swift Sport. Henrik Larsen i Fiat 500 Abarth var den næsthurtigste mens Brian Johannesen var 3. hurtigste mand. Mathias Valentin havde en lille tur i sandkassen på den fugtige bane, men teamet fik bilen klar til kvalifikationen, efter en tur med vandslangen og lidt småreservedele.

Efter middag var det blevet tid til kvalifikation. Banen var nu tørret så meget op, at der slet ikke var tvivl om at der skulle slicks på bilerne, og omgangstiderne ville falde dramatisk. Der blev virkelig givet gas oppe foran, hvor Jesper Gregersen tog Pole Position foran lillebror Mikkel og med Tue Lassen på 3. pladsen.

Herefter havde alle kørerne en god, lang ventetid til søndag klokken 10.15, hvor heat 1 skulle køres.


Foto: JJ Media
August Christian Hansen fik sin racerdebut i Yokohama 1600 Challenge denne weekend, og var ikke langt fra en Oldboys pokal i heat 2.

Oppe foran var det et forholdsvist udramatisk løb, hvor brødrene Gregersen stak af sted og førte løbet fra start til slut. Men bag dem var der gang i sagerne, med Jesper foran Mikkel.

Tue Lassen og Henrik Larsen havde en duel, mens Brian Johannesen kunne profitere af deres duel og smutte forbi og tage den sidste podieplads. Henrik Larsen sluttede 4’er og Tue Lassen 5’er.

Morten Christensen var også involveret i kampen omkring podiepladserne, men han løb tør for benzin 2 omgange før mål, hvilket ærgrede ham meget.


Foto: JJ Media
Mark Backhausen støvsuger for alvor pokaler i Oldboysmesterskabet i år – snart må det være tid til den helt store.

I Oldboysmesterskabet satte Michael Scharstein konkurrenterne på plads og tog sæsonens 3. sejr. Mark Backhausen snuppede 2. pladsen foran Jimmy Bob Søgaard Jensen. Leif Juhl sluttede på fjerde pladsen foran August Christian Hansen og Jørn Støvring.

Den sidstnævnte fik en flot debut i Rookiemesterskabet, hvor han tog sejren i sit allerførste heat nogensinde foran Lukas Staub.


Foto: JJ Media
Starten på heat 1 – brødrene Gregersen (6 og 23) fører feltet an, foran Tue Lassen (44), Brian Johannesen (66), Henrik Larsen (37), Kim Villebæk (12) m.fl.

Til heat 2 skulle top 8 vendes, og det betød at Mike Hansen skulle starte fra Pole Position med Mads Østerbro ved siden af ham, med Kim Villebæk og Tue Lassen lige bagved. Da starten bliver der kørt utrolig tæt, og polemanden får et lille puf på vej ud af de første sving. Det betød dog ikke nok da Mike hurtigt fangede bilen – og så kunne konkurrenterne ellers se den blå og røde bagende forsvinde ud i horisonten mens Henrik Larsen, Mads Østerbro, Tue Lassen, Jesper Gregersen og Brian Johannesen kæmpede intenst omkring de næstbedste placeringer.


Foto: JJ Media
Boris Dekic havde problemer med bremserne gennem hele weekenden. Så meget, at han valgte ikke at køre heat 2.

Kontakt mellem Jesper Gregersen og Tue Lassen sendte den sidstnævnte en tur ind over græsset i en vild snurretur. Han kunne dog fortsætte løbet, efter at have få bilen peget i den rigtige retning igen. Jesper Gregersen måtte dog humpe i pit med et punkteret forhjul.

På løbets 5. omgang kørte Lukas Staub desværre i autoværnet, da hans Citroen Saxo VTS låste baghjulene. Det resulterede i en Safety Car periode, så hele feltet blev samlet igen. Det var rigtig skidt nyt for Mike Hansen, der ellers havde haft en føring på adskillige sekunder.


Foto: JJ Media
Jørn Støvring lå ud med en sejr i Rookiemesterskabet i sit allerførste løb – en debut som han helt sikkert vil huske.

Mikkel Gregersen havde stille og roligt sneget sig op gennem rækkerne, og da løbet blev genstartet, var han ikke sen til at dykke forbi Mike Hansen og kunne køre sejren hjem. Hansen sluttede 2’er mens Henrik Larsen kørte en flot 3. plads hjem, hårdt presset af Brian Johannesen og Mads Østerbro.

