Hvem deltager i Yokohama 1600 Challenge 2016?

Yokohama 1600 Challenge går en meget spændende sæson i møde, og det på alle fronter.

Med under en måned til sæsonstart vil vi gerne begynde at fortælle lidt om de kørere, der deltager i DIF Danmarksmesterskabet i år. Denne gang omhandler det de kørere som deltager i det generelle mesterskab. De kørere der har været omtalt i de tidligere præsentationer af Rookies og Oldboys indgår ikke i denne præsentation.

Rasmus Holmegaard Hansen er 22 år gammel og kommer fra Odense. Til dagligt er han automekaniker, men i fritiden er han bidt af motorsport. Han har kørt gokart siden han var ganske ung, og de seneste 5 sæsoner har han deltaget på asfaltbanerne. Først i Youngtimer, hvor han kørte i en Peugeot 205 og sidenhen i Supercup, hvor han kørte i en Peugeot 306. Fælles for begge biler er at teamet selv har stået for opbygningen og serviceringen af dem mellem løbene. Denne sæson er valget så faldet på Yokohama 1600 Challenge, hvor teamet lidt mod normen har valgt at købe en færdig bil, nemlig den Peugeot 207 som Søren Lyck deltog med i 2015. Målet er at kæmpe med om medaljer – noget som desværre ikke har været muligt for teamet de seneste par sæsoner i Supercup.
Rasmus Holmegaard Hansens startnummer bliver 124.

IMG_2629
Foto: JJ Media

Mike Hansen er genganger fra 2015 sæsonen. Den 24 årige Fynbo fortsætter i denne sæson i den hvide Citroen Saxo VTS som han vandt Rookietitlen med i sidste sæson. Den tidligere gokartkører fik mere og mere fart på i løbet af sæsonen, og årets højdepunkt var at holde på Pole Position til løb 2 på FDM Jyllandsringen ved den 6. afdeling. Målet for 2016 er helt klart at blande sig i toppen af mesterskabet og konstant ligge i top 8. Og ligger man først der, så kan alting ske.
Mike Hansens startnummer bliver igen 98.

IMG_2853
Foto: JJ Media

Bernth Stott Jørgensen er en kører som vi har set i Yokohama 1600 Challenge gennem mange sæsoner. Han plejer at køre udvalgte løb og det er umiddelbart også planen for 2016. I hans hvide Suzuki Swift Sport viser han gang på gang rigtig hurtige omgangstider, og det bliver også til pokaler og løbssejre når alting flasker sig.
Bernth Stott Jørgensen beholder hans startnummer 88.

IMG_2630
Foto: CNPhoto.dk

Jens Jensen er en af de kørere der også har været med i klassen gennem mange sæsoner. Siden hans debut i klassen i 2009, var det først udvalgte løb, mens de seneste 3 sæsoner har været hele sæsoner. Han har endnu ikke besluttet sig for om det bliver til en fuld sæson eller kun udvalgte løb i år, men tager det hen ad vejen. Målet er at kvalificere den blå Peugeot 106 Rallye i top 10, som han har gjort ved flere lejligheder, og så at få et løbsresultat i top 10, efter adskillige 11. pladser gennem tiden.
Startnummeret for Jens Jensen bliver igen hans fødselsår – 86.

Jens Jensen
Foto: CNPhoto.dk

Brian Jakobsen har været med i klassen som kører siden 2008. Før det var han med som mekaniker hos en af de andre kørere, men syntes efter en sæson, at det kunne han da gøre meget bedre selv… Fælles for alle sæsonerne er at han har deltaget i Toyota Corolla’er. Enten af den ældre version eller den nyere E12 version. Målet er at have det sjovt og køre noget godt ræs – og så går han og danser regndans ved hver løbsweekend, da han plejer at brilliere når underlaget er vådt. Hvorvidt at det bliver fuld sæson eller kun udvalgte løb er lidt usikkert endnu, men det tager han efterhånden som sæsonen forløber.
Brian Jakobsens startnummer bliver også hans fødeår – 79.

IMG_5838
Foto: CNPhoto.dk

Brian Johannesen tæller med som en af de absolutte topkandidater til DIF Danmarksmesterskabstitlen i 2016. Han sluttede 3’er i mesterskabet i 2015 og denne sæson går han efter den helt store pokal. Køreren fra Låsby har et klart mål om at finde endnu mere fart i den grå og orange Peugeot 207, og ikke mindst stabilitet gennem sæsonen. Det blev bevist i 2015 sæsonen, hvor intet var afgjort før allersidste omgang i sæsonens allersidste heat – og her var det kun få point som adskilte pokalerne i mesterskabet.
Mål – DIF Danmarksmesterskabstitlen 2016.
Startnummeret bliver igen 66.