Oldboysmesterskabet blev en gentagelse af podiet fra heat 1, med Michael Scharstein som vinder foran Mark Backhausen og Jimmy Bob Søgaard Jensen. August Christian Hansen tog 4. pladsen foran Leif Juhl og Jørn Støvring.


Foto: JJ Media
Der skulle måldommers afgørelse for at afgøre dysten mellem Søren Lyck (49-Renault Clio 2 1,6) og Mathias Valentin (5 – Suzuki Swift Sport) i heat 2 – Lyck havde en brøkdel af en kofanger foran.

I Rookiemesterskabet kom Mathias Valentin tilbage og vandt foran Jørn Støvring, mens Lukas Staub, som tidligere nævnt, udgik.

Med weekendens resultater blev der rodet godt og grundet rundt i stillingen i det generelle DIF Danmarksmesterskab. Brian Johannesen er nu gået i føring, efter stabil kørsel, mens Tue Lassen nu ligger på 2. pladsen. Mikkel Gregersen ligger 3’er, mens resten af top 10 er Mike Hansen, Mads Østerbro, Morten Christensen, Mathias Valentin, Henrik Larsen, Michael Scharstein og Kim Villebæk. Der er blot 25 point som adskiller 10. pladsen fra 1. pladsen, så ingen er for alvor stukket af endnu.

Foto: JJ Media
Tæt kamp under starten på heat 2 – Mike Hansen (98) mod Mads Østerbro (17) mod Brian Johannesen (66) mod Kim Villebæk (12)

Mathias Valentin fører fortsat Rookiemesterskabet, men Lukas Staub og Jørn Støvring ligger ikke ret langt bag ham, så han kan ikke slappe af endnu.

Oldboysmesterskabet føres af Michael Scharstein, men Mark Backhausen hænger rigtig godt på. Så er der et lille hul ned til Leif Juhl på 3. pladsen og Jimmy Bob Søgaard Jensen som 4’er.


Foto: JJ Media
Brian Johannesen fører Yokohama 1600 Challenge DIF Danmarksmesterskabet 2017 efter 2 afdelinger.

Nu holder Yokohama 1600 Challenge en lille pause på 6 uger, inden at vi er tilbage på Ring Djursland den 10.-11. juni.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Brødredominans i Yokohama 1600 Challenge

Forrygende åbningsweekend for Yokohama 1600 Challenge

Det blev til en forrygende åbningsweekend for Yokohama 1600 Challenge, da den første afdeling af DIF Danmarksmesterskabet blev kørt på FDM Jyllandsringen.

23 biler var til start gennem en tør, men blæsende weekend.

Foto: JJ Media
Mikkel Gregersen vendte tilbage til Yokohama 1600 Challenge, efter et år i DST klassen – og viste med det samme god fart, i den aldrende Honda CRX.

De seneste 2 års mestre, Mads Hedegaard Frederiksen og Steffen Larsen, deltager ikke i dette års mesterskab, måske på nær et par mulige gæstevisit, så der skal findes en ny mester i denne sæson – og der er bud nok, hvilket man så allerede denne weekend.

I træningen lørdag morgen kom de første indikationer på at det ville blive en lidt utraditionel weekend, med både nye og gamle ansigter i toppen. Den tilbagevendte Jesper Gregersen satte den hurtigste tid i sin nybyggede Honda CRX, mens Michael Scharstein og Tue Lassen fulgte efter i hver deres Peugeot 207.


Foto: JJ Media
Lars Christensen havde ikke heldet med sig, og kom ikke til start i nogle af heatene, grundet et problem på vej til gridden i heat 1.

Da kvalifikationen skulle køres lørdag eftermiddag, var det igen med Jesper Gregersen som den hurtigste mand, der derved tog sin allerførste Pole Position i Yokohama 1600 Challenge. Tue Lassen fulgte efter, mens Jespers lillebror Mikkel Gregersen kom ind som 3. hurtigste mand. Der var også en god blanding af forskellige bilmodeller i top 10, hvor hele 5 forskellige modeller var repræsenteret.

Da starten på første heat gik søndag middag, blev det en dramatisk start på heatet. Polemanden Jesper Gregersen og Tue Nielsen var uheldige at have et sammenstød, hvilket gjorde at den førstnævnte måtte parkere den rapsgule racer i sandfanget. Det gav en kort Safety Car periode mens bilen blev slæbt ind på inderkredsen. Men med stor tak til hjælperne på banen, kom løbet hurtigt i gang igen.

Her førte Brian Johannesen feltet an i sin nyindkøbte Suzuki Swift Sport, men han blev pustet i nakken af Morten Christensen i sin Peugeot 208. Fem omgange før mål smuttede Christensen forbi Johannesen, og i den samme omgang kom Tue Lassen også forbi. Dermed kunne de efter 12 omgange passere målflaget i rækkefølgen Christensen, Lassen, Johannesen.


Foto: JJ Media
Den tidligere DTC kører, og EM nummer 2 i Opel Lotus 1988 bag Mika Häkkinen, Henrik Larsen viste god fart i den hvide Fiat 500 Abarth, og selvom han ikke har kørt mange kilometer i bilen, snuste han rundt omkring top-7 med bilen gennem weekenden.

I Oldboysmesterskabet tog Michael Scharstein en suveræn sejr foran Mark Backhausen, Leif Juhl og Brigitte Klintskov Jerkel. Jimmy Bob Søgaard Jensen måtte desværre udgå med motorproblemer og kom ikke på banen til heat 2.

I Rookiemesterskabet vandt Mathias Valentin foran Lukas Staub, som desværre var de eneste to nybegyndere i asfaltbanesporten denne weekend. Der kommer dog flere kørere senere på året.


Foto: JJ Media
Jesper Gregersen viste imponerende fart efter den 7 år lange pause fra klassen. Han har dog holdt farten ved lige i andre klassen i mellemtiden.

Til heat 2 vendte man top 8, og det betød at Rasmus Holmegaard Hansen holdt på Pole Position foran Michael Scharstein og Mikkel Gregersen. Starten forløb noget mere roligt end heat 1, hvor de to forreste holdt positionerne. Gregersen faldt desværre tilbage gennem feltet, da han fik tekniske problemer med bilen, og måtte udgå på løbets 2. omgang. På 4. omgang måtte Holmegaard Hansen afgive føringen, da hans bil gik i nødprogram og derved ikke ydede optimalt. Han kunne dog køre bilen i mål, og score point på 12. pladsen.

Hans reducerede fart betød at forfølgerfeltet med Michael Scharstein, Brian Johannesen, Tue Lassen og Mathias Valentin næsten var ved at falde over hinanden, hvilket også gav et par småkys mellem bilerne, men ikke noget alvorligt.


Foto: JJ Media
Vinderen af heat 1 – Morten Christensen. Hermed blev han første vinder i en Peugeot 208 siden 2015.

Det blev debutanten Mathias Valentin der afsluttede 4. omgang som den førende med Tue Lassen tæt bagved. Der var max pres på den 17 årige kører, men han stod for presset og kørte sin første sejr i asfaltbanesporten hjem, allerede i første weekend. Tue Lassen kom hjem på 2. pladsen, mens der skete positionsskift omkring 3. pladsen på løbets sidste omgange. Længe havde Brian Johannesen haft denne, men Jesper Gregersen, der var startet allerbagest efter besøget i sandkassen i heat 1, snuppede ham på den næstsidste omgang. Med nød og næppe kunne Johannesen holde vinderen af heat 1, Morten Christensen, væk i kampen om 4. pladsen.

I Oldboysmesterskabet vandt Michael Scharstein weekendens anden sejr, igen foran Mark Backhausen, Leif Juhl og Brigitte Klintskov Jerkel.


Foto: JJ Media
Kaffemanden (Søren Lyck) havde god fart i Renault Clio 1,6 raceren – men han mener stadig at der er meget mere fart at hente.

Resultatet i Rookiemesterskabet blev ligeledes det samme som i heat 1 – nemlig Mathias Valentin foran Lukas Staub.

Med weekendens resultater har vi Tue Lassen i front af DIF Danmarksmesterskabet. Den position var han også i tilbage i 2015, så det er ikke nogen helt uvant placering for ham. Mathias Valentin indtager 2. pladsen foran Morten Christensen og Brian Johannesen. Sidste års Rookiemester, Mads Østerbro, ligger på en samlet 5. plads foran sidste års Oldboysmester, Michael Scharstein.


Foto: JJ Media
Michael Scharstein – dobbelt vinder og den førende i Oldboysmesterskabet efter den første afdeling.

I Rookiemesterskabet fører Mathias Valentin foran Lukas Staub.

Michael Scharstein ligger i front af Oldboysmesterskabet, men Mark Backhausen ligger ikke langt bagved, efterfulgt af Leif Juhl og Brigitte Klintskov Jerkel.


Foto: JJ Media
Mathias Valentin slog alle konkurrenterne i heat 2, og indtager aktuelt 2. pladsen i det generelle mesterskab, foruden føringen i Rookiemesterskabet.

Yokohama 1600 Challenge kørerne får ikke meget tid til at tanke bilerne igen, da de allerede er tilbage på banen i den kommende weekend, hvor den 2. afdeling skal køres på Padborg Park.

Her skal der for første gang i år monteres succesballast i bilerne, og her bliver mesterskabsførende Tue Lassen tungeste mand med 80kg. Mathias Valentin skal have 70kg med, Morten Christensen 60kg, Brian Johannesen 50kg, Jesper Gregersen 30kg, og til sidst 10kg til Mads Østerbro.


Foto: JJ Media
Tue Lassen (tidl. Nielsen) fører Yokohama 1600 Challenge mesterskabet efter den første afdeling

I skrivende stund er der 21 kørere tilmeldt Yokohama 1600 Challenge, hvilket burde garantere masser af godt ræs igen. Flere nye ansigter har meldt deres ankomst i klassen, så de bliver spændende at følge. August Christian Hansen er nytilkommen fra Legend Car, mens Boris Dekic vender tilbage til klassen, efter en enkelt start sidste år.

Tidsplanen er som følger (ret til ændringer forbeholdes):

Lørdag
Træning 9.00
Kvalifikation 12.55

Søndag
Løb 1 10.15
Løb 2 14.50

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Forrygende åbningsweekend for Yokohama 1600 Challenge

Yokohama 1600 Challenge klar til en super sæson

Yokohama 1600 Challenge er klar til en super sæson, når sæsonen starter i den kommende weekend på FDM Jyllandsringen.

24 biler er tilmeldt indtil videre, og der er rigtig mange kandidater til sejrene og ikke mindst podiepladserne i år.

Sidste års DIF Danmarksmester Mads Hedegaard Frederiksen er skiftet videre til en anden klasse, mens DM 2’eren Steffen Larsen kun kører udvalgte løb i klassen, og i stedet kører en sæson i udlandet.

DM 3’eren fra de seneste to år, Brian Johannesen, er tilbage i feltet, men har skiftet bilen til en Suzuki Swift Sport, som vi tidligere har set Ole Petersen og Jonas Nielsen køre i. Han har dog bibeholdt de hvide og orange farver, der altid har præget hans biler.

Rasmus Holmegaard Hansen er tilbage i den Peugeot 207, der indbragte ham en 4. plads i mesterskabet sidste år, og efter to podiepladser sidste år, går han efter at få nogle af de helt store pokaler med hjem fra weekenderne – og mon ikke også når sæsonen er slut…?


Foto: JJ Media

Sidste års Oldboysmester Michael Scharstein er klar til sin 11. sæson i klassen, og han er faktisk den eneste kører der har kørt samtlige løb siden 1600 Challenge navnet blev indført i 2007. Samtidig blev han også 5’er i mesterskabet sidste år, så han kan formentlig også blande sig i toppen denne sæson.

I år får vi også en brødrepar i klassen. Jesper Gregersen vender tilbage til klassen efter nogle sæsoner i andre klasser, mens hans bror Mikkel Gregersen vender tilbage fra Supertourisme klassen, hvor han sluttede 3’er i Rookiemesterskabet. Begge har tidligere kørt sejre hjem i Yokohama 1600 Challenge, så man skal nok holde godt øje med de 2 gule Honda CRX racere i år.

Sidste års Rookiemester Mads Østerbro er tilbage i den samme Peugeot 207 igen, og han viste rigtig god fart, ligesom hans duellant Kim Villebæk også gjorde. Begge har også muligheder for podiepladser i år.

Tue Lassen kommer tilbage til klassen, efter et par års pause, i den Peugeot 207 som Brian Johannesen og Karsten Olsen har kørt konstant i Top 4 i mesterskabet siden 2014. Med både Pole Position og løbssejre på CV’et, kan han også blive meget giftig.

Rookiemesteren fra 2015 Mike Hansen har opgraderet til en ca. 10 år nyere bil, og skal fra nu af køre i en Suzuki Swift Sport, som vi senest har set Bernth Stott Jørgensen køre i. Med tre podiepladser gennem 2016 sæsonen, kan han også godt blande sig i toppen.

Søren Lyck er tilbage i feltet og deltager i år i en Renault Clio 2 1.6, som vi tidligere har set bl.a. Brian Jakobsen og Leif Juhl køre i. Den kommer i det traditionelle kaffedesign som hans tidligere biler også havde. Bilen har stadig nogle topplaceringer til gode, men Lyck har tidligere vist at han godt kan få bilerne frem i feltet, og endda også køre podiepladser hjem. Så det bliver spændende at følge en lille bil, der er den eneste af dens type i feltet.

Brigitte Klintskov Jerkel er også tilbage i feltet til åbningsløbet. Hun gjorde det rigtig flot i hendes debutsæson sidste år, men var ofte plaget af tekniske problemer, så hun kun sjældent kunne køre en hel weekend med fuld fart fra start til slut. Det bliver forhåbentlig bedre i år, i de udvalgte løb som hun deltager i.

Vi har tre kørere der deltager i Rookiemesterskabet ved Åbningsløbet. Asger Amor var ude og snuse lidt til klassen ved to weekender i 2016 og viste top 10 fart i bilen. Mathias Valentin kommer fra gokart, hvor han også har vist rigtig gode takter, mens Lukas Staub er helt grøn i bilsporten, mens han tidligere har kørt bl.a. speedway.


Foto: Søren Lyck

Kampen om Oldboysmesterskabet kommer til at stå mellem den førnævnte Scharstein, Jimmy Bob Søgaard Jensen, Lars Christensen, Mark Backhausen, Leif Juhl, Dan Jakobsen og muligvis også Brigitte Klintskov Jerkel, der sluttede 4’er i mesterskabet i 2016. Det kommer dog an på hvor stor en del af sæsonen som hun har mulighed for at køre, da hendes civile arbejde i Folketinget samt Byrådet i Greve tager en stor del af hendes tid.

Yokohama 1600 Challenge kan i år følges på tv, når vi kører sammen med DTC løbene. Denne weekend bliver vores heat 2 sendt direkte på TV2 Sport og TV2 Play, så hvis I ikke har mulighed for selv at komme ud på banen, så kan I også følge os hjemme fra sofaen, terrassen eller sommerhuset, eller hvor I end måtte være.

Ligesom i de seneste sæsoner har medlemmer af Dansk Metal gratis adgang til alle sæsonens løb, mod fremvisning af deres medlemskort.

Tidsplanen for den første weekend lyder som følger (ret til ændringer forbeholdes):

Lørdag
Træning 9.30
Kvalifikation 13.50

Søndag
Løb 1 11.20
Løb 2 13.30

Vi håber at se rigtig mange tilskuere ude på banen, til en forrygende sæsonstart. Og husk – allerede næste weekend er vi i gang igen på Padborg Park til vores 2. afdeling.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Yokohama 1600 Challenge klar til en super sæson

Husk ansøgningsfristen ang nye biler

En lille reminder mht at få nye bilmodeller/motortyper optaget på infolisten.
 
Reglementet siger at man skal ansøge om at få en ny bil optaget på infolisten senest 30 dage før det første løb som den skal deltage i.
 
Så der er efterhånden ikke så lang tid tilbage, hvis I går og barsler med en ny bil hjemme i garagen.
 
Så brug den næste uges tid til at få en ansøgning klargjort, så den kan komme ind til tide, så I ikke risikerer at skulle sidde over ved Åbningsløbet pga der er ansøgt for sent.
 
Ansøgningen skal ske skriftlig til Kørerforeningen Gr. N til brian@blom-motorsport.dk
 
Og så er der slet ikke så længe før vi ses ude på banerne 🙂
Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Husk ansøgningsfristen ang nye biler

Yokohama 1600 Challenge søger racerbiler

Kørerforeningen Gr. N og Yokohama 1600 Challenge har gennem de seneste mange år oplevet en fantastisk opbakning fra kørere og hold, og har ofte været den største klasse deltagermæssigt på banen ved adskillige løbsweekender.

Den udvikling vil vi rigtig gerne holde fast i, og helst bygge videre på.

Klassen har altid været en god blanding af nye biler og lidt ældre biler. Der har været en god udskiftning/nytilgang af biler og bilmodeller, og mange af bilerne har vi set år efter år. Selvfølgelig er der nogle biler der skifter til andre klasser eller andre grene af sporten, mens andre biler er kommet fra andre klasser og nu deltager i Yokohama 1600 Challenge.

Hvis vi kigger tilbage gennem årene, så er der bl.a. kommet biler til fra Toyota Corolla Cup i midt 80’erne, Saxo Cup fra midt 90’erne og Suzuki Swift Challenge fra midt til slut 00’erne.

Denne ”fødekæde” er desværre blevet brudt, da disse klasser er uddøde, og ingen andre klasser pt. i Dansk Motorsport følger eller bare er i nærheden af Gruppe N reglementet.

Derfor er der heller helt så stor tilgang af nye biler til klassen som der tidligere har været.

Det er noget som Kørerforeningen Gr. N kigger på med alvor, da vi gerne vil se en konstant udvikling af klassen.


Foto: JJ Media

Vi bliver jævnligt kontaktet af kørere der gerne vil ud at køre i klassen, men ikke lige har 50.000 eller mere til at købe en af de nyere og dyre biler.

Vi må også erkende at Peugeot 106 og Citroen Saxo modellerne i år runder de 20 år, så derfor kunne det også være rart med lidt nyere materiel, men som stadig billigere end det som Suzuki Swift og Peugeot 207 aktuelt koster.

Aktuelt er der 11 forskellige bilmodeller på startlisten til 2017 sæsonen, men det vil vi selvfølgelig gerne udvide til endnu flere.

Der er faktisk 26 modeller der er godkendt til klassen, og man kan altid ansøge om at få nye med på listen.

Bilmodeller som eksempelvis Citroen C2, Ford Fiesta 1,6 TI VTC, Peugeot 206 S16, Toyota Yaris og VW Polo 3 GTI modellerne er nogle som vi tidligere har set i klassen, men ikke set de seneste par sæsoner.

Står der mon nogle af disse i Gruppe N trim rundt om i landet, eller er der nogen som har mod på at bygge sådanne racerbiler?

Prissegmentet som pt. er kraftigt efterspurgt er biler til 20-45.000kr – men dem er der aktuelt ikke nogen til salg af. Eller også er de så godt brugte at man skal proppe næsten ligeså mange penge i dem, for at gøre dem konkurrencedygtige igen.

De 5 modeller som vi nævner, er nogen som det kan lade sig gøre at bygge for billige penge – og til omkring 40.000 eller endda under. Langt de fleste af bilerne i klassen er tidligere gadebiler, så det behøver ikke at være nogen speciel fabriksbygget racerkarrosse, der har kostet flere hundrede tusinder af kroner, som man ser det i andre klasser.


Foto: JJ Media

At man ikke behøver at have nyeste materiel for at kunne gøre sig gældende i klassen, har vi set på det seneste, hvor en Peugeot 106 GTI fra 1998 vandt mesterskabet i 2015, og en Peugeot 106 Rallye tog en Pole Position i 2016. Kodeordet er at bilerne er velholdte, og så kan de også blande sig i toppen af Yokohama 1600 Challenge.

Det kan jo være at der står en rigtig velholdt bil og putter sig et sted derude i landet, eller nogen som har mod på at bygge nogle nye racerbiler, som så kan sælges til disse penge.

Hvis der skulle være nogen som har mod på at bygge en turbobil mere til klassen, er det selvfølgelig også noget at der kan bruges – men vi ved godt at sådanne biler aktuelt nok ligger tættere på 100.000 end de 50.000.

Så det er primært de billigere biler at vi efterspørger. Men uanset hvilken prisklasse at du har en Gruppe N 0-1600 bil stående, kan den selvfølgelig bruges, så længe at den overholder reglementet.

www.yokohamacup.dk har vi vores egen opslagstavle, hvor alle de biler som aktuelt er til salg til Yokohama 1600 Challenge findes.

Har du mod på at bygge en racerbil eller har du en som du gerne vil sælge, så kontakt brian@blom-motorsport.dk allerede i dag. Så kan han vejlede dig nærmere omkring det.

Udgivet i Nyheder | Kommentarer lukket til Yokohama 1600 Challenge søger racerbiler