IMG_4407
Foto: JJ Media

Mads Hedegaard Frederiksen hører også til blandt mesterskabskandidaterne. Den unge kører fra Skødstrup kører i år sin 3. sæson i den sølv og orange Suzuki Swift Sport, som stadig er klassens eneste af den nye modelvariant. Sidste år tog han en sejr og en Pole Position, og sluttede på 6. pladsen i det ultratætte mesterskab. I år går teamet efter at vinde titlen og håber at 3. gang er lykkens gang.
Mads Hedegaard Frederiksen stiller til start med nummer 44.

Mads Hedegaard Frederiksen
Foto: CNPhoto.dk

Jan Vestergaard er 42 år gammel og bor i Sunds. Han startede med at køre motorsport i 2014, hvor han købte en Legend Car og deltog i 2014 og 2015 i sæsonen. Nu har han fået mod på de fysisk lidt større biler, og har kørt den Suzuki Swift Sport som tidligere er blevet kørt af Andreas Top Jensen. Starten af sæsonen kommer til at gå med at lære den helt nye bil at kende, som han endnu ikke har kørt en meter i. Men ellers er målet at være fremme i forreste ende af feltet, som JV Motorsport håber at kunne opfylde senere på sæsonen.
Jan Vestergaard får startnummer 33.

IMG_2026
Foto: CNPhoto.dk

Tommy Nygaard vandt Yokohama 1600 Challenge mesterskabet i 2012 men har siden da holdt en pause fra motorsporten på nær et par enkelte løb. Senest var han på banen til Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen i 2015, hvor han beviste at han bestemt ikke havde mistet noget af farten. Pole Position og sejr i løb 1 – så var mesteren tilbage! I år er planen at køre forårssæsonen og så se hvordan at det går og hvordan at han ligger til i mesterskabet, hvorefter han tager beslutning om resten af sæsonen. Men med den fart som han viste i den hvide Suzuki Swift Sport sidste år, kan vi nok godt regne med at han vil være at finde et sted i toppen af 2016 stillingen i DIF Danmarksmesterskabet.
Tommy Nygaard kører igen med sin velkendte startnummer 24.

IMG_0559
Foto: CNPhoto.dk

Kenneth Jerkel starter i år sin 4. sæson i Yokohama 1600 Challenge. De 3 første har været udvalgte løb, og sådan bliver det også i 2016. Feltets højeste kører er igen at finde bag rattet i sin sølvgrå Suzuki Swift Sport, hvor målet er at komme længere frem i feltet. Teamet har manglet lidt fart og været lidt uheldig med teknikken. Men håbet og målet er at slutte længere fremme i 2016.
Startnummer 21 kommer igen til at stå ud fra Kenneth Jerkels navn.

IMG_8239
Foto: CNPhoto.dk

Carsten Lorenzen har virkelig fået blod på tanden. Efter at have kørt en 4. plads hjem på Ring Djursland i 2015, er målet pokaler i 2016. Den grønne Peugeot 307 har vist rigtig gode takter men det sidste held har ofte manglet i de afgørende situationer. Derfor har teamet også forberedt sig helt anderledes til denne sæson, hvor der virkelig bliver arbejdet med detaljerne. Denne sæson er Carstens 4. sæson i motorsport overhovedet, men den stolte Sønderjyde har et klart mål – DIF Danmarksmester senest 2018. Måske får vi allerede en forsmag på det i 2016.
Hans startnummer bliver igen nummer 7.

IMG_4307
Foto: JJ Media

Steffen Larsen – DIF Danmarksmester 2015. Køreren fra Ishøj tog sig 3. mesterskab i klassen, efter at have taget de 2 første i 2003 og 2004. Det sjove var at det også var i en Peugeot 106 GTI. Men denne gang var det i en af de biler som han konkurrede imod. Team Low Budget lever op til sig navn hele vejen igennem, og 2015 blev kørt hjem med et af feltest mindste budgetter og ingen testdage. Derved beviste teamet også at det ikke kun er penge og den nyeste bil at det kommer an på, men også chaufføren bag rattet.
Målet for 2015 var bare at køre og hygge sig og se hvad det blev til. Det blev så til titlen! Så målsætningen for 2016 må også være at hygge sig i 7 weekender, og så se om der kommer endnu en stor pokal og laurbærkrans med hjem til Ishøj.
I år starter sæsonen i en hjemmebygget Suzuki Swift Sport.
Steffen Larsen starter som forsvarende mester med nummer 1 på sideruden.

IMG_7985
Foto: CNPhoto.dk

Så blev alle de kørere der er tilmeldt klassen dags dato præsenteret.

Man ved aldrig om der er nogen som dukker op i sidste øjeblik – og folk skal også være så hjertelige velkommen til at komme med ud at køre. Der er altid plads til flere i klassen, selvom Yokohama 1600 Challenge leverede et af de absolut største felter i Dansk asfaltbanesport i 2015 – og forhåbentlig også i 2016.

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